V nasledujúcom článku boli použité materiály TASR.

Americký automobilový gigant Ford čelí podľa odborníkov v Európe čoraz väčšiemu existenčnému tlaku. Situácia je tak vážna, že nemecký expert Ferdinand Dudenhöffer z Centra automobilového výskumu v Bochume predpovedá Fordu „pochmúrnu budúcnosť“. Ako informuje agentúra DPA, na ktorú sa odvoláva TASR, Ford je na starom kontinente podľa neho príliš malý na to, aby dokázal dlhodobo fungovať so ziskom.

Najkritickejšia situácia je v Nemecku, kde sa nachádza aj európske sídlo značky Ford – konkrétne v Kolíne nad Rýnom. V Kolíne nad Rýnom dnes Ford zamestnáva približne 11 500 ľudí, čo je výrazný pokles oproti roku 2018, keď tam pracovalo takmer 20 000 zamestnancov. Plány na ďalšie znižovanie nákladov však narazili na odpor zamestnancov, ktorí zvažujú štrajk – a to vôbec po prvý raz od otvorenia fabriky v roku 1930.

Klesajúci trhový podiel a slabá výkonnosť v segmente osobných áut

Ford tak podľa Dudenhöffera stráca nielen svoj vplyv, ale aj dôveru zamestnancov. „Situácia je zlá a vyhliadky sú ešte horšie. Ford sa zmenšuje a zmenšuje,“ skonštatoval expert. Ford dlhodobo stráca podiel na európskom trhu, najmä v segmente osobných automobilov. V Nemecku predstavovali modely značky minulý rok len 3,5 % nových registrácií, čo je výrazný pokles oproti 5 % z pred dvoch rokov.

Úžitkové vozidlá síce dosahujú lepšie výsledky, no tie sa v Nemecku nevyrábajú, čo znižuje ich strategický význam pre európske závody. Vysoké náklady na prácu, slabý objem predaja a klesajúci záujem o tradičné modely sú podľa Dudenhöffera kombináciou, ktorá robí zo značky v Európe neudržateľný podnik.

Ford Focus
Ford

Možnosti záchrany

Dudenhöffer v tejto situácii vidí len dve realistické cesty, ako môže Ford v Európe prežiť. Prvou je úplný predaj európskej automobilovej divízie, čím by sa materská spoločnosť v USA „zbavila problému“. Druhou alternatívou by bolo vytvorenie spoločného podniku s iným výrobcom, čím by sa mohli zvýšiť objemy výroby a znížiť náklady. Ako potenciálneho partnera spomína francúzsku automobilku Renault.

Takéto spojenectvo by mohlo dať Fordu v Európe druhý dych – nielen v oblasti výroby, ale aj vývoja elektromobilov a technológií, kde obidve značky čelia silnej konkurencii zo strany ázijských a nemeckých výrobcov. Závery experta tak jasne naznačujú, že Ford sa v Európe nachádza na rázcestí. Buď dôjde k zásadnej transformácii a partnerstvu, alebo spoločnosť riskuje postupné vycúvanie z trhu. V čase, keď európsky automobilový priemysel prechádza elektrifikáciou a štrukturálnymi zmenami, sa pre tradičné značky stáva otázkou prežitia schopnosť prispôsobiť sa a inovovať včas.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP