V tomto texte boli použité materiály TASR.

Európsky automobilový priemysel stojí na prahu významného míľnika. Podľa novej štúdie mimovládnej organizácie Transport & Environment (T&E) sú takmer všetci veľkí európski výrobcovia automobilov na dobrej ceste splniť prísne emisné ciele Európskej únie stanovené na roky 2025 až 2027. Výnimkou je iba Mercedes-Benz, ktorý zaostáva.

Kľúčom k úspechu je dynamický nárast predaja elektrických vozidiel, poháňaný klesajúcimi cenami batérií a rozrastajúcou sa nabíjacou infraštruktúrou. Tieto faktory menia dynamiku trhu a posúvajú elektromobilitu do popredia európskej dopravy. Napriek pozitívnym vyhliadkam však odvetvie čelí výzvam, ktoré môžu ovplyvniť jeho budúci vývoj.

Podľa T&E, ktorá zverejnila svoje zistenia v pondelok 8. septembra 2025, ešte v prvej polovici roka predpokladala, že emisné ciele splnia iba Volvo Cars a BMW, zatiaľ čo giganti ako Stellantis, Renault či Volkswagen zaostávali. Situácia sa však otočila. „Zavedenie cenovo dostupnejších modelov vďaka klesajúcim cenám batérií a silný rast nabíjacej infraštruktúry stimulovali dopyt,“ uvádza správa T&E.

Organizácia predpovedá, že podiel batériových elektrických vozidiel na trhu EÚ stúpne z tohtoročných 18 % na viac ako 30 % v roku 2027. Tento skok je podľa bruselskej organizácie dôkazom, že emisné ciele EÚ fungujú ako efektívny nástroj na podporu prechodu na čistejšie technológie.

Nabíjanie EV
Unsplash

Rast elektromobility je poháňaný viacerými faktormi. Klesajúce ceny batérií umožnili výrobcom uviesť na trh dostupnejšie modely, čím sa elektromobily stávajú atraktívnejšími pre širšiu skupinu zákazníkov. Súbežne s tým sa v celej EÚ rozrastá sieť nabíjacích staníc, čo zmierňuje obavy z obmedzeného dojazdu a zlepšuje používateľskú skúsenosť.

Tieto pokroky podporujú dopyt a pomáhajú automobilkám plniť prísne emisné normy, ktoré vyžadujú výrazné zníženie emisií oxidu uhličitého. T&E zdôrazňuje, že tieto ciele nie sú len environmentálnym imperatívom, ale aj ekonomickou príležitosťou, ktorá posilňuje konkurencieschopnosť európskych výrobcov.

Napriek optimistickým predpovediam však odvetvie čelí výzvam. Minulý týždeň viaceré automobilové koncerny vyhlásili, že budúce emisné ciele, vrátane úplného zníženia emisií CO2 do roku 2035, považujú za nedosiahnuteľné. Tento postoj odráža obavy z vysokých nákladov na vývoj elektromobilov, nedostatočnej infraštruktúry a rastúcej konkurencie zo strany čínskych výrobcov, ktorí dominujú globálnemu trhu s elektromobilmi.

T&E varuje, že akékoľvek zmiernenie cieľov pre roky 2030 a 2035 by mohlo ohroziť investície do elektromobility a posilniť vedúcu pozíciu Číny. „Zmiernenie cieľov by zmarilo pokrok a umožnilo Číne ďalej expandovať na úkor európskeho priemyslu,“ uvádza organizácia.

Diskusia o budúcnosti automobilového sektora sa vyostruje. V piatok 12. septembra 2025 sa zástupcovia odvetvia stretnú s predsedníčkou Európskej komisie Ursulou von der Leyenovou, aby prediskutovali stratégie na podporu odvetvia. Tento samit prichádza v čase, keď európske automobilky čelia nielen environmentálnym tlakom, ale aj ekonomickým výzvam, ako sú pokles predaja a colné spory s USA. Výsledky rokovaní môžu zásadne ovplyvniť smerovanie európskej dopravy a konkurencieschopnosť odvetvia, ktoré zamestnáva milióny ľudí.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP