V texte boli použité materiály TASR.

V súčasnosti čelí automobilový priemysel ďalšej výzve, ktorú prináša obchodné napätie medzi Čínou a západnými krajinami.

Táto situácia spôsobuje neistotu pre budúce investičné plány a vývoj celého odvetvia. Ako tvrdí generálny riaditeľ spoločnosti TomTom, Harold Goddijn, čoraz náročnejšie podmienky sa dotýkajú aj najväčších automobiliek. Tie musia zvažovať svoje dlhodobé stratégie v neistom prostredí.

Európska únia plánuje zaviesť od novembra vysoké clá na čínske elektrické vozidlá. Tieto opatrenia môžu zmeniť dynamiku európskeho trhu s autami. Stále však nie je úplne jasné, aký dopad to bude mať na európskych výrobcov a predajcov. Na druhej strane, americká administratíva uvažuje o ešte prísnejšom kroku. Konkrétne o zavedení až 100-percentného cla na čínsky dovoz, čo by zahŕňalo aj elektrické vozidlá. Tieto clá chcú obmedziť čínsky vplyv na západné trhy a podporiť domácu výrobu elektrických áut.

Pre holandskú spoločnosť TomTom, ktorá vyvíja mapy a softvér pre autonómne riadenie, je táto situácia veľmi náročná. Goddijn upozorňuje, že aj keď TomTom má silnú pozíciu na čínskom trhu, najmä v oblasti exportu, nie je ľahké predpovedať, ako obchodné napätie ovplyvní širší trh s automobilmi. Medzi klientov TomTomu patria významné európske značky ako Stellantis, Volkswagen a Renault, ktoré čelia rovnakým výzvam a musia starostlivo zvážiť svoje investičné rozhodnutia do budúcnosti.

Goddijn navyše zdôraznil, že slabší predaj automobilov je pravdepodobne len krátkodobým javom, z ktorého sa trh postupne zotaví. Napriek tomu pripúšťa, že automobilový priemysel je dnes oveľa nestabilnejší, než bol v minulosti. V roku 2025 by však malo dôjsť k významnému vývoju, keďže mnohé automobilky budú prijímať rozhodnutia o nových technológiách a platformách pre roky 2026 a 2027. Tento rok tak môže byť rozhodujúci pre viaceré firmy, ktoré sa usilujú o to, aby v budúcnosti držali krok hlavne s technologickým pokrokom a novými trendmi.

Obchodné napätie medzi Čínou a Západom tak nielen spomaľuje investičné rozhodnutia, ale aj zvyšuje tlak na automobilky, aby prehodnotili svoje stratégie. Trh sa neustále mení a na to, aby automobilky uspeli, budú musieť rýchlo reagovať  a prispôsobiť sa novým podmienkam.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú