Mint a jeho kontroverzná slovenská premiéra zdieľaných e-kolobežiek: Náklady nakoniec prevýšili to, čo sme mali v pláne spočiatku investovať
Po službe zdieľaných bicyklov sa Bratislava koncom júla dočkala aj prvej služby zdieľaných elektrických kolobežiek. Túto službu do hlavného mesta priniesol slovenský start-up Mint, pre ktorý je momentálne prioritou číslo jeden Bratislava a jej celkové pokrytie. Časom sa však nebránia expandovaniu aj do ďalších miest na Slovensku, prípadne sa pozrieť aj za naše hranice.
Elektrické kolobežky sa tešia čoraz väčšej obľube nielen vo svete, ale aj na Slovensku. Vďačiť za to môžu predovšetkým ich cenovej dostupnosti, nakoľko sa na trhu nachádza niekoľko desiatok modelov od rôznych svetových výrobcov. Cieľom Mintu je znížiť vyťaženosť ciest a vytvoriť tak nový spôsob prepravy, ktorý má byť dostupnejší a pohodlnejší ako mestská hromadná doprava, či taxi služby.
Elektrické kolobežky v Bratislave fungujú len pár týždňov a už sa museli vysporiadať s viacerými pokusmi o krádež, či vandalizmus. Spustenie takejto služby však určite stojí veľa námahy a peňazí, takže nás zaujímalo, čo všetko je potrebné vybaviť a s akými úskaliami sa zakladatelia museli vysporiadať. O službe zdieľaných kolobežiek v Bratislave sme sa preto porozprávali so Štefanom Jantíkom, ktorý je jeden z členov MintBike tímu.
V rozhovore sa tiež dozvieš:
- Čo všetko bolo potrebné podstúpiť pred spustením služby
- Aké elektronické systémy sú na kolobežkách použité
- Koľko kolobežiek bolo zatiaľ ukradnutých
- Či už niekomu udelili pokutu 900 € za odcudzenie kolobežky
Stojíte za spustením prvej služby zdieľaných elektrických kolobežiek na Slovensku. Aké kroky bolo potrebné podniknúť, aby ste mohli so službou začať?
Na Slovensku sme neboli obmedzovaní legislatívou alebo nariadeniami, no chceli sme diskutovať o našej službe a o všetkom, čo k nej patrí s predstaviteľmi mesta, ktorí sa venujú danej téme.
Určite je pri spustení takejto služby komunikácia s mestom dôležitá. Ako prebiehali rokovania a aké výstupy ste z nich mali?
S predstaviteľmi mesta sme mali veľmi príjemné stretnutie. Z ich strany sme dostali spätnú väzbu a informácie o tom, čo je pre mesto dôležité v zmysle spustenia takejto služby. S niektorými bodmi sme rátali a mali sme ich už v plánoch zapracované, iné sme zasa veľmi rýchlo zapracovali, pretože to boli všetko logické návrhy a v praxi sú prínosné pre obe strany.
Príprava a spustenie služby zdieľaných kolobežiek je určite veľmi nákladné. V akej výške boli náklady na spustenie služby?
Náklady nakoniec prevýšili to, čo sme mali v pláne spočiatku investovať, no ak sa jedná o rozumné investície, nemáme s tým problém.
V okolitých krajinách fungujú taktiež služby zdieľaných kolobežiek. Robili ste si prieskum ešte pred spustením služby u nás na Slovensku? Čo vám prieskum ukázal?
Samozrejme, že sme si urobili prieskum. V prvom rade sme sa chceli sústrediť na komplikácie, ktoré v zahraničí vznikajú a náš systém nastaviť tak, aby sme sa ich vyvarovali.
V zahraničí sme si všimli množstvo negatívnych ohlasov týkajúcich sa parkovania a neprimeranej rýchlosti na miestach kde je zvýšené množstvo chodcov. Pravdaže, dané problémy sme diskutovali aj s predstaviteľmi mesta a veľmi rýchlo sme spoločne našli riešenie na obe tieto komplikácie.
V súčasnosti máte v teréne kolobežky Ninebot KickScooter by Segway. Museli kolobežky spĺňať vami stanovené kritériá, nakoľko ste si vybrali práve tento model?
S daným modelom sme boli oboznámení a vedeli sme, čo od kolobežiek očakávame. V prvom rade sme chceli ponúknuť spoľahlivé kolobežky, ktoré budú pripravené pre používateľov a myslíme si, že tento model je na to ideálny.
V budúcnosti však budeme určite naše kolobežky meniť, no zatiaľ ešte nehľadáme náhradu, pretože súčasné kolobežky sú úplne nové.
Kolobežky musia byť vybavené rôznymi elektronickými systémami. Môžete prezradiť o aké systémy ide a ako fungujú?
Každá z nich má v sebe komplexný zabezpečovací systém, ktorý ju chráni pred odcudzením. Okrem trackovania pomocou GPS, čo je aj znázornené na viacerých miestach na kolobežke, je to ešte napríklad aj zablokovanie kolies, nefunkčnosť páčky akcelerácie a brzdy a v neposlednom rade aj veľmi nepríjemne znejúci alarm.
Naše systémy dokážu rozpoznať aj to, či je kolobežka zaparkovaná alebo leží na zemi. Tieto všetky prvky robia teda kolobežku nepoužiteľnou pri pokuse o krádež.
Kolobežka musí byť vďaka prítomnej elektronike určite drahá. Aká je hodnota jednej kolobežky, ktorá je určená pre zdieľanú službu Mint?
Neradi by sme uviedli konkrétnu cenu, no tieto upravené kolobežky rozhodne nie sú lacnou záležitosťou.
Elektrické kolobežky je, samozrejme, nutné aj nabíjať. Akým spôsobom máte vyriešené nabíjanie?
Nabíjanie kolobežiek máme vyriešené externou firmou, ale časom máme v pláne využívať aj nabíjačov z okolia mesta. Obdržali sme množstvo emailov, kde sa používatelia pýtali, či môžu začať s dobíjaním kolobežiek.
Hovorí sa, že v blízkej budúcnosti plánujete expandovať do ďalších slovenských miest. Môžete prezradiť kedy by to malo byť a či sa už spustili rokovania s nejakým slovenským mestom?
Zatiaľ sú všetky podobné kroky iba v rámci predbežných rokovaní. Nebránime sa krajským mestám na Slovensku a samozrejme pozeráme sa aj za hranice nášho štátu. V tejto chvíli je pre nás ale prioritou číslo jeden Bratislava a jej celkové pokrytie, s čím súvisí aj zvýšenie počtu kolobežiek.
Pravdaže, toto všetko je na pláne po tom ako bude ukončená testovacia prevádzka, v ktorej momentálne fungujeme. V súčasnosti je v prevádzke menší počet kolobežiek, ktorý sa bude postupne zvyšovať. Do konca testovacieho obdobia by malo byť v Bratislave približne 300 kusov kolobežiek.
Objavili sa informácie, že počas prvých dní od spustenia ste zaznamenali viacero krádeží kolobežiek. Môžete nám objasniť, koľko ich zatiaľ ukradli?
Aktuálne čísla hovoria o 32 odcudzených kolobežkách, z čoho 31 kusov sme do niekoľkých hodín vždy vypátrali. Množstvo prípadov bolo samozrejme riešených aj za pomoci polície, za čo sa im touto cestou chceme poďakovať, nakoľko išlo o pohotové a rýchle zásahy.
Na vašej stránke je uvedené, že za pokus o krádež si budete účtovať sankciu vo výške 900 €. Koľkým ľuďom ste túto sankciu zaúčtovali a akým spôsobom plánujete túto sumu vymáhať v prípade jej neuhradenia?
Daná sankcia je účtovaná skôr za nerozvážne používanie a s tým spojené správanie, ktoré by umožnilo či už to, aby bola kolobežka odcudzená alebo sa dostala do rúk osobe, ktorá nie je oprávnená na jej používanie počas toho, ako ju má konkrétny používateľ zapožičanú.
Určite je potrebné pri prevádzkovaní takejto služby rátať aj s vyššou mierou vandalizmu. Aké prípady ste zaznamenali v súvislosti s vandalizmom a ako plánujete vymáhať náhradu škody?
Zatiaľ to boli skôr menšie prejavy vandalizmu, no ani tie nebudeme tolerovať. Dané prípady sú riešené cez orgány činné v trestnom konaní.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
EXKLUZÍVNE: Sľubujú 6000 eur mesačne, ale realita je iná. Prečítaj si, čo sa skutočne deje s absolventami IT „rýchlokurzov”
Pracoval v Hollywoode, najväčšou výzvou bol ČERNÁK. Slovák Dávid exkluzívne odhalil zákulisie mafiánskeho filmu
rozhovor Každý tretí Slovák príde o stovky eur. Ak lietaš, tieto nároky by si určite mal vedieť (ROZHOVOR)
Slováci vyriešili problém, ktorý trápi tisíce podnikov. Profitovať z neho vieš aj ty (ROZHOVOR)
Daniel nabíja elektromobil za vyše 40 000 € cez fotovoltiku. 100 km prejde skoro zadarmo (ROZHOVOR)
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Chorvátsko hlási cenový šok. Najviac zdraželo obľúbené prímorské mestečko Slovákov
Hit medzi proteínovými doplnkami ničí črevnú mikroflóru. Odborník ho spája s rakovinou hrubého čreva
Stovky ľudí môžu prísť o pomoc: Kľúčové centrum zastavuje liečbu pre pacientov VšZP
Otvorili pravú taliansku pekáreň: „Denne sme 15 hodín v práci, máme nulový work-life balance“
Závažné ochorenie pečene postihuje tretinu svetovej populácie: Riešením je špeciálna diéta, tvrdia vedci
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- BMW ide po Tesle. Nemci ukázali špičkové EV s dojazdom 900 km, ktoré pochová Model 3
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Chcel poradiť, pokúsila sa ho zabiť. Umelá inteligencia šokovala svet návodom na „chemickú zbraň“
- Americkí vedci nahradili v batériách meď týmto revolučným materiálom a výsledok ich šokoval. Svet elektromobility to môže úplne zmeniť
- Ťažká rana pre elektromobily. Audi rázne zmenilo plány, chystá spaľováky aj autá s obľúbeným pohonom
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Americkí vedci nahradili v batériách meď týmto revolučným materiálom a výsledok ich šokoval. Svet elektromobility to môže úplne zmeniť
- Legendárny model Renaultu sa vrátil. Testoval som ho a zarazil ma nielen dizajnom, ale aj dojazdom
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Ťažká rana pre elektromobily. Audi rázne zmenilo plány, chystá spaľováky aj autá s obľúbeným pohonom
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Majitelia spaľovákov sa chytajú za hlavu. Batérie v elektromobiloch sú trvácnejšie, než ich autá
- Volkswagen vráti do áut milovaný prvok všetkých vodičov. Nasledovať ho má aj Škoda, Audi a Seat
Uniknuté dokumenty odhalili problémy Nissanu. Reštrukturalizácia už začala
46 stupňov v tieni a výstrahy naprieč kontinentom. Európa zažíva extrémne leto
EÚ odobrila dotácie na elektrinu pre firmy. Podmienkou sú investície do úspor
Svet sa rozpadá na kusy. Guterres vyzýva na urgentné financovanie rozvoja
Vývoz dielov F-35 pre Izrael prešiel súdnou skúškou. Britský súd potvrdil kontroverzné licencie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP