Firmy by pri prechode na elektromobily nemali hľadieť len na cenu auta, hovorí expert
Pri rozhodovaní firiem o zmene vozidlového parku na elektrický by nemala byť jediným parametrom len obstarávacia cena elektromobilov. Upozornili na to odborníci z lízingovej spoločnosti Business Lease Slovakia s tým, že hoci je obstarávacia cena elektromobilu vyššia, ušetriť možno na nákladoch za údržbu a servis či na zvýhodnenej dani i poplatkoch.
„Kým napríklad náklady na palivo počas užívania vozidla predstavujú až štvrtinu priemerných nákladov na flotilu, v prípade elektromobilu platí, že čím viac jazdí, tým sú náklady nižšie. V priemere môžu byť o 20 % až 30 % nižšie než pri fosílnych palivách,“ priblížila výkonná riaditeľka spoločnosti Business Lease Slovakia Lucia Čišková.
Dôležitejšie, ako pozerať na obstarávaciu cenu, je tak podľa lízingovej spoločnosti zhodnotiť celkové náklady za obdobie užívania vozidla. Výrazne nižšie sú pri elektromobiloch napríklad náklady na pohonné látky. „Elektrický pohon je pri optimálnom spôsobe nabíjania na 100 kilometrov o približne 50 – 70 % lacnejší než klasický diesel či benzín,“ spresnila Čišková.
Držitelia elektromobilov či plug-in hybridov – vozidiel s elektrickým a zároveň benzínovým motorom tiež platia výhodnejšiu daň z motorových vozidiel i registračné poplatky. Ako pripomenula lízingová spoločnosť, ekologické a novšie autá majú aj výhodnejšiu sadzbu dane a pri vozidlách, ktoré jazdia výlučne na elektrinu, je sadzba dane dokonca nulová.
Výhodnejšie sú elektromobily aj z hľadiska registračných poplatkov. Pri tých sa totiž od júla tohto roka zmenil výpočet registračného poplatku. „Zrušil sa koeficient zostatkovej hodnoty vozidla podľa veku a zmenil sa spôsob výpočtu poplatku. Tento koeficient vo vzorci nahradil ekologický koeficient vozidla (EKV),“ priblížila Čišková. Ako dodala, po novom sú teda najviac zvýhodnené novšie a ekologickejšie vozidlá s nižšími emisiami a nižším výkonom.
Na náklady má vplyv aj rýchlosť nabíjania elektromobilu od pomalého po ultrarýchle. Lízingová spoločnosť pripomenula, že čím rýchlejšie nabíjanie, tým vyššia cena za jeden kilowatt (kW) elektrickej energie. To, akú formu nabíjania si však firma zvolí, závisí aj od typu podnikania. Napríklad prepravné spoločnosti, ktoré nabíjajú elektromobily v noci, nepotrebujú investovať do rýchlonabíjacej infraštruktúry a môžu využiť nočné pomalé nabíjanie, ktoré je lacnejšie. Na druhej strane pre taxislužby, ktoré potrebujú vozidlá dobíjať priebežne, je výhodnejšie použiť dostupné siete rýchlonabíjačiek, priblížila Čišková.
Jedným zo spôsobov, ako ušetriť na vozidlách, je aj zdieľanie firemných vozidiel, známe ako car sharing. „Zdieľanie vozidla umožňuje firmám plnohodnotne prevádzkovať flotilu vozidiel a efektívne riešiť mobilitu ‚požičiavaním‘ vozidla viacerým zamestnancom. A to dokonca bez potreby fyzického odovzdania kľúčov od vozidla, no s dostatočnou kontrolou jazdených kilometrov,“ dodala Čišková.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
RECENZIA Nový Superman rozdelí ľudí. Veľký reštart DC je úplne iný, ako všetci očakávali (RECENZIA)
Sci-fi „kladivo" je realitou. Nová zbraň Západu desí nepriateľov, nemajú proti nej šancu
Neverili vlastným očiam: Vedci v hlbokom vesmíre objavili známe „zviera”
Z 0 na 100 za 3,2 sekundy a zvuk motora V8. Hyundai odhalil svoj nový pretekársky elektromobil (+VIDEO)
Bentley ukázal elektrickú beštiu s výkonom tanku. Vedľa nej vyzerá nový Jaguar ako hračka
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Známy reťazec stiahol z pultov obľúbené ovocie: Hrozí kontaminácia vírusom žltačky
Ako ísť do dôchodku v 35 rokoch: Investičný byt ti môže zabezpečiť pasívny príjem
Dekan Lekárskej fakulty SZU skončil. Jeho meno sa spája s kauzou kolonoskopií
30 minút jednoduchej aktivity prekvapuje aj skúsených diabetológov. S cukrom v krvi robí zázraky
PRIESKUM: Tretina Sloveniek riskuje svoje zdravie tichým trápením, odmieta lekára a volí rady z internetu
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Televízory Slovákov úmyselne zhoršujú kvalitu obrazu. Je to špinavý marketing, takto ho opravíš
- Brusel chce zarezať telekomunikačných operátorov. Proti novému zákonu sú všetky štáty EÚ
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Najlepší akčný film roka po prechode na online trhá rekordy. Aj s dabingom sa dá pozrieť úplne zadarmo
- Tom Cruise skúša ďalšiu šialenosť. Chystá film, ktorý sa Hollywood bojí natočiť
-
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Televízory Slovákov úmyselne zhoršujú kvalitu obrazu. Je to špinavý marketing, takto ho opravíš
- Totálna nehoráznosť: Čínska vojnová loď použila laser proti lietadlu EÚ, Nemci reagujú tvrdo
- Lietadlá súdneho dňa majú len dve krajiny. Rusko ich rozkráda, v USA chátrajú
- Najlepší akčný film roka po prechode na online trhá rekordy. Aj s dabingom sa dá pozrieť úplne zadarmo
-
- Rusi ani netušili, čo im zlikvidovalo najdrahší systém. Ukrajina použila zbraň, akú svet ešte nevidel
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Slovensko čaká najväčšia dopravná novela za roky. Nový zákon udrie na cestných pirátov aj e-kolobežky (PREHĽAD)
- Západ nič také nemá. „Spojenec“ Ruska nasadí laser na stíhačky budúcnosti, rakety po ňom „slepnú“
Takto sa zneužíva home office. Odborári odhalili praktiky, ktoré sa ťa môžu týkať
Očkovanie neodmietali nevzdelaní. Nová štúdia odhalila iný faktor
Tržby TSMC prekonali očakávania. Čipy pre AI lámu rekordy
Slovensko má najdrahšie palivá v regióne. Analytici majú vysvetlenie
Ruskí vojaci sa vzdali robotom. Na Ukrajine padol historický moment
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP