Šéf BMW varuje pred plánmi EÚ. Tento pohon môže nadobro zničiť automobilky
BMW v súčasnosti prežíva turbulentné obdobie – predaje v Číne, ktorá bola dlho kľúčovým trhom nemeckých automobiliek, sa prepadávajú a zvyšok sveta jednoducho nestačí na vykompenzovanie strát. Prvý štvrťrok tohto roka priniesol spoločnosti 23-percentný pokles ziskov ešte predtým, než vstúpili do platnosti americké clá na dovoz áut. Svetielko nádeje však svieti z oblasti elektromobility – medziročný nárast predaja elektrických vozidiel o 32 % v poslednom kvartáli je pre BMW jedným z mála pozitív.
Napriek tomu vedenie firmy upozorňuje, že snahy regulátorov presadiť elektromobilitu príliš rýchlo môžu byť kontraproduktívne. Generálny riaditeľ BMW Oliver Zipse počas výročného stretnutia akcionárov varoval pred „technologicky jednostrannými reguláciami“, ktoré podľa neho obmedzujú ponuku a v konečnom dôsledku poškodzujú celý trh. „E-mobilita ako samostatná technológia vedie do slepej uličky – to je dnes už zrejmé. Rozdiely sú jednoducho príliš veľké, aj v rámci Európy,“ povedal Zipse.
Tieto rozdiely sa podľa neho ukazujú napríklad na tom, že kým v Belgicku tvoria elektromobily 60 % nových predajov, v Taliansku len 4 %. To znamená, že trh s vozidlami sa z globalizovaného modelu čoraz viac posúva k regionálnym osobitostiam. Automobilky tak musia vyvíjať a investovať súčasne do spaľovacích motorov, hybridov aj čisto elektrických áut – čo je najmä pre prémiové značky s nižším objemom výroby mimoriadne náročné.
Európa tlačí na elektromobily, BMW brzdí
BMW má v tomto smere výhodu v tom, že patrí k lídrom v oblasti elektromobility, no ani to nezaručuje, že si túto pozíciu udrží. Kľúčovým projektom budúcnosti má byť nová generácia vozidiel s označením Neue Klasse – ide o platformu, ktorá má byť technologicky o triedu ďalej ako dnešné EV modely. Otázne však je, či sa tento ambiciózny plán podarí pretaviť do masového úspechu.
Zipsého výpovede naznačujú ešte jednu zásadnú vec – okrem technologických a trhových výziev čelí BMW aj rastúcemu geopolitickému napätiu. Americké clá, neistota v Číne a pomalá adaptácia amerických spotrebiteľov na elektromobilitu vytvárajú tlak zo všetkých strán. A hoci sa západné automobilky snažia udržať krok, realita je taká, že v čínskom domácom trhu im domáci konkurenti prakticky nedávajú šancu.
To všetko vedie k tomu, že západní výrobcovia čoraz hlasnejšie kritizujú prísne emisné regulácie, ktoré považujú za hrozbu pre svoju budúcnosť. Zatiaľ čo v USA by mohli nájsť istú mieru porozumenia, v Európe je situácia zložitejšia. Na jednej strane tu existuje silná politická vôľa riešiť klimatické zmeny, na strane druhej je automobilový priemysel chrbtovou kosťou ekonomiky – v Nemecku tvorí 5 % HDP a už dve po sebe idúce hospodárske recesie tlačia vládu k úvahám o ústupkoch.
Aj preto Zipse zdôrazňuje potrebu prehodnotiť ciele EÚ do roku 2030 a 2035: „Politické ciele musia odrážať realitu trhu – a byť realizovateľné pre firmy. Európa potrebuje výkonný automobilový a dodávateľský priemysel. Bojujeme za to a bránime sa negatívnemu vývoju.“
A hoci sa BMW nachádza v lepšej pozícii než mnohí konkurenti – minimálne v oblasti elektromobility – neexistuje jednoduchá cesta k uhlíkovej neutralite. Ani pre automobilku, ktorá je v mnohých ohľadoch na špici tejto technologickej transformácie.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Nová Dacia je najväčšia v histórii. V teste ukázala, že toto už nie je lacné SUV pre každého
Prelomový objav zo Švédska. Nová technológia môže zmeniť spôsob, akým nabíjame elektromobily
Peklo zamrzlo, Mercedes chce použiť motory BMW. Toto prekvapivé rozhodnutie prichádza z dôvodu, ktorý nikto nečakal
Automobilová revolúcia v Rusku? Číňania pohltili trh, do roku 2030 má byť až tretina áut EV
Z Európy ich už nič nevyženie. Čínska automobilka prevzala moc nad známym nemeckým gigantom
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Na Slovensko sa rúti posledná vlna horúčav. September prinesie výraznú zmenu (PREDPOVEĎ)
Za mesiac si zarobíš 300 eur navyše. Takto som pri investovaní využila umelú inteligenciu
Tragédia v Petržalke: Cyklista zahynul po zrážke s novou električkou
Attila Végh vráti peniaze SPP za neplnenie zmluvy: „Je to normálna vec,“ tvrdí zápasník
EÚ zakáže zástery, chňapky či poťahy na matrace s toxickými látkami. Spôsobujú rakovinu či neplodnosť
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Európske automobilky stoja pred kontroverzným krokom. Číňania prišli s taktikou, ktorá ich môže zničiť
- Nová Dacia je najväčšia v histórii. V teste ukázala, že toto už nie je lacné SUV pre každého
- Už ich nič nezastaví. Automobiloví giganti spojili sily, nečakaná aliancia zmení elektromobily
- Automobilová revolúcia v Rusku? Číňania pohltili trh, do roku 2030 má byť až tretina áut EV
- Mnohí vodiči nemajú ani tušenie. Pre túto kurióznu dopravnú značku môžeš dostať pokutu až 135 €
-
- Už ich nič nezastaví. Automobiloví giganti spojili sily, nečakaná aliancia zmení elektromobily
- Európske automobilky stoja pred kontroverzným krokom. Číňania prišli s taktikou, ktorá ich môže zničiť
- Mnohí vodiči nemajú ani tušenie. Pre túto kurióznu dopravnú značku môžeš dostať pokutu až 135 €
- Benzín a nafta sú minulosťou. Čerpacia stanica prestala predávať fosílne palivá, nabiješ tu už len elektromobil
- Nová Dacia je najväčšia v histórii. V teste ukázala, že toto už nie je lacné SUV pre každého
-
- Vodič prekročil rýchlosť o 27 km/h a dostal pokutu 96 000 eur. Narazil na prísne pravidlo
- Má dojazd 2 245 km a neskutočnú spotrebu. Automobilka pôsobiaca aj na Slovensku predstavila zázračný hybrid
- Už ich nič nezastaví. Automobiloví giganti spojili sily, nečakaná aliancia zmení elektromobily
- Spaľováky pošle do hrobu. Škoda urobí z milovaného auta Slovákov elektromobil, takto bude vyzerať
- Môžeš prísť o auto aj o vodičák na 2 roky. Polícia dostala prístroj, ktorým kontroluje Slovákov priamo na ceste
Americká vláda kúpila 10 % Intelu. Ide o signál národnej bezpečnosti
Streamer zomrel počas 12-dňového maratónu. Francúzsky regulátor priznáva právnu dieru
Nemalá strata: Ukrajinské vojenské letectvo prišlo o ďalší z cenných lietajúcich strojov
Európska mocnosť sa obáva AI. Tretina verí, že im zoberie prácu v blízkej budúcnosti
Maličký ostrovný štát má problém, ktorý sa nedá zastaviť. Sopku zachvátili 30-metrové gejzíry lávy
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP