Slováci ho ignorujú, elektromobil bez neho nekupuj. Geniálny komponent „zázračne“ predlžuje dojazd
Efektivita je jedným z najdôležitejších parametrov elektromobilov. Čím je elektrické auto efektívnejšie, tým vyšší môže byť jeho dojazd. Vyššiu efektivitu dosahujú výrobcovia áut rôznymi spôsobmi, či už zlepšovaním aerodynamiky, zefektívňovaním pohonnej sústavy, alebo využívaním odpadového tepla, ktoré generuje elektrická sústava vo vozidle.
Práve využitie odpadového tepla napríklad na vykurovanie kabíny je jedným z najväčších „predlžovačov“ dojazdu najmä v zimných mesiacoch. Elektromobil ale odpadového tepla nevytvára toľko, koľko auto so spaľovacím motorom, kvôli čomu je potrebné kabínu vyhrievať inak, napríklad elektrickým odporovým kúrením, ktoré má ale vysokú spotrebu energie. Riešením tohto problému môže byť tepelné čerpadlo.
Táto súčiastka sa však nenachádza vo všetkých elektromobiloch. V niektorých modeloch je dokonca iba za príplatok a zákazník si tento detail niekedy nemusí absolútne všimnúť. Ako teda vlastne funguje tepelné čerpadlo, ako vplýva na dojazd elektromobilu a ktoré modely sú ním vybavené už v základe?
„Zázračný“ predlžovač dojazdu
Tepelné čerpadlo sa skladá z troch základných súčastí – kompresor, výparník a kondenzátor. Úlohou tepelného čerpadla pri vykurovaní je zbierať odpadové teplo z viacerých elektrických zdrojov vo vozidle a toto teplo následne prenášať do kabíny auta.
Zozbierané teplo ale nie je prenášané priamo do kabíny. Teplo z trakčných motorov, batérie či systému nabíjania sa priamo využíva na odparovanie chladiva, ktoré mení svoje skupenstvo z kvapaliny na plyn. Kompresor následne tlačí tento plyn do kondenzátora, kde sa znova mení na kvapalinu. Tento jednoduchý proces produkuje ďalšie teplo, ktoré sa znova využije na chod tepelného čerpadla a tiež na vyhrievanie kabíny.
Rozdiel oproti obyčajnému odporovému kúreniu je ten, že pri obyčajnom kúrení vyprodukujeme z 1 kWh energie 1 kW tepla. Tepelné čerpadlo dokáže z 1 kWh energie vyrobiť až trojnásobok tepla, teda zhruba 3 kW.
Vďaka tomu, že tepelné čerpadlo dokáže zbierať odpadové teplo z iných súčastí elektromobilu a aj vďaka jeho efektivite pri výrobe tepla nespotrebúva až tak veľké množstvo energie z batérie, predlžuje sa samotný dojazd elektromobilu v zime pri využívaní kúrenia v kabíne.
Tepelné čerpadlo dokáže fungovať aj opačným spôsobom, a teda že kabínu vychladí. Princíp fungovania je prakticky rovnaký, akurát sa zmení smer, ktorým je teplo vedené.
Ak si teda kúpiš elektromobil bez tepelného čerpadla, v zime buď nebudeš kúriť a dojazd sa oproti letným mesiacom nijak drasticky nezníži, alebo zostaneš poriadne prekvapený, keď po zapnutí kúrenia ubudne z dojazdu aj 40 %.
Výsledky z reálnej premávky hovoria za všetko
Pre odomknutie obsahu zadaj svoj e-mail
Registrácia a platba bude dokončená po zadaní e-mailu.
Staň sa členom Fontech PREMIUM
a získaj neobmedzený prístup.
Predplatné môžeš zrušiť kedykoľvek.
V článku sa po odomknutí dozvieš
- Čo je vlastne tepelné čerpadlo a ako funguje v elektromobiloch
- O koľko dokáže znížiť spotrebu energie oproti „klasickému“ kúreniu
- Či ide o niečo, že v novom elektromobile skrátka musíš mať, alebo môžeš túto položku preskočiť
- Aké sú reálne výsledky pri Tesle Model 3 „s“ a „bez“ tepelného čerpadla
- Ktoré elektromobily ho ponúkajú už v základe
Po odomknutí tiež získaš
- Články bez reklám
- Neobmedzený prístup k viac ako 75 000 článkom
- Exkluzívne benefity
Teraz čítajú
Bentley ukázal elektrickú beštiu s výkonom tanku. Vedľa nej vyzerá nový Jaguar ako hračka
Slováci stále nostalgicky veria emisnému bludu. Spaľováky zhoreli do tla v najnovšej štúdii
Volvo stvorilo rodinné auto do vojny. A stále vie jazdiť na elektrinu
Dojazd 3 000 km a batéria nabitá za 5 minút? Huawei vymyslel technológiu, ktorá búra hranice
Hyundai a Kia spustili masívne zľavy po celom svete. Autá zlacneli aj o desaťtisíce eur
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Dekan Lekárskej fakulty SZU skončil. Jeho meno sa spája s kauzou kolonoskopií
Ako ísť do dôchodku v 35 rokoch: Investičný byt ti zabezpečí pasívny príjem
Obľúbený grécky ostrov v plameňoch: Ministerstvo vydalo odporúčania pre Slovákov
„Zatiaľ ide o stovky miliónov eur.“ Zdechovský varuje, že zneužívanie eurofondov na Slovensku je len špička ľadovca
Pivo na Pohode: Zlatý Bažant predstavil vlastnú zónu aj menu na mieru, takto to vyzerá
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Slováci stále nostalgicky veria emisnému bludu. Spaľováky zhoreli do tla v najnovšej štúdii
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- Hyundai a Kia spustili masívne zľavy po celom svete. Autá zlacneli aj o desaťtisíce eur
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
-
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Hyundai a Kia spustili masívne zľavy po celom svete. Autá zlacneli aj o desaťtisíce eur
- Slováci stále nostalgicky veria emisnému bludu. Spaľováky zhoreli do tla v najnovšej štúdii
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
- Volvo stvorilo rodinné auto do vojny. A stále vie jazdiť na elektrinu
-
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Hyundai a Kia spustili masívne zľavy po celom svete. Autá zlacneli aj o desaťtisíce eur
- Stalo sa jej to najhoršie. Žena si kúpila lacný elektromobil, po roku ním nedôjde ani do práce
- Slováci stále nostalgicky veria emisnému bludu. Spaľováky zhoreli do tla v najnovšej štúdii
Trump mení stratégiu: Zbrane pre Ukrajinu pôjdu cez NATO, voči Rusku chystá zásadné vyhlásenie
Takto sa zneužíva home office. Odborári odhalili praktiky, ktoré sa ťa môžu týkať
Očkovanie neodmietali nevzdelaní. Nová štúdia odhalila iný faktor
Tržby TSMC prekonali očakávania. Čipy pre AI lámu rekordy
Slovensko má najdrahšie palivá v regióne. Analytici majú vysvetlenie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP