V nasledujúcom článku boli použité materiály TASR.

Nemeckí automobiloví giganti BMW, Volkswagen a Mercedes-Benz sa aktuálne za zatvorenými dverami stretávajú s predstaviteľmi amerického ministerstva obchodu. Cieľom rokovaní je dosiahnuť dohodu, ktorá by nemeckým automobilkám zabezpečila úľavy na clách pri dovoze áut do Spojených štátov. Ako informuje agentúra Reuters s odvolaním sa na dôverné zdroje, kľúčom k dohode by mal byť mechanizmus „kreditov za vývoz“, ktoré by sa dali započítať proti clám.

Zdroje uvádzajú, že nemecké automobilky by v rámci možnej dohody mohli získať colné úľavy výmenou za výrazné investície do amerického priemyslu. Dohoda by mohla byť dosiahnutá už v priebehu júna. Podľa informácií sa diskutuje aj o forme kreditov za autá vyrobené a exportované zo Spojených štátov, ktoré by sa následne započítavali proti dovozným clám uvaleným na vozidlá vstupujúce do krajiny.

Nové modely a otvorenie závodu

Hoci spoločnosť BMW sa ku konkrétnym rokovaniam nevyjadrila, potvrdila, že udržiava aktívny dialóg s americkými partnermi na viacerých úrovniach. Mercedes-Benz odmietol poskytnúť stanovisko, no jeho generálny riaditeľ Ola Källenius už v apríli prezradil, že spoločnosť vedie diskusie s americkou vládou o rozšírení svojho závodu v meste Tuscaloosa v štáte Alabama. Zároveň oznámil výrobu nového modelu SUV v tomto závode.

Skupina Volkswagen cez svoju dcérsku značku Audi plánuje výstavbu nového výrobného závodu v Spojených štátoch. Materská spoločnosť zvažuje ďalšie investície vo svojom existujúcom závode v Chattanooge v štáte Tennessee. V hre je aj posilnenie výrobných kapacít v rámci nového projektu značky Scout v Južnej Karolíne, ktorý sa zameriava na elektromobily a SUV segment.

Nemecké sklady sú preplnené nepredanými autami. Pixabay

Dohoda môže všetko zmeniť

BMW pritom už teraz prevádzkuje svoj najväčší výrobný závod na svete v Spartanburgu v Južnej Karolíne, odkiaľ exportuje autá do celého sveta. Tento závod je zároveň najväčším exportérom automobilov v Spojených štátoch podľa hodnoty.

Pripravovaná dohoda by mohla byť pre americkú administratívu výhodná najmä v čase, keď sa zvyšuje tlak na posilňovanie domácej výroby a technologickej sebestačnosti. Pre nemecké značky by zase znamenala zmiernenie dopadov obchodných bariér a posilnenie pozícií na dôležitom americkom trhu. Obe strany tak stoja pred možnosťou výhodného kompromisu, ktorý by mohol podporiť investície, výrobu aj zamestnanosť na oboch brehoch Atlantiku.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP