V nasledujúcom článku boli použité materiály SITA.

S príchodom novej administratívy v Spojených štátoch prichádza aj nová vlna ciel, ktorá citeľne zasiahla aj slovenský automobilový priemysel. Ten patrí medzi kľúčové piliere našej ekonomiky a práve americký trh sa v posledných rokoch stával čoraz významnejším odbytiskom pre vozidlá vyrábané na Slovensku. Ako upozorňuje analytik UniCredit Bank Ľubomír Koršňák, sektorové clá na dovoz áut z Európskej únie sa už začali uplatňovať v plnej výške, čo predstavuje novú výzvu pre slovenských výrobcov.

Spojené štáty sa vlani podieľali na celkovom exporte slovenských áut zhruba 11 percentami, no napriek tomu sa vývoz do USA v roku 2024 medziročne znížil o 13 %. Tento pokles nepramení len zo zavedených ciel, ale aj zo zložitejších domácich okolností. Jedna zo štyroch slovenských automobiliek prešla prestavbou výrobných liniek kvôli prechodu na elektromobilitu, čo spôsobilo dočasný výpadok produkcie.

Obrat je na obzore – čaká nás rekordný rok

Pokles produkcie sa však neobjavil len na Slovensku. Podľa analytických údajov globálna výroba áut v roku 2023 klesla o 1 %, pričom európsky trh zaznamenal prepad o 4,7 %. Výrazný bol najmä pokles v rámci EÚ, kde produkcia oslabila o viac ako 6 %. V kontraste s tým sa vo východnej Európe mimo EÚ produkcia čiastočne zotavila. Slovensko si v tomto vývoji udržalo pozíciu, no s nadpriemerným medziročným poklesom až o 8 %.

Napriek súčasným komplikáciám analytici očakávajú, že výroba automobilov na Slovensku by mala v roku 2025 opäť rásť. Podľa Koršňáka by sa objem produkcie mohol vyšplhať k historickému maximu viac ako 1,1 milióna vyrobených vozidiel. Meniť by sa zároveň mala aj skladba výroby – luxusné SUV modely by mali ustúpiť cenovo dostupnejšej strednej triede, zameranej primárne na európsky trh.

Audi výroba Brusel
TASR - Daniel Stehlík

Do budúcnosti s novými kapacitami

Zásadný posun sa očakáva po roku 2026, keď by mal spustiť výrobu už piaty automobilový závod na Slovensku. Jeho otvorenie zvýši celkovú výrobnú kapacitu krajiny na viac ako 1,5 milióna áut ročne, čím by sa Slovensko ešte pevnejšie etablovalo ako automobilová veľmoc. Tento vývoj podľa Koršňáka ukazuje, že aj napriek prekážkam, akými sú clá či transformácia na elektromobilitu, si slovenský automobilový priemysel zachováva dynamiku a potenciál pre dlhodobý rast.

Slovenskí výrobcovia sa musia prispôsobovať globálnym zmenám, no zatiaľ sa im darí držať krok. Investície do nových technológií, diverzifikácia trhu a adaptácia na ekologické trendy sú kľúčové faktory, ktoré budú určovať smerovanie odvetvia v nasledujúcich rokoch. Aj preto platí, že slovenský automobilový priemysel má pred sebou nielen výzvy, ale aj významné príležitosti.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP