V nasledujúcom článku boli použité materiály TASR.

Čínska automobilka BYD oznámila investíciu vo výške 32 miliárd forintov, teda približne 80 miliónov eur, do rozšírenia svojho závodu v severomaďarskom meste Komárom. Vďaka tejto expanzii plánuje strojnásobiť výrobnú kapacitu na 1250 elektrických autobusov a nákladných vozidiel ročne. Oznámenie zverejnil v piatok maďarský minister zahraničných vecí Péter Szijjártó.

Tento krok ešte viac upevňuje postavenie Maďarska ako strategického partnera Číny v regióne strednej Európy. Zatiaľ čo väčšina členských krajín EÚ sa snaží znižovať svoju závislosť od druhej najväčšej ekonomiky sveta, Budapešť pokračuje v opačnom smere. Viktor Orbán a jeho vláda vnímajú spoluprácu s Čínou ako ekonomickú príležitosť.

Výroba aj výskum pod jednou strechou

„My Maďari nepovažujeme spoluprácu medzi Východom a Západom za hrozbu, ale skôr za príležitosť, veľkú príležitosť,“ zdôraznil Szijjártó počas verejného vyhlásenia. Zároveň potvrdil, že maďarská vláda podporí projekt štátnou dotáciou vo výške 3,1 miliardy forintov.

Súčasťou investície má byť aj nové vedecké a výskumné laboratórium. To by mohlo posilniť kompetencie Maďarska nielen ako montážneho miesta, ale aj ako technologického centra pre elektromobilitu. Tento krok prichádza krátko po tom, čo Budapešť verejne kritizovala európske clá na čínske elektromobily, čo sa javí ako ďalší dôvod, prečo si BYD vybrala práve Maďarsko ako miesto expanzie.

nový BYD elektromobil
BYD

Okrem Komáromu BYD už buduje ďalší závod na juhu krajiny, pričom má ambíciu vytvoriť z Maďarska svoje hlavné európske centrum. Všetko naznačuje, že Čína si Maďarsko vybrala ako kľúčového partnera v regióne.

Maďarsko priťahuje čínske miliardy

Minister Szijjártó poukázal na to, že len za minulý rok Maďarsko pritiahlo takmer tretinu všetkých čínskych investícií smerujúcich do Európy. Celkový objem týchto investícií dosiahol 5,5 bilióna forintov, čo predstavuje spolu 64 veľkých projektov.

Od nástupu Orbána k moci v roku 2010 Budapešť systematicky buduje svoje väzby s Pekingom. Výsledkom sú rastúce investície do priemyslu, najmä v oblasti batérií a elektromobility. BYD nie je jediná čínska firma, ktorá v Maďarsku pôsobí, no jej projekt v Komárome patrí k najambicióznejším. Ak teda sleduješ vývoj elektromobility v Európe, práve Maďarsko sa stáva jedným z najdôležitejších hráčov na tejto šachovnici, a to aj vďaka čínskej technológii a politickej otvorenosti tamojšej vlády.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP