Softvérová chyba lietadla Airbus za 300 miliónov má banálne riešenie. Stačí reštart
Agentúra pre bezpečnosť letectva Európskej únie vydala nariadenie, ktoré určuje leteckým spoločnostiam reštartovať systémy lietadla Airbus A350-941 každých 149 hodín. Inak môže dôjsť k ich čiastočnému či celkovému zlyhaniu.
Ako informuje portál Gizmodo, lietadlá Airbus A350-941, vyrobené ešte v roku 2013, podliehajú od roku 2017 záväznej smernici o letovej spôsobilosti. Po ich najnovšej revízii vydala Agentúra pre bezpečnosť letectva Európskej únie (EASA) nariadenia, ktoré zaväzujú letecké spoločnosti reštartovať systémy lietadiel po 149 hodinách nepretržitej prevádzky.
Reštart môže predísť katastrofe
Reštart by tak mal predísť chybe systému, ktorá súvisí s interným časovačom lietadla. Pokiaľ k reštartu systému nedôjde do 149 hodín od posledného, mohlo by potenciálne dôjsť k čiastočnému alebo celkovému zlyhaniu systémov. Problém by mohla vyriešiť aj softvérová aktualizácia, ktorá bola napríklad už vydaná pre novší model lietadla. Problém je však niekde úplne inde.
Airbus is not far away from Boeing in terms of software quality.https://t.co/JnIDLhw1GY
All A350-941 planes should be restarted every 149 hours since it "[…] could lead to partial or total loss of some avionics systems or functions, possibly resulting in an unsafe condition."— Sergiy Osypchuk (@SergeyOsypchuk) July 27, 2019
Nenechaj si ujsť
Boeing sa pri vývoji softvéru pre 737 Max spoliehal na lacných inžinierov. Platil im smiešne peniaze
Lietadlá sú v prevádzke 24 hodín denne a keďže letecká preprava dokáže byť veľmi nákladná, letecké spoločnosti sa snažia vyťažovať lietadlá čo najviac. Reštart systémov a ich následne nastavenie do spätnej prevádzky môže trvať viac ako pol hodiny, takže lietadlá sú bez reštartu aj niekoľko týždňov. Výnimkou môže byť len stiahnutie lietadla zo služby z dôvodu servisu.
Prečo je reštart lepší ako aktualizácia?
Aktualizácia systémov pre Airbus A350-941 by znamenala vyradenie z prevádzky kvôli servisu. Ďalej by museli nasledovať testy a ladenia systémov, ktoré by mohli trvať dlho. Spoločnosti by tak mohli prísť o veľké peniaze a preto radšej uprednostňujú reštart. Stoja im však ušetrené peniaze a zisky za riskovanie životov pasažierov? Čaká Airbus podobný osud ako Boeing?
Čítajte viac z kategórie: Novinky
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

9 mesiacov čakania sa končí. Akčný film 2025 už nájdeš online, jedna správa však ľudí nepoteší

Legendárna hra prepísala históriu e-športov. 2000 dronov predviedlo epické finále, aké svet ešte nevidel

Lacný iPhone, solídny Samsung a skvelé Xiaomi: Našli sme TOP 5 nadupaných mobilov do 500 €

Z vesmírnej veľmoci neostalo nič. Ruská pýcha je v troskách, zachrániť ich môžu už len USA

Žiješ technológiami a baví ťa písať? Pridaj sa k najväčšiemu technologickému portálu na Slovensku
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Slovenský travel influencer má dlhovať klientom a cestovke desaťtisíce eur. „Na naše mená neexistovali žiadne letenky“
PREMIUMMiliardár Křetínský skupuje najväčšie autocentrá v regióne. Potichu buduje obrovské impérium

Na Európu sa rúti bombogenéza: Meteoexperti varujú pred hlbokou tlakovou nížou, vietor dosahuje až 200 km/h

Semafor Andreja Danka má vážnu konkurenciu. Na Google Mapách sa objavil Sad Martiny Šimkovičovej

MIMORIADNE: V Bratislave došlo k zrážke vlaku a auta, vozidlo uviazlo na koľajisku
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Zatiaľ čo Európa míňa miliardy v USA, Švédi postavili stíhačku s motorom Volvo pre reálnu vojnu
- Výrobcovia sa smejú Slovákom. Do mobilov zabudovali vec, ktorá im zarába miliardy na tvoj úkor
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Na Slovensko mieri nová TV cez anténu. Pokryje 97 % územia a nebude treba žiadny internet
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
-
- Zatiaľ čo Európa míňa miliardy v USA, Švédi postavili stíhačku s motorom Volvo pre reálnu vojnu
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Výrobcovia sa smejú Slovákom. Do mobilov zabudovali vec, ktorá im zarába miliardy na tvoj úkor
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Na Slovensko mieri nová TV cez anténu. Pokryje 97 % územia a nebude treba žiadny internet
-
- Zatiaľ čo Európa míňa miliardy v USA, Švédi postavili stíhačku s motorom Volvo pre reálnu vojnu
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Výrobcovia sa smejú Slovákom. Do mobilov zabudovali vec, ktorá im zarába miliardy na tvoj úkor
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Spojenec Slovenska dostal ultimátnu zbraň. „Dračiemu ohňu“ neunikne ani jedna raketa, zasiahne aj mincu
Slovensko má dve šance na Oscara. Najdiskutovanejší film roka o hroznej tragédii ale vypadol
Kým ostatní riešia konflikty, Európa poslala do vesmíru raketu. Rusko ani USA už nepotrebujeme
Známa automobilka pochovala elektrické nákladiaky. Smeruje k hybridom a menším elektromobilom
Zlom v EÚ: Spaľovacie motory po roku 2035 nezmiznú. Nový balík umožní ich prežitie
Elon Musk prepisuje dejiny. Výška jeho majetku vyráža dych, vďačí za to jednej veci
Zostrihaný prejav spustil peklo. Trump od BBC žiada likvidačné odškodné
Poliakom došla trpezlivosť. Vyvíjajú štátnu aplikáciu na nahlasovanie podozrivých situácií
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Slovenský travel influencer má dlhovať klientom a cestovke desaťtisíce eur. „Na naše mená neexistovali žiadne letenky“
PREMIUMMiliardár Křetínský skupuje najväčšie autocentrá v regióne. Potichu buduje obrovské impérium

Na Európu sa rúti bombogenéza: Meteoexperti varujú pred hlbokou tlakovou nížou, vietor dosahuje až 200 km/h

Semafor Andreja Danka má vážnu konkurenciu. Na Google Mapách sa objavil Sad Martiny Šimkovičovej

