Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA) sa rozhodla raz a navždy vyvrátiť najčastejší predsudok, ktorý sa týka elektromobility – obavu z rýchlej degradácie batérií. Táto téma sa síce v diskusiách objavuje pravidelne, no tentoraz prišli odborníci so silnými dôkazmi, ktoré pochádzajú nielen z laboratórií, ale najmä z reálnej prevádzky tisícok vozidiel doma aj vo svete.

SEVA vytvorila špecializovanú pracovnú skupinu pre batérie a automobilový priemysel a pripravila podrobnú rešerš, ktorá stojí na aktuálnych a dôveryhodných dátach od renomovaných spoločností ako Arval, DEKRA, ADAC, Geotab, AAA AUTO či P3 Automotive. Analýzy ukazujú, že moderné batérie v elektromobiloch sú nielen spoľahlivé, ale aj mimoriadne odolné a trvácne – často si aj po stovkách tisíc kilometrov držia viac ako 90 % pôvodnej kapacity.

Riaditeľ asociácie Patrik Križanský v tejto súvislosti zdôrazňuje, že mýty okolo batérií majú málo spoločné s realitou: „Sme presvedčení, že ak chceme o elektromobilite diskutovať vecne, potrebujeme do diskusie vniesť čísla a dôkazy. A tie hovoria jasne: aj po 200-tisícoch kilometrov majú batérie vo väčšine prípadov viac ako 90 % kapacity a rozhodne ich netreba vymieňať rovnako ako batérie v spotrebnej elektronike.“

Honda/FonTech

Elektromobily prešli testom spoľahlivosti

Rešerš SEVA sa opiera o dáta z reálnej prevádzky a tie hovoria jasne – podľa Arval si až 98 % elektromobilov udržiava kapacitu batérie nad 80 % aj po niekoľkých rokoch jazdenia. DEKRA testovala 25 000 batérií a zistila, že po 260 000 km zostáva kapacita často na úrovni 95 %. ADAC ukazuje, že aj pri menej šetrnom nabíjaní si batéria po 100 000 km drží 93 % pôvodnej kapacity. AAA Auto a Mototechna, ktoré testovali viac než 2 000 elektromobilov certifikovanými testami Aviloo, zaznamenali len 1,5 % áut s kapacitou pod 80 %. To všetko naznačuje, že obavy z degradácie sú často zbytočne nafúknuté.

Zaujímavým poznatkom z tejto štúdie je, že bežné používateľské podmienky sú pre batérie priaznivejšie než umelé testovacie cykly v laboratóriu. Práve pravidelná plynulá jazda, rekuperácia a optimálne nabíjanie – ideálne nie úplne na 100 % a nie príliš často cez rýchlonabíjačky – pomáhajú predlžovať životnosť batérií. Najväčším rizikom sú extrémne teploty a časté nabíjanie do plna, preto SEVA v rámci rešerše zverejnila aj súhrn praktických odporúčaní, ako batériu chrániť a udržať v dobrej kondícii.

Okrem technických analýz prichádza aj pozitívna správa zo strany štátu – Ministerstvo hospodárstva SR totiž 11. apríla 2025 vyhlásilo dve nové výzvy na podporu budovania verejne dostupnej nabíjacej infraštruktúry. Prvá výzva je zameraná na samosprávy a ich organizácie, druhá na právnické osoby a podnikateľov. Cieľom je rozšíriť sieť nabíjacích staníc nielen v mestách, ale aj v menších obciach a regiónoch, ktoré sú doteraz v tomto smere menej pokryté.

V skratke, akumulátor v elektromobile už dávno nie je strašiakom – priemerná ročná degradácia batérií je len 2,3 %, pričom ich životnosť bežne presahuje 15 rokov. SEVA touto rešeršou nielen vyvracia mýty, ale posilňuje dôveru v elektromobilitu a pripomína, že s dátami sa diskutuje najlepšie.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP