Čínski vedci údajne vyvinuli satelitný systém schopný sledovať pohyb nákladu v reálnom čase. Jeho jadrom je satelit Tiantuo-5, ktorý bol vypustený na obežnú dráhu v roku 2020 prostredníctvom nosnej rakety Dlhý pochod 2D. Tento 80-kilogramový satelit bol navrhnutý na testovanie zberu dát z lodí, lietadiel či bójí pomocou internetu vecí (IoT).

Vývoj satelitu zastrešovala Národná univerzita obranných technológií v Číne a podľa dostupných informácií dokáže zariadenie monitorovať nielen polohu kontajnerov, ale aj ich vnútorné podmienky a pokusy o neoprávnenú manipuláciu. Technológia by mohla mať význam najmä pri sledovaní strategického nákladu, ako sú komponenty pre letecký priemysel či vojenské drony. Na tému upozornil portál Interesting Engineering.

Hybridná sieť pre efektívne spracovanie dát

Nový systém by mal pozostávať zo 66 nanosatelitov, pričom každý z nich je menší ako chladnička. Výskumníci tvrdia, že jedným z hlavných pokrokov je schopnosť siete rozlišovať medzi statickými senzormi na kontajneroch v prístavoch a senzormi na pohybujúcom sa náklade. Na spracovanie údajov sa využívajú techniky pôvodne určené na sledovanie rakiet, čo údajne zrýchľuje prenos informácií desaťnásobne v porovnaní s komerčnými satelitnými sieťami.

Počas testov dokázal systém v priebehu jedného dňa zachytiť a analyzovať viac ako milión dátových prenosov z lodí po celom svete. Čínski vedci zdôrazňujú, že táto technológia by mohla pomôcť aj v boji proti pašovaniu, nelegálnemu obchodovaniu a pirátstvu.

Pixabay

Obavy zo Spojených štátov

Aj keď Čína tvrdí, že systém je určený výlučne na monitorovanie civilného nákladu, jeho vývoj vyvolal reakcie v zahraničí, najmä v USA. Washington už predtým zaviedol zákaz čínskeho prístavného vybavenia vrátane žeriavov, pričom argumentoval obavami z možného prenášania citlivých údajov.

Ak sa Číne podarí úspešne vypustiť všetkých 66 plánovaných satelitov, vytvorí prvú rozsiahlu IoT sieť schopnú simultánne sledovať stovky miliónov kontajnerov po celom svete. To by mohlo výrazne posilniť čínske ambície v rámci iniciatívy Pás a cesta a zmeniť spôsob, akým sa globálna logistika riadi a kontroluje.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP