Určite si sa v posledných dňoch stretol s tým, že na slovenské telefónne čísla bol zaznamenaný zvýšený počet telefonátov z rôznych krajín sveta. Účelom týchto telefonátov je zarobiť nejaké peniaze na ľuďoch, ktorí sú zvedaví a na prezváňanie reagujú spätným volaním. Zaujímalo nás, ako sa na tento problém pozerajú slovenskí operátori. Problém si ako prví všimol na Slovensku portál Živé.sk

Sleduj Fontech aj na sociálnych sieťach!

FacebookInstagramYouTube

V prípade spomínaného prezváňania ide o hovory hlavne z exotických krajín ako je napríklad Madagaskar, Stredoafrická republika, Mauritánia, Maroko, Tanzánia, Tunisko, či Azerbajdžan. Ak si nájdeš na svojom telefóne zmeškaný hovor z neznámeho čísla, tak rozhodne nevolaj späť. Minúta volania môže totiž stáť od približne 0,70 € vyššie, v závislosti od danej krajiny.

Operátori robia čo môžu

Hlavným cieľom telefonátov je zarobiť peniaze na ľuďoch, ktorí budú volať späť. Podvodníci totiž môžu získať časť z prepojovacích poplatkov za hovor. Funguje to v podstate na rovnakom princípe, ako sú volania na audiotextové čísla v prípade rôznych televíznych kvízov, hier, či súťaží.

Zobraziť celú galériu (2)
Slovenskí operátori robia všetko preto, aby svojich zákazníkov pred podobnými volaniami chránili. Je to však náročné, Pixabay (úprava redakcie)

 

 

 

Pokiaľ sa ti aj podarí telefonát zdvihnúť, nič platiť nebudeš. Cieľom je len prezvonenie, takže po zdvihnutí sa hovor do pár sekúnd preruší. Nič sa nestane ani v prípade, že máš kredit. Nemusíš sa preto obávať, že by si zodvihnutím takéhoto hovoru prišiel o svoje minúty.

„Uplynulý víkend sme opäť zaregistrovali zvýšený počet volaní z podvodných čísel, prevažne z afrických krajín. O2 takéto čísla ihneď po ich detekcii blokuje. Rovnako aj v záujme ochrany zákazníka dlhodobo blokujeme všetky odchádzajúce hovory do niektorých afrických a ázijských krajín, ktoré sme vyhodnotili  ako rizikové.

V prípade záujmu samozrejme zákazníkovi volania do týchto krajín na jeho žiadosť umožníme. Zákazníkom však odporúčame, aby boli obozretní a na podozrivé zahraničné čísla nevolali späť. Takýto hovor je totiž spoplatnený podľa aktuálneho cenníka hovorov do danej krajiny.

Ak však zákazníci na takéto číslo zavolali späť, nemusia sa obávať vysokých účtov, vo väčšine prípadov ide len o centy, vo výnimočných prípadoch o sumy v jednotkách EUR,“ uviedla pre FonTech.sk hovorkyňa spoločnosti O2 Tereza Molnár.

Slovenský operátor 4ka sa s podobnými pokusmi stretáva pomerne často. Všetku aktivitu pozorne sledujú, pričom sú pripravení kedykoľvek zasiahnuť a ochrániť svojich zákazníkov pred zneužitím.

„V 4ke aktívne vyhodnocujeme štatistiky volaní zo zahraničia na terminály našich zákazníkov. Okrem toho máme tiež automatizované systémy detekcie podvodných volaní a prípady posudzujeme individuálne.

Blokujeme preto vždy iba čísla, o ktorých sme si istí, že sa pokúšajú o zneužitie našej siete. Aj aktuálnu situáciu s prezváňaním z exotických krajín sme vyriešili tak, aby bol dopad na „štvorkárov“ čo najmenší,“ informoval FonTech.sk hovorca spoločnosti Matúš Benčík.

Orange dokonca len nedávno zaznamenal až 10-dňové intenzívne obdobie, počas ktorého zákazníkov vo zvýšenej miere obťažovali hovory najmä z Bieloruska, Maroka, či Stredoafrickej republiky. Tieto zahraničné čísla iba prezváňali náhodne vygenerované čísla zákazníkov spoločnosti Orange.

„Akonáhle sme zaevidovali, že sú naši zákazníci vo zvýšenej miere atakovaní podvodnými volaniami, respektíve prezváňaním z podozrivých zahraničných čísiel, predmetné čísla sme blokovali, aby zákazníkov neobťažovali.

Žiaľ, predchádzať takýmto situáciám sa nedá, takže to musíme vždy robiť až ex post. Navyše, takéto číslo si vo svojom telefóne môže zablokovať aj samotný zákazník,“ uviedla pre FonTech.sk hovorkyňa spoločnosti Orange Alexandra Piskunová.

Orange taktiež svojich zákazníkov upozorňuje, aby v žiadnom prípade nereagovali na prezváňanie spätným volaním. Pokiaľ však zavolá naspäť, hovor im bude spoplatnený ako štandardný medzinárodný hovor, kde sú ceny pod 1 € za minútu. Výnimkou v tomto smere nie je ani Telekom. Aj tam sa stretávajú s tým, že zákazníkov prezváňajú čísla prevažne z exotických krajín. Opakuje sa to každý rok v zhruba piatich vlnách, pričom niekedy sú intenzívnejšie a inokedy naopak menej.

„Možnosti operátorov sú značne limitované tým, že „iba“ sprostredkúvajú konektivitu účastníkom trhu a nemajú veľa možností, ako takýmto situáciám zabrániť. Čo sa týka prevencie, v podstate je to veľmi jednoduché. Ignorovať takéto čísla, pokiaľ sme si istí, že nečakáme hovor zo Somálska, Maroka, alebo podobných krajín.

Badať však trend, že zákazníci čoraz viac tieto čísla ignorujú a neregistrujeme, že by niekto hlásil vysoké faktúry za hovory, práve z tohto dôvodu,“ ozrejmil pre FonTech.sk hovorca spoločnosti Telekom Peter Kimijan.

Všetko to začalo v Japonsku

Podobné podvodné prezváňania sa však nevyskytujú len u nás, no pomerne bežné sú aj v zahraničí. Portál CBSMiami prišiel s tvrdením, že hovory sú súčasťou medzinárodného podvodu nazývaného „Wangiri“, ktorý pochádza z Japonska, kde aj pred rokmi vznikol.

V preklade tento výraz znamená jednorazové zvonenie. V roku 2018 bolo v USA zaznamenaných viacero takýchto hovorov prevažne z krajín ako Papua-Nová Guinea, Slovinsko, Kongo či Belgicko.

V súčasnosti sa proti týmto hovorom bojuje len veľmi ťažko. Je pomerne náročné identifikovať hovory, ktoré majú tendenciu vykonávať podvodnú činnosť. Vďaka technológiám však už existujú určité riešenia, ktoré operátori postupne zavádzajú do prevádzky, aby boli schopní efektívnejšie a rýchlejšie blokovať tieto nežiaduce telefonáty.

Zobraziť celú galériu (2)
Podvodné telefonáty sa nazývajú "Wangiri" a pochádzajú z Japonska. Vyskytujú sa aj v iných krajinách, Pixabay

V prípade, že sa aj ty stretneš so zmeškaným hovorom z niektorej zo spomenutých krajín, tak rozhodne nevolaj späť. Najlepší spôsobom bude nahlásiť túto skutočnosť svojmu operátorovi, ktorí situáciu preverí a v prípade potreby dané číslo zablokuje.

Prihlasujem do newslettera...

Dostávaj najlepšie informácie zo sveta technológií

Prihlásením sa do newslettera súhlasíte s podmienkami ochrany súkromia.