V nasledujúcom článku boli použité materiály SITA.

Bratislava pokračuje v realizácii najväčšieho dopravného projektu. Tým je predĺženie električkovej trate v Petržalke až po Janíkov dvor. Výstavba, ktorá začala na jeseň 2021 sa viackrát oneskorila, no prvá skupinová skúšobná jazda po novej trati sa uskutočnila 19. decembra 2024. Ak všetko pôjde podľa plánu, električka začne slúžiť cestujúcim už na jar 2025.

Projekt vyžadoval masívne stavebné úpravy vrátane osadenia 233 trakčných stožiarov, položenia ôsmich kilometrov koľají a natiahnutia 62 kilometrov napájacích káblov. Celý úsek bude pokrytý viac ako 22-tisíc štvorcovými metrami zeleného rozchodníka, čo prinesie do mestského prostredia nový prírodný prvok. Okrem toho bude vysadených 1 512 stromov, 7 046 m² kríkov, ako aj ďalších 725 stromov v rámci náhradnej výsadby.

Cyklodoprava bola integrovaná do projektu v podobe šesť kilometrov dlhej samostatnej cyklotrasy vedúcej paralelne s traťou. Zelené budú aj strechy zastávok, čím sa projekt zameriava na udržateľnosť a ekologické prvky.

Nové mosty a cestné úpravy

Významnou súčasťou stavby sú štyri nové mosty ponad Chorvátske rameno, z ktorých najvýznamnejší je združený most na Rusovskej ceste, kombinujúci električkovú trať, cestnú dopravu, cyklotrasu a chodník pre peších. Druhým bodom je 110-metrový most pri Farskom kostole Sv. Rodiny, ktorý okrem električiek poskytne priestor aj pre cyklistov a chodcov.

Zmeny sa dotkli aj križovatiek, ktoré boli rozšírené a upravené pre potreby električkovej trate, napríklad na Pajštúnskej ulici a Kutlíkovej ulici, kde vzniknú nové jazdné pruhy.

Vnútro vodíkového autobusu;TASR - Martin Baumann

Komplikácie počas výstavby

Výstavbu sprevádzali viaceré prekážky vrátane nálezov environmentálnej záťaže, vojenskej munície či neočakávaných rozmerov protitankovej steny. Zásadným problémom bolo aj zdražovanie cien stavebných materiálov a energií, na ktoré mali vplyv geopolitické udalosti, ako je konflikt na Ukrajine.

Magistrát viackrát rokoval so zhotoviteľmi o urýchlení prác. Po sérii dohôd o navýšení zmluvnej ceny cez indexáciu sa tempo stavby na začiatku roka 2024 zrýchlilo. Pôvodná cena projektu, 75 miliónov eur bez DPH, sa po 23 dodatkoch zvýšila na viac ako 104 miliónov eur vrátane DPH.

Koncom novembra mesto uzavrelo s Ministerstvom dopravy SR zmluvu o financovaní druhej fázy projektu. Minister Jozef Ráž potvrdil, že meškania projektu neohrozili financovanie z eurofondov, ktoré je rozdelené medzi programy OPII a Slovensko. Primátor Bratislavy Matúš Vallo vyjadril spokojnosť s výsledkom, ktorý podľa neho definitívne zabezpečuje dostatok financií na dokončenie trate.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP