V minulom roku sme od výrobcov smartfónov videli naozaj mnoho skvelých kúskov, ktoré si chceli získať pozornosť zákazníkov. Napriek stále lepšej výbave však v poslednom štvrťroku výrobcovia zaznamenali nižší záujem o ich novinky. Analytická spoločnosť odhalila, že len v 4. kvartáli 2017 si smartfóny v porovnaní s rokom 2016 pohoršili v dodávkach až o celých 9 %.

Tento najväčší medziročný pokles dodávok smartfónov v histórii však má aj svoje príčiny. Používatelia sú jednoducho so svojimi aktuálnymi modelmi spokojní a rovnako si polepšili aj kúsky strednej triedy, ktoré sú čoraz lepšie a lepšie. Najviac viny na tejto situácii ale nesú vlajkové lode výrobcov, ktoré v minulom roku prelomili cenové rekordy. Zákazníci však u nich nenachádzali ani veľké prekvapenia, ktoré by ich presvedčili o tom, že za tie peniaze skutočne stoja.

Ceny stúpajú, predaje klesajú

Víťazstvo v „súťaži“ o nafukovanie cien smartfónov jednoznačne patrí kalifornskému Apple, kde si za výročný iPhone X pýtali až 4-cifernú sumu. Svojou cenou ale od neho príliš ďaleko neutekal ani Samsung Galaxy Note 8, ktorý sa predával tesne pod hranicou 1000 €, či Google Pixel XL 2. Žiaden z týchto smartfónov nie je rozhodne lacným špásom a práve to mnohých odradilo od ich kúpy. Najväčšie zmeny v cene ale prinieslo Apple, ktoré pre svoje napredovanie v budúcnosti musí zvážiť rázne kroky.

Zobraziť celú galériu (0)
Screenshot / randomfrankp / YouTube

Nenechaj si ujsť
Nakupujeme čoraz drahšie smartfóny. Slovensko patrí k oblasti s najväčšou zmenou v ich cene

Zákazníkom by spoločnosť mala ukázať aj nejaký cenovo dostupný model, ktorý si naozaj bude môcť dovoliť viac zákazníkov. Takýmto kúskom by už tento rok podľa spoločnosti Strategy Analytics mohol byť iPhone 9 so 6,1″ LCD displejom. Nižšia cena tohto modelu by sa pozitívne odrazila na výrazne vyšších dodávkach.

Celosvetové dodávky smartfónov v miliónoch 4. kvartál 2016 2016 celkovo 4. kvartál 2017 2017 celkovo
Samsung 77,5 309,4 74,4 317,5
Apple 78,3 215,4 77,3 215,8
Huawei 44,9 138,8 41 153
Oppo  29,5 87,1 29,5 118
Xiaomi 14,9 58,7 27,8 91,3
Ostatní výrobcovia 193,6 678,8 150,2 611,9
Celkovo 438,7 1488,2 400,2 1507,5

Čoraz zriedkavejšie sa však stretávame aj so starými, dobrými čínskymi vlajkovými loďami, ktorých výrobcovia mierne zvýšili svoje cenovky. Tie sú ale stále pre mnohých zákazníkov prijateľnou alternatívou k predraženým modelom najznámejších výrobcov.

Celosvetový podiel na trhu  4. kvartál 2016 2016 celkovo 4. kvartál 2017 2017 celkovo
Samsung 17,7 % 20,8 % 18,6 % 21,1 %
Apple 17,8 % 14,5 % 19,3 % 14,3 %
Huawei 10,2 % 9,3 % 10,2 % 10,1 %
Oppo  6,7 % 5,9 % 7,4 % 7,8 %
Xiaomi 3,4 % 3,9 % 6,9 % 6,1 %
Ostatní výrobcovia 44,1 % 45,6 % 37,5 % 40,6 %
Celkovo 100,0 % 100,0 % 100,0 % 100,0 %
Dočkáme sa zmeny?

Celkovo však v medziročnom porovnaní stúpla priemerná cena smartfónov až o 10 % na celkových 363 dolárov. Za celý minulý rok sa však predalo len o 1,3 % kusov viac ako v roku 2016. Stúpajúce cenovky a pokles dodávok teda neveštia nič dobré. Výrobcovia by sa mali tento rok snažiť zákazníkov zaujať omnoho viac. K svojim novinkám tak okrem lepšej ceny musia pridať aj „wow“ efekt, ktorý by mohol celú situáciu zlepšiť. Pokiaľ však budú cenovky smartfónov aj naďalej rásť a nové modely neprinesú výrazné vylepšenia, môžeme sa negatívnych čísel dočkať aj v závere tohto roka.

Pošli nám TIP na článok