V tomto texte boli použité materiály TASR.

Ford Motor zásadne prehodnocuje svoju elektrickú stratégiu. Americká automobilka oznámila, že ruší plány na vývoj novej generácie veľkých, úplne elektrických nákladných vozidiel a namiesto toho presúva pozornosť k hybridom a cenovo dostupnejším menším elektromobilom. Ide o ďalší signál toho, že tempo elektrifikácie v globálnom automobilovom priemysle naráža na realitu trhu, najmä v Severnej Amerike.

Rozhodnutie Fordu prichádza v období, keď viacerí výrobcovia upravujú svoje ambiciózne plány v oblasti batériových elektromobilov. Kým ešte pred pár rokmi dominovali vyhlásenia o rýchlom konci spaľovacích motorov, dnes sa čoraz viac ukazuje, že prechod bude pomalší a komplexnejší. Ford sa podľa vlastných slov chce viac sústrediť na modely, ktoré dokáže ponúknuť vo väčších objemoch a za ceny akceptovateľné pre širšie spektrum zákazníkov.

Návrat k pragmatizmu

Zrušenie vývoja veľkých elektrických nákladných vozidiel je jedným z najvýraznejších krokov v aktuálnej revízii stratégie. Práve tento segment mal byť v USA symbolom elektrickej budúcnosti, no realita ukázala, že vysoké ceny, hmotnosť batérií a obmedzenia dojazdu predstavujú pre zákazníkov aj výrobcov vážne výzvy. Ford sa preto chce orientovať na menšie elektromobily, ktoré majú lepší pomer ceny a úžitkovej hodnoty, a zároveň výraznejšie staviť na hybridné pohony.

Táto zmena smerovania však nebude lacná. Automobilka očakáva, že reštrukturalizácia podnikateľských priorít a obmedzenie investícií do čisto elektrických áut povedie k jednorazovým položkám v objeme až 19,5 miliardy dolárov, čo v prepočte predstavuje približne 16,59 miliardy eur. Väčšina týchto nákladov sa má premietnuť do hospodárenia už vo štvrtom kvartáli.

Finančný dopad je výrazný, no nie fatálny

Jednorazové položky sa síce negatívne prejavia na čistom zisku spoločnosti, Ford však zdôrazňuje, že neovplyvnia jeho upravený zisk. Automobilka naďalej počíta s tým, že za celý rok dosiahne upravený zisk pred úrokmi a zdanením na úrovni približne 7 miliárd dolárov, teda zhruba 5,95 miliardy eur. Z pohľadu investorov ide o dôležitý signál, že firma si chce zachovať finančnú stabilitu aj za cenu bolestivých strategických úprav.

Zmena kurzu zároveň naznačuje, že Ford nechce opakovať chyby minulosti, keď niektoré automobilky investovali obrovské sumy do technológií, ktoré sa na trhu nepresadili v očakávanom rozsahu. Hybridy sa v tomto kontexte javia ako kompromis, ktorý dokáže osloviť zákazníkov váhajúcich medzi spaľovacím motorom a plne elektrickým pohonom.

Politika a trh ako brzda elektromobility

Významnú úlohu v oslabení dopytu po elektromobiloch v USA zohrali aj politické rozhodnutia. Predaj elektrických áut sa citeľne spomalil po tom, ako administratíva prezidenta Donalda Trumpa v septembri ukončila federálne daňové úľavy vo výške 7500 dolárov pre kupujúcich elektromobily. Tento krok okamžite ovplyvnil cenovú atraktivitu elektrických modelov, najmä v masovom segmente.

Generálny riaditeľ Fordu Jim Farley v rozhovore pre CNBC uviedol, že táto zmena „nebola jediným dôvodom“ pre úpravu investičných plánov, no zároveň priznal, že zohrala svoju rolu. Výrok ilustruje širší problém, s ktorým sa automobilky stretávajú: bez stabilnej a dlhodobej podpory zo strany štátu je prechod na elektromobilitu výrazne náročnejší, najmä v cenovo citlivých segmentoch trhu

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP