Revolúcia v rýchlosti cestovania je na dosah. Briti vyvíjajú lietadlo, ktoré preletí miesta kdekoľvek na svete za 4 hodiny

Firma Reaction Engines Ltd vznikla už v roku 1989 za účelom vývoja inovatívnych leteckých nadzvukových systémov. Od tej doby má za sebou niekoľko prelomových technológií. Dnes vkladajú všetko svoje úsilie do vývoja reaktívneho motora SABRE. Jeho hlavnou vlastnosťou je schopnosť využívať kyslík zo vzduchu, a to aj pri vysokých rýchlostiach až Mach 5,4. Pre porovnanie, let z Anglicka do Austrálie by touto rýchlosťou trval iba 4,5 hodiny. Princípom súčasných reaktívnych motorov je spaľovanie paliva a jeho následné urýchlenie na vysokú rýchlosť, čo podľa zákona akcie a reakcie zrýchli aj samotnú raketu.
Tento spôsob vyžaduje pre správne horenie paliva veľké množstvo kyslíka. Niektoré v súčasnosti využívané prúdové motory si ho preto vezú so sebou, ako napríklad rakety Falcon 9 od SpaceX, ktoré využívajú motory Merlin. Nosenie kyslíka predstavuje veľkú záťaž navyše, ktorú musí raketa navyše odniesť. Motory SABRE fungujú spaľovaním vodíka s kyslíkom.
Pokiaľ je lietadlo v Zemskej atmosfére, vystačí si s kyslíkom vo vzduchu. Svojou konštrukciou sa podobá prúdovým motorom, ktoré ale zvládnu vyvinúť maximálnu rýchlosť Mach 3. Základom celého motora je zariadenie, ktoré dokáže chladiť vzduch z teploty cez 1000°C na -150°C za menej než 1/20 sekundy.
Nielen revolúcia v cestovaní na Zemi
Motory SABRE by mali byť využité v lietadlovej rakete Skylon. Skylon dokáže v atmosfére letieť podobne ako stíhačka, i keď o 2 Mach rýchlosti rýchlejšie. Mimo dosahu atmosféry jednoducho prepne na kyslík z nádrží a let môže pokračovať aj ďalej. V tomto móde vo vesmíre zvládne vyvinúť rýchlosť až Mach 25, teda 25-násobok rýchlosti zvuku. Nižšie náklady na palivo a znovupoužiteľná konštrukcia sú znaky, ktorými môže Skylon konkurovať SpaceX. Narozdiel o Falconu 9 je Skylon navrhnutý ako jednostupňová raketa, čo znamená, že počas letu nebude postupne zhadzovať žiadne časti. Firma Reaction Engines Ltd. má za sebou už viac než 700 pokusov a testov. Prvé testovacie lety by mohli začať už v roku 2019.
Drahý a náročný vývoj
Hmotnosť Skylonu má dosahovať 303 ton. Aktuálny vývoj SABRE motorov by mal stáť okolo 360 miliónov Britských libier. Na vývoj prispela aj Britská vláda sumou 60 miliónov a veľmi dobré vzťahy firma udržiava s ESA. Cieľom Európskej vesmírnej agentúry (ESA) je výrazne znížiť cenu a nároky na palivo pre lety do vesmíru. Práve SABRE motory by mali byť kľúčovým prostriedkom. Celková výrobná cena jedného kusu rakety Skylon by sa mala pohybovať na úrovni 1,1 miliardy amerických dolárov.
Podľa aktuálnych predpokladov firmy Reaction Engines Ltd. by súkromný výlet na obežnú dráhu zeme a 14-dňový pobyt v stave bez tiaže vyšiel 350 tisíc €. Zároveň firma upozorňuje, že časom by mohla cena výrazne klesnúť.
Čítajte viac z kategórie: Novinky
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Kúsok od Zeme čoskoro vybuchne desivá supernova. Na týždne ožiari nočnú oblohu

Milovaný herný gigant dostal tvrdú facku. Hráči prestali kupovať ich hry, odhalili však nový plán

Susedná krajina buduje najsilnejšiu flotilu v EÚ. Kupuje „neviditeľné“ zbrane, ktoré Rusom nedajú šancu

Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch

Pobláznili divákov po celom svete. TOP 13 najlepších seriálov 2025, ktoré nesmieš zmeškať
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Galavečer, na ktorý Bratislava nezabudne. Najväčšia banka oslávila 200 rokov neuveriteľným programom
PREMIUMBeatnik Peter býval v opustenej vile v Poľsku: „Snívali sa mi hrozné sny. Zistil som, že sa tam stala vražda“

Na strechách máme časovanú bombu. Fotovoltika z Číny priťahuje kybernetické útoky, varujú experti

Zmapovali sme ceny na vianočných trhoch v Bratislave: Punč za 1 euro a cigánska za 8, toto sú najväčšie prekvapenia





