V nasledujúcom článku boli použité materiály TASR.

Švédsky výrobca telekomunikačných zariadení Ericsson zaznamenal v prvom štvrťroku 2025 výrazný rast zisku aj tržieb, ťažil najmä z prudkého zvýšenia predaja v Severnej Amerike. Firma však zároveň upozorňuje, že globálne obchodné napätie a clá môžu do budúcna ohroziť dopyt, najmä ak by sa zákazníci začali zdráhať investovať do nových technológií.

Podľa v utorok zverejnených údajov sa čistý zisk Ericssonu po zdanení zvýšil o 61 % a dosiahol 4,2 miliardy švédskych korún, teda približne 430,7 milióna dolárov. Upravený prevádzkový zisk (bez nákladov na reštrukturalizáciu) medziročne stúpol až o 44 % na 6,2 miliardy SEK, čím výrazne prekonal odhady analytikov, ktorí očakávali zisk len 4,44 miliardy SEK.

Severná Amerika ťahá výsledky nahor

Tržby stúpli na 55 miliárd SEK, čo predstavuje medziročný nárast o 3 %, aj keď zaostali za očakávaniami trhu, ktorý predpokladal 55,7 miliardy SEK. Firma tak potvrdila svoju odolnosť v čase neistého vývoja na globálnych trhoch.

Hlavným motorom rastu bola Severná Amerika, kde tržby Ericssonu vzrástli o 20 % a tvorili 29 % z celkových tržiebskupiny. Záujem o zariadenia prudko narástol ešte pred zavedením nových amerických ciel, čo podporilo krátkodobý dopyt a kompenzovalo pokles investícií do 5G technológií v Európe. Silné výsledky hlásia aj India a ďalšie rozvíjajúce sa trhy, ktoré pomohli vyrovnať straty v častiach sveta, kde sa investície do telekomunikačnej infraštruktúry spomaľujú.

Wikimedia / Holger.Ellgaard

Varovanie pred rizikom ciel a opatrnosti operátorov

Napriek pozitívnym číslam firma upozorňuje, že plány USA na zavedenie ciel – aj keď momentálne pozastavené na 90 dní – by mohli do budúcna ovplyvniť investičné rozhodnutia poskytovateľov telekomunikačných služieb. Ak by clá zvýšili náklady na zariadenia, operátori by mohli odložiť nákupy, aby neprenášali vyššie ceny na koncových zákazníkov.

Americký prezident Donald Trump totiž tento mesiac oznámil plošné clo vo výške 10 % na globálny dovoz a avizoval 20-percentné clo na tovar z EÚ, ktoré však dočasne pozastavil na 90 dní, čo vytvorilo priestor na ďalšie rokovania.

Generálny riaditeľ Börje Ekholm zdôraznil, že firma nie je imúnna voči obchodnej vojne, ale má výhodu v dobre diverzifikovanej výrobe v blízkosti zákazníka. „Nie sme imúnni, ale sme odolní, s flexibilitou prispôsobiť sa meniacim sa podmienkam v priebehu času,“ uviedol Ekholm.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP