Tunelovací stroj, pomenovaný Jianghai (čo v čínštine znamená rieka a oceán), meria na dĺžku 145 metrov a váži približne 5 000 ton. Priemer jeho rezných hláv je takmer 17 metrov, čo zodpovedá výške päť až šesťpodlažnej budovy.

Výroba tohto zariadenia prebiehala v meste Čchang-ša v provincii Chu-nan v spolupráci Čínskeho železničného konštrukčného priemyslu (CRCHI) a China Railway 14th Bureau Group. Projekt symbolizuje pre Čínu významný pokrok v oblasti tunelovacej technológie pre veľké priemery.

Stroj Jianghai bude nasadený na výstavbu tunela pod riekou Jang-c’-ťiang, ktorý je súčasťou novej 39-kilometrovej diaľnice medzi mestami Nantong a Su-čou. Tento tunel sa bude tiahnuť približne 11 kilometrov pod riekou a dosiahne maximálnu hĺbku 75 metrov. Podľa hlavného inžiniera projektu Youa Shaoqiangare pre zložité podmienky podzemných vôd, mäkkú pôdu a jemný nános nie je možné realizovať manuálne tunelovanie. Informoval portál Interesting Engineering.

Presnosť tunelovania

Vzhľadom na geologické náročnosti sa odhadovaný pokrok stroja pohybuje medzi 12 až 16 metrami za deň. Dokončenie tunelovacieho procesu by malo trvať približne dva a pol roka. Keďže tunel prechádza blízko rieky, presnosť pri razení je dôležitá. Odchýlka nemôže prekročiť ani jeden centimeter, aby sa zabezpečila stabilita okolitých hrádzí.

Predseda CRCHI, Zhao Hui, uviedol, že dokončenie stroja Jianghai predstavuje významný krok pre Čínu v oblasti priemyselného vývoja tunelovacích technológií tejto veľkostnej triedy. Okrem Jianghai Čína v máji uviedla aj nový systém na razenie a výbušné práce (BBM). Ten bol vyvinutý v spolupráci s Tsinghua University. Tento systém, navrhnutý pre špeciálne geologické podmienky, umožňuje simultánne použitie výbušnín a vrtov. Zvyšuje to efektivitu pri výstavbe infraštruktúrnych projektov, ako sú vodné diela, banské tunely, železničné a cestné tunely.

tunel
Pxabay

Nové prístupy v tunelovaní

Výskumníci z Tsinghua University odhadujú, že tento systém môže zvýšiť efektivitu vŕtania o 30 % pri tvrdých horninových podmienkach vďaka špeciálnemu dizajnu prerezávacej hlavy. Táto technológia umožňuje rýchlejší a bezpečnejší postup aj v extrémne náročných geologických podmienkach.

Čínske investície do pokročilých technológií v oblasti tunelovania a vývoja infraštruktúry ukazujú ambíciu krajiny stať sa globálnym lídrom v tejto oblasti. V budúcnosti to môže prispieť k rozsiahlym projektom v oblasti vodohospodárstva, banskej ťažby a dopravných spojení.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú