Roky sme sa báli zbytočne. Experti po rokoch rozdrtili najväčší mýtus o elektromobiloch
Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA) sa rozhodla raz a navždy vyvrátiť najčastejší predsudok, ktorý sa týka elektromobility – obavu z rýchlej degradácie batérií. Táto téma sa síce v diskusiách objavuje pravidelne, no tentoraz prišli odborníci so silnými dôkazmi, ktoré pochádzajú nielen z laboratórií, ale najmä z reálnej prevádzky tisícok vozidiel doma aj vo svete.
SEVA vytvorila špecializovanú pracovnú skupinu pre batérie a automobilový priemysel a pripravila podrobnú rešerš, ktorá stojí na aktuálnych a dôveryhodných dátach od renomovaných spoločností ako Arval, DEKRA, ADAC, Geotab, AAA AUTO či P3 Automotive. Analýzy ukazujú, že moderné batérie v elektromobiloch sú nielen spoľahlivé, ale aj mimoriadne odolné a trvácne – často si aj po stovkách tisíc kilometrov držia viac ako 90 % pôvodnej kapacity.
Riaditeľ asociácie Patrik Križanský v tejto súvislosti zdôrazňuje, že mýty okolo batérií majú málo spoločné s realitou: „Sme presvedčení, že ak chceme o elektromobilite diskutovať vecne, potrebujeme do diskusie vniesť čísla a dôkazy. A tie hovoria jasne: aj po 200-tisícoch kilometrov majú batérie vo väčšine prípadov viac ako 90 % kapacity a rozhodne ich netreba vymieňať rovnako ako batérie v spotrebnej elektronike.“

Elektromobily prešli testom spoľahlivosti
Rešerš SEVA sa opiera o dáta z reálnej prevádzky a tie hovoria jasne – podľa Arval si až 98 % elektromobilov udržiava kapacitu batérie nad 80 % aj po niekoľkých rokoch jazdenia. DEKRA testovala 25 000 batérií a zistila, že po 260 000 km zostáva kapacita často na úrovni 95 %. ADAC ukazuje, že aj pri menej šetrnom nabíjaní si batéria po 100 000 km drží 93 % pôvodnej kapacity. AAA Auto a Mototechna, ktoré testovali viac než 2 000 elektromobilov certifikovanými testami Aviloo, zaznamenali len 1,5 % áut s kapacitou pod 80 %. To všetko naznačuje, že obavy z degradácie sú často zbytočne nafúknuté.
Zaujímavým poznatkom z tejto štúdie je, že bežné používateľské podmienky sú pre batérie priaznivejšie než umelé testovacie cykly v laboratóriu. Práve pravidelná plynulá jazda, rekuperácia a optimálne nabíjanie – ideálne nie úplne na 100 % a nie príliš často cez rýchlonabíjačky – pomáhajú predlžovať životnosť batérií. Najväčším rizikom sú extrémne teploty a časté nabíjanie do plna, preto SEVA v rámci rešerše zverejnila aj súhrn praktických odporúčaní, ako batériu chrániť a udržať v dobrej kondícii.
Okrem technických analýz prichádza aj pozitívna správa zo strany štátu – Ministerstvo hospodárstva SR totiž 11. apríla 2025 vyhlásilo dve nové výzvy na podporu budovania verejne dostupnej nabíjacej infraštruktúry. Prvá výzva je zameraná na samosprávy a ich organizácie, druhá na právnické osoby a podnikateľov. Cieľom je rozšíriť sieť nabíjacích staníc nielen v mestách, ale aj v menších obciach a regiónoch, ktoré sú doteraz v tomto smere menej pokryté.
V skratke, akumulátor v elektromobile už dávno nie je strašiakom – priemerná ročná degradácia batérií je len 2,3 %, pričom ich životnosť bežne presahuje 15 rokov. SEVA touto rešeršou nielen vyvracia mýty, ale posilňuje dôveru v elektromobilitu a pripomína, že s dátami sa diskutuje najlepšie.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Ušetrí 37 500 litrov nafty. Liebherr testuje prvý nakladač s podceňovaným pohonom budúcnosti

Toyota varuje celý svet. Elektromobily spôsobia veľké problémy, existujú aj alternatívne pohony

Slováci môžu ušetriť desaťtisíce eur. Tu sú najlepšie jazdené elektroautá, ktoré kúpiš za zlomok ceny

OFICIÁLNE: Volkswagen ukončí výrobu legendárneho spaľováku. Model premení na elektromobil

Ľudia musia urobiť jednoduchý krok. Európska vláda spúšťa masívne dotácie na elektromobily
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Sieť predajní dm sťahuje z predaja nebezpečný produkt. Môže obsahovať kvasinky a plesne

Obchody masívne sťahujú „nebezpečnú potravinu“ z Poľska. Hrozí ťažká otrava

Zabudni na kódovanie AI: Podľa Marka Cubana budú firmy platiť zlatom ľuďom s touto jednou schopnosťou

Kruháč, ktorý vedie „nikam“ za 1,27 milióna eur: Stal sa symbolom byrokratického fiaska, na železnicu čaká 4 roky

Poznáme najlepšiu destináciu Európy za rok 2025: Je vzdialená len 3 hodiny od Slovenska
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Automobilky oklamali svet a budú platiť. Obľúbený pohon zlyhal na celej čiare, produkuje veľké emisie
- Tvoj motor sa ničí, ani o tom netušíš. Až 80 % Slovákov robí túto banálnu chybu (+RIEŠENIE)
- Ušetrí 37 500 litrov nafty. Liebherr testuje prvý nakladač s podceňovaným pohonom budúcnosti
- Toyota varuje celý svet. Elektromobily spôsobia veľké problémy, existujú aj alternatívne pohony
- Ľudia musia urobiť jednoduchý krok. Európska vláda spúšťa masívne dotácie na elektromobily
-
- Automobilky oklamali svet a budú platiť. Obľúbený pohon zlyhal na celej čiare, produkuje veľké emisie
- Ľudia musia urobiť jednoduchý krok. Európska vláda spúšťa masívne dotácie na elektromobily
- Tvoj motor sa ničí, ani o tom netušíš. Až 80 % Slovákov robí túto banálnu chybu (+RIEŠENIE)
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Ušetrí 37 500 litrov nafty. Liebherr testuje prvý nakladač s podceňovaným pohonom budúcnosti
-
- Automobilky oklamali svet a budú platiť. Obľúbený pohon zlyhal na celej čiare, produkuje veľké emisie
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Slováci netušia, čo im hrozí. Nová „značka“ právom zaskočila vodičov, pokuta je až 1200 eur
- EÚ zlomila palicu nad fosílnymi palivami. V Afrike bude „dolovať“ čistú energiu za miliardy eur
- Posledný argument odporcov skončil. Najväčší mýtus o elektromobiloch bol jedno veľké klamstvo
Elektromobilita rozdelila Európu na dve časti. Osud spaľovákov má v rukách jeden štát
Prevádzkovatelia spochybňujú plán vlády. Žiadajú predĺžiť využívanie jadrovej energie
Predbehol angličtinu a rozumejú mu aj Slováci. Sused Slovenska má najpresnejší jazyk pre komunikáciu s AI
Trump vyslal jasný odkaz. Severnú Kóreu označil za „akýsi jadrový štát“
Kritici sa chytajú za hlavu: 60 krajín OSN podpísalo kontroverznú kyber dohodu, navrhli ju Rusi
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Sieť predajní dm sťahuje z predaja nebezpečný produkt. Môže obsahovať kvasinky a plesne

Obchody masívne sťahujú „nebezpečnú potravinu“ z Poľska. Hrozí ťažká otrava

Zabudni na kódovanie AI: Podľa Marka Cubana budú firmy platiť zlatom ľuďom s touto jednou schopnosťou

Kruháč, ktorý vedie „nikam“ za 1,27 milióna eur: Stal sa symbolom byrokratického fiaska, na železnicu čaká 4 roky

