Rýchle nabíjačky tvoria v súčasnosti iba zlomok európskej infraštruktúry. Z približne 225-tisíc verejných nabíjačiek, ktoré sú k dispozícii v Európskej únii, je 25-tisíc vhodných na rýchle nabíjanie. Ako ďalej upozorňuje Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA), iba jeden z deviatich európskych nabíjacích bodov je tak rýchlonabíjačka s kapacitou viac ako 22 kW.

Najvyšší podiel rýchlonabíjačiek má vo svojej infraštruktúre Lotyšsko, prekračuje 80 percent. Za ňou nasleduje Litva s takmer 60 percentami a prvú trojicu uzatvára Česká republika, kde má každá druhá nabíjačka kapacitu viac ako 22 kW. Na Slovensku tento podiel dosahuje podľa údajov ACEA necelých 30 percent. Na opačnej stane rebríčka sú Holandsko, Luxembursko a Malta.

Podľa združenia tak pred úniou stoja dva problémy s nabíjacou infraštruktúrou pre elektromobily, a to nedostatok nabíjačiek v celom regióne a fakt, že iba veľmi málo z nich dokáže skutočne nabíjať vozidlá prijateľnou rýchlosťou. Nabíjanie elektromobilu pomocou low-tech zásuviek pritom môže trvať aj celú noc. Naproti tomu použitie vysokokapacitnej rýchlonabíjačky ho môže skrátiť na menej ako hodinu.

Nabíjanie by podľa ACEA malo byť také pohodlné a jednoduché, ako je dnes tankovanie. Združenie preto nalieha na Európsky parlament a Radu, aby výrazne posilnili návrh Európskej komisie s cieľom zabezpečiť, aby Európa mohla do roku 2030 vybudovať hustú sieť nabíjacej a tankovacej infraštruktúry vrátane dostatočného počtu rýchlonabíjačiek v každom členskom štáte únie.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú