Celkový predaj nových áut v Nemecku v roku 2023 vzrástol, ale ukončenie vládnych dotačných programov negatívne zasiahlo predaj elektrických vozidiel. Vyplýva to z údajov, ktoré vo štvrtok zverejnil Spolkový úrad pre motorové vozidlá (Kraftfahrt-Bundesamt, KBA). TASR o tom informuje na základe správy AFP.

Podľa KBA v minulom roku bolo v najväčšej európskej ekonomike zaregistrovaných celkovo 2,8 milióna nových áut, čo predstavuje nárast o 7,3 % oproti roku 2022.

V rámci rôznych typov motorov sa najviac zvýšil predaj benzínových vozidiel, o 13,3 % na 979 000. Celkovo zaznamenali vlani benzínové a naftové autá po rokoch relatívneho poklesu svojho podielu na nemeckom trhu opäť jeho nárast.

Na porovnanie, predaj vozidiel na batérie sa minulý rok zvýšil o skromnejších 11,4 % na 524 000 kusov, zatiaľ čo predaj plug-in hybridov klesol o viac ako polovicu, na 176 000 áut. Zákazníci sa pritom na konci roka 2022 predháňali v ich kúpe, aby využili vládne stimuly pre hybridy skôr, ako budú postupne vyradené.

Začiatkom septembra 2023 vypršali v Nemecku vládne dotácie na firemné plne elektrické vozidlá a v polovici decembra vláda náhle zrušila podporu ich predaja spotrebiteľom. Ukončenie dotačných programov vzalo vietor z plachiet trhu s elektromobilmi, pričom predaj batériových modelov v uplynulých mesiacoch klesol.

Nedostatok štátnej podpory „povedie k poklesu registrácií nových elektrických vozidiel v tomto roku,“ povedal analytik EY Constantin Gall. „Trh s elektromobilmi v Nemecku ešte nestojí na vlastných nohách, ale závisí od vládnych dotácií,“ dodal. Dôležitý nemecký automobilový priemysel zaznamenal v roku 2023 mierne zotavenie po odstávkach počas pandémie ochorenia COVID-19 a problémoch s dodávateľskými reťazcami v predchádzajúcich rokoch, keď automobilky zápasili s množstvom nevybavených objednávok.

Tržby však zostávajú pod úrovňou pred pandémiou a vyhliadky sa zhoršili, keďže vysoká inflácia zvyšuje výrobné náklady a narúša kúpnu silu domácností, čím sa ochladzuje dopyt. Očakávaný slabý ekonomický rast znamená, že rok 2024 by mohol byť pre automobilový priemysel ďalším „strateným rokom“, skonštatoval Gall.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP