Čínske autá dobýjajú svet. EÚ a USA brzdia vlastných výrobcov, bude ešte horšie
V nasledujúcom článku boli použité materiály TASR.
Automobilový priemysel čelí v súčasnosti viacerým výzvam, ktoré môžu ohroziť jeho stabilitu aj konkurencieschopnosť. Na situáciu upozornil predseda predstavenstva skupiny Stellantis John Elkann, ktorý v utorok vyhlásil, že americké dovozné clá a prísne emisné normy Európskej únie komplikujú situáciu výrobcom v čase, keď na globálny trh silno vstupujú čínski konkurenti. TASR o tom informovala na základe správy agentúry Reuters.
Podľa Elkanna je Čína na „inej trajektórii“ a jej automobilový trh rýchlo rastie. Dodal, že čoskoro môže svojou veľkosťou prekonať kombinovaný trh Spojených štátov a Európskej únie. Tento posun predstavuje výzvu pre tradičných výrobcov áut, ktorí musia čeliť nielen silnejšej konkurencii, ale aj tlakom zo strany politiky a regulácií.
Clá a regulácie brzdia konkurencieschopnosť
V USA sa výrobcovia potýkajú s dodatočnými clami na oceľ, hliník a automobilové komponenty. Tieto poplatky sa pohybujú nad rámec už existujúcej 25-percentnej sadzby na dovoz automobilov. Elkann však ocenil najnovšie vyjadrenia bývalého prezidenta Donalda Trumpa, ktorý naznačil, že by mohol dočasne pozastaviť platnosť ciel na autá a komponenty. Takýto krok by podľa neho poskytol výrobcom čas na prispôsobenie dodávateľských reťazcov a výrobných štruktúr.
Na druhej strane, emisné pravidlá EÚ označil Elkann za nerealistické. „Je to cesta k elektrifikácii, ktorá nie je spojená s trhovou realitou,“ povedal. Podľa neho sa Brusel príliš sústreďuje na prísne limity a ignoruje reálne správanie spotrebiteľov a vývoj dopytu po elektrických vozidlách.
Stellantis v číslach
Skupina Stellantis, ktorá vznikla v roku 2021 zlúčením Fiat Chrysler a francúzskej PSA, patrí medzi najväčších výrobcov automobilov na svete. Napriek svojej sile však čelí poklesu dopytu, predovšetkým v segmente plne elektrických áut. Prvým kvartálom roku 2025 prešla s medziročným poklesom dodávok o 9 %, čo znamená 1,2 milióna predaných vozidiel. V predchádzajúcom roku zaznamenala skupina ešte výraznejší pokles – až o 12 %.
Za týmto vývojom stojí kombinácia slabého dopytu, rastúcich výrobných nákladov, regulačnej neistoty a čoraz ostrejšej konkurencie zo strany čínskych výrobcov. Tí prichádzajú s cenovo dostupnými modelmi a výraznými investíciami do elektromobility, čím tlačia na tradičných hráčov v Európe aj USA.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Natočili ho na iPhone. Ikonický horor sa vracia po 20 rokoch, teória divákov je nesprávna
PRELOM: Vedci z Číny vyvinuli AI zariadenie, ktoré „vráti zrak“ nevidiacim
Tieto veci v recenziách nenájdeš. 11 mesiacov som testoval najlepší robotický vysávač na Slovensku
Mať veľké oči sa mu nevyplatilo. Musk s Cybertruckom prerazil dno, teraz zúfalo znižuje cenu
Bez „tankovania“ vydrží 10 rokov. Chystá sa veľký zvrat, lode dostanú pohon budúcnosti
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Novú povinnosť obrátili na výhodu: Skupina živnostníkov nezaplatí ani euro na transakčnej dani
Slovenky zomierajú na zákerný typ rakoviny najviac v EÚ. Na významné ošetrenie ťa po novom lekár nepošle
Len 10 % Slovákov vie, aké je hlavné mesto Severného Írska. Otestuj sa, či by si prežil ako cestovateľ v 18. storočí (KVÍZ)
Slovenská nemocnica špičkou európskej medicíny: Nová technológia priniesla revolúciu v liečbe zákerných ochorení
Putin chce zničiť západ: „Urobí to v troch krokoch, šanca na vojnu medzi Ruskom a NATO je vysoká,“ tvrdí historik
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Slováci jedia mikroplasty, ani o tom nevedia. Vedci odhalili prekvapivú potravinu, v ktorej ich je extrémne veľa
- Tieto veci v recenziách nenájdeš. 11 mesiacov som testoval najlepší robotický vysávač na Slovensku
- Bez „tankovania“ vydrží 10 rokov. Chystá sa veľký zvrat, lode dostanú pohon budúcnosti
- Definitívny obrat? Známy ropný gigant na svojich čerpačkách prestáva predávať benzín a naftu
- Mať veľké oči sa mu nevyplatilo. Musk s Cybertruckom prerazil dno, teraz zúfalo znižuje cenu
-
- Slováci jedia mikroplasty, ani o tom nevedia. Vedci odhalili prekvapivú potravinu, v ktorej ich je extrémne veľa
- Definitívny obrat? Známy ropný gigant na svojich čerpačkách prestáva predávať benzín a naftu
- 4K pastva pre oči len za 300 eur? Našli sme TOP 9 televízorov s vynikajúcim obrazom a nízkou cenou
- Posledný klinec do rakvy spaľovákov? Nová batéria je o 80 % ľahšia a prakticky nestráca kapacitu
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
-
- Tento typ pohonu je definitívne obrovský emisný podvod. Potvrdila to ďalšia štúdia
- Slováci jedia mikroplasty, ani o tom nevedia. Vedci odhalili prekvapivú potravinu, v ktorej ich je extrémne veľa
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Čech si poriadne zavaril. Elektromobil nabíjal zo zásuvky v spoločnej garáži, účet za elektrinu susedov šokoval
- Definitívny obrat? Známy ropný gigant na svojich čerpačkách prestáva predávať benzín a naftu
Gates o budúcnosti práce: AI vyrieši krízu, ktorú roky nikto nevedel zvládnuť
Zákaz sa nekoná. EÚ sa bojí prázdnych zásobníkov a ostáva pri ruskom plyne
Svetové laboratóriá čelia výzve. Musia ochrániť kľúčové genetické dáta pred kyberútokmi
OpenAI predstavilo nový model, ktorý láka na polovičné ceny. Ľudom testuje trpezlivosť
Ukrajina tlačí na Spojené štáty. Zelenskyj chce tieto zbrane zbrane, nie „prázdne slová“
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Novú povinnosť obrátili na výhodu: Skupina živnostníkov nezaplatí ani euro na transakčnej dani
Slovenky zomierajú na zákerný typ rakoviny najviac v EÚ. Na významné ošetrenie ťa po novom lekár nepošle
Len 10 % Slovákov vie, aké je hlavné mesto Severného Írska. Otestuj sa, či by si prežil ako cestovateľ v 18. storočí (KVÍZ)
Slovenská nemocnica špičkou európskej medicíny: Nová technológia priniesla revolúciu v liečbe zákerných ochorení
Putin chce zničiť západ: „Urobí to v troch krokoch, šanca na vojnu medzi Ruskom a NATO je vysoká,“ tvrdí historik
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené