BMW v súčasnosti prežíva turbulentné obdobie – predaje v Číne, ktorá bola dlho kľúčovým trhom nemeckých automobiliek, sa prepadávajú a zvyšok sveta jednoducho nestačí na vykompenzovanie strát. Prvý štvrťrok tohto roka priniesol spoločnosti 23-percentný pokles ziskov ešte predtým, než vstúpili do platnosti americké clá na dovoz áut. Svetielko nádeje však svieti z oblasti elektromobility – medziročný nárast predaja elektrických vozidiel o 32 % v poslednom kvartáli je pre BMW jedným z mála pozitív.

Napriek tomu vedenie firmy upozorňuje, že snahy regulátorov presadiť elektromobilitu príliš rýchlo môžu byť kontraproduktívne. Generálny riaditeľ BMW Oliver Zipse počas výročného stretnutia akcionárov varoval pred „technologicky jednostrannými reguláciami“, ktoré podľa neho obmedzujú ponuku a v konečnom dôsledku poškodzujú celý trh. „E-mobilita ako samostatná technológia vedie do slepej uličky – to je dnes už zrejmé. Rozdiely sú jednoducho príliš veľké, aj v rámci Európy,“ povedal Zipse.

Tieto rozdiely sa podľa neho ukazujú napríklad na tom, že kým v Belgicku tvoria elektromobily 60 % nových predajov, v Taliansku len 4 %. To znamená, že trh s vozidlami sa z globalizovaného modelu čoraz viac posúva k regionálnym osobitostiam. Automobilky tak musia vyvíjať a investovať súčasne do spaľovacích motorov, hybridov aj čisto elektrických áut – čo je najmä pre prémiové značky s nižším objemom výroby mimoriadne náročné.

BMW, palivo, auto
BMW/ Pixabay (Úprava redakcie)

Európa tlačí na elektromobily, BMW brzdí

BMW má v tomto smere výhodu v tom, že patrí k lídrom v oblasti elektromobility, no ani to nezaručuje, že si túto pozíciu udrží. Kľúčovým projektom budúcnosti má byť nová generácia vozidiel s označením Neue Klasse – ide o platformu, ktorá má byť technologicky o triedu ďalej ako dnešné EV modely. Otázne však je, či sa tento ambiciózny plán podarí pretaviť do masového úspechu.

Zipsého výpovede naznačujú ešte jednu zásadnú vec – okrem technologických a trhových výziev čelí BMW aj rastúcemu geopolitickému napätiu. Americké clá, neistota v Číne a pomalá adaptácia amerických spotrebiteľov na elektromobilitu vytvárajú tlak zo všetkých strán. A hoci sa západné automobilky snažia udržať krok, realita je taká, že v čínskom domácom trhu im domáci konkurenti prakticky nedávajú šancu.

To všetko vedie k tomu, že západní výrobcovia čoraz hlasnejšie kritizujú prísne emisné regulácie, ktoré považujú za hrozbu pre svoju budúcnosť. Zatiaľ čo v USA by mohli nájsť istú mieru porozumenia, v Európe je situácia zložitejšia. Na jednej strane tu existuje silná politická vôľa riešiť klimatické zmeny, na strane druhej je automobilový priemysel chrbtovou kosťou ekonomiky – v Nemecku tvorí 5 % HDP a už dve po sebe idúce hospodárske recesie tlačia vládu k úvahám o ústupkoch.

Aj preto Zipse zdôrazňuje potrebu prehodnotiť ciele EÚ do roku 2030 a 2035: „Politické ciele musia odrážať realitu trhu – a byť realizovateľné pre firmy. Európa potrebuje výkonný automobilový a dodávateľský priemysel. Bojujeme za to a bránime sa negatívnemu vývoju.“

A hoci sa BMW nachádza v lepšej pozícii než mnohí konkurenti – minimálne v oblasti elektromobility – neexistuje jednoduchá cesta k uhlíkovej neutralite. Ani pre automobilku, ktorá je v mnohých ohľadoch na špici tejto technologickej transformácie.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP