ROZHOVOR: Nemáme ich čím nahradiť. Politici odstavujú v EÚ jadrové elektrárne
Okolo jadrovej energie koluje množstvo negatívnych domnienok. Niektorí sa boja katastrofy, iní spochybňujú ekologickosť tohto riešenia. Úrad jadrového dozoru Slovenskej republiky (ÚJD SR) je zodpovedný za dozor nad jadrovou bezpečnosťou jadrových zariadení, pričom dohliada, či sa všetky legislatívne a technické požiadavky dodržiavajú.
V rozhovore sa FonTech.sk pýtal na aktuálnu situáciu okolo jadrovej elektrárne v Jaslovských Bohuniciach, na početné odstávky reaktorov v Európe, ale aj na minulosť, súčasnosť a budúcnosť jadrovej energetiky u nás a v zahraničí.
V rozhovore sa dozvieš:
- Ako prebieha spustenie a odstavenie jadrového reaktora
- Kde sa na Slovensku odohrala jadrová havária
- Prečo sme odstavili 2 bloky jadrovej elektrárne v Jaslovských Bohuniciach
- Či odstavenia jadrových elektrární ovplyvnia ceny energie
- Odkiaľ budú Slováci dostávať energiu v budúcnosti
Uviesť jadrovú elektráreň do prevádzky trvá viac než dva mesiace. Prečo je tento proces taký zdĺhavý?
Treba si uvedomiť, čo znamená uviesť jadrovú elektráreň do prevádzky. Predpokladám, že myslíte komerčnú prevádzku. V okamihu, keď už je elektráreň zmontovaná a do veľkej miery aj odskúšaná, začínajú reálne skúšky so zavezeným palivom. Skôr, ako idete do komerčnej prevádzky, musíte preveriť, že naozaj aj s palivom všetky systémy pracujú tak, ako boli naprojektované, aby bola zaistená bezpečnosť.
Uvádzanie do prevádzky má dve hlavné etapy. Prvá etapa je fyzikálne spúšťanie, tam sa preverujú najmä vlastnosti aktívnej zóny reaktora a primárneho okruhu. Druhá etapa je energetické spúšťanie, kedy sa sleduje spolupráca systémov primárneho a sekundárneho okruhu. Vyhodnocuje sa, či je elektráreň v každom okamihu schopná byť bezpečne prevedená z prevádzkového stavu do pokojového stavu, ak by to bolo potrebné. V pokojovom stave je reaktor odstavený a v princípe bezpečný, no naďalej je potrebné ho chladiť.
Ako potom prebieha proces odstávky jadrovej elektrárne?
Záleží od toho, čo nazývate procesom odstávky, je potrebné rozlíšiť pojem odstávka (dočasná, väčšinou plánovaná kvôli údržbe a výmene paliva) a definitívne odstavenie. Keď je reaktor v prevádzke, vždy sa po určitom čase plánovane odstaví kvôli výmene paliva. Výmena paliva znamená, že sa zhruba jedna pätina paliva vymení za čerstvé. Na základe presných meraní sa podľa algoritmu vypočíta vyhorenie palivových kaziet, ktoré zostanú v reaktore a tie sa presunú na vopred určené miesto a potom sa do reaktora zavezie čerstvé palivo. Toto je takzvaná odstávka reaktora na výmenu paliva.
Na Slovensku máme reaktory odstavené aj trvalo. Mali sme napríklad elektráreň Bohunice A-1, to bola naša najstaršia jadrová elektráreň, ktorá bola uvedená do prevádzky v roku 1972. Bol to veľmi komplikovaný a neštandardný systém. Išlo o reaktor kanálového typu, bol chladený pomocou CO2 a moderovaný ťažkou vodou. Ako palivo sa používal prírodný urán, kde sa izotop uránu-235 nachádza vo veľmi malom množstve.

Naozaj to bol experimentálny reaktor a ukončil svoju prevádzku po dvoch haváriách pri výmene paliva v roku 1976 a 1977. Potom bolo rozhodnuté, že sa už nebude ďalej prevádzkovať, kvôli vysokým nákladom na opravu a tiež vzhľadom k tomu, že už boli v lokalite vo výstavbe reaktory nového typu – VVER.
Čo spôsobilo haváriu elektrárne Bohunice A-1 a ako to vyzeralo?
V článku sa po odomknutí dozvieš
- Koľko trvá a stojí odstavenie jadrovej elektrárne
- Kde na Slovensku končí jadrový odpad
- Prečo sa odstavuje jadrová elektráreň v Jaslovských Bohuniciach
- Ako odstávka Bohuníc ovplyvní energetickú sebestačnosť Slovenska
- Ako vyzerala jadrová havária v Jaslovských Bohuniciach
- Čím môžeme súčasné jadrové elektrárne efektívne nahradiť
Po odomknutí tiež získaš
- Články bez reklám
- Neobmedzený prístup k viac ako 75 000 článkom
- Exkluzívne benefity
Pre odomknutie obsahu zadaj svoj e-mail
Registrácia a platba bude dokončená po zadaní e-mailu.
Staň sa členom Fontech PREMIUM
a získaj neobmedzený prístup.
Predplatné môžeš zrušiť kedykoľvek.
Čítaj viac z kategórie: Rozhovory
Teraz čítajú
TOP EXKLUZÍVNE: Údaje o tebe sa predávajú za pár eur. Slovenský dark web je horší, ako by si čakal

ROZHOVOR: Ťažba bitcoinu na Slovensku už z teba milionára nespraví, inde sa ale oplatí. Tieto chyby robia ľudia najčastejšie

ROZHOVOR: Expert prezradil, koľko Slovákom ušetrí fotovoltika. Po splnení podmienok dostaneš aj dotáciu

ROZHOVOR s analytikmi: Bitcoin by som teraz nekupoval. Prichádza úplne nová éra kryptomien

Kotly a tepelné čerpadlá skončili. Táto inovácia kúrením zarába peniaze
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Masívny útok na Rusko: Desiatky dronov nad Moskvou, letiská museli uzavrieť
PREMIUMOdborník na investovanie: Kto rýchlo pochopí princíp zloženého úročenia, má obrovský náskok (ROZHOVOR)

Zomrel „najkrajší chlapec na svete“. Sláva z ikonického filmu Björnovi Andrésenovi zničila život

„Jedinečná zbraň Burevestnik“ rozhorčila Trumpa: „Je nevhodné, aby Putin toto hovoril“

„Smrť prestane byť istá.“ Legendárny futurológ Kurzweil tvrdí, že do 10 rokov porazíme starnutie
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- EÚ ide po vodičoch. Drastické zmeny pocítia aj Slováci, za toto ti môžu zobrať vodičák (PREHĽAD)
- Toyota varuje celý svet. Elektromobily spôsobia veľké problémy, existujú aj alternatívne pohony
- Ušetrí 37 500 litrov nafty. Liebherr testuje prvý nakladač s podceňovaným pohonom budúcnosti
- Automobilky oklamali svet a budú platiť. Obľúbený pohon zlyhal na celej čiare, produkuje veľké emisie
- Honda oživila legendu po 25 rokoch: Jeden z najikonickejších modelov sa vracia ako nadupaný hybrid
-
- EÚ ide po vodičoch. Drastické zmeny pocítia aj Slováci, za toto ti môžu zobrať vodičák (PREHĽAD)
- Toyota varuje celý svet. Elektromobily spôsobia veľké problémy, existujú aj alternatívne pohony
- Ušetrí 37 500 litrov nafty. Liebherr testuje prvý nakladač s podceňovaným pohonom budúcnosti
- Automobilky oklamali svet a budú platiť. Obľúbený pohon zlyhal na celej čiare, produkuje veľké emisie
- Tvoj motor sa ničí, ani o tom netušíš. Až 80 % Slovákov robí túto banálnu chybu (+RIEŠENIE)
-
- Automobilky oklamali svet a budú platiť. Obľúbený pohon zlyhal na celej čiare, produkuje veľké emisie
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Toyota varuje celý svet. Elektromobily spôsobia veľké problémy, existujú aj alternatívne pohony
- EÚ ide po vodičoch. Drastické zmeny pocítia aj Slováci, za toto ti môžu zobrať vodičák (PREHĽAD)
- Slováci netušia, čo im hrozí. Nová „značka“ právom zaskočila vodičov, pokuta je až 1200 eur
Slovensko chystá prelom v jadrovej energii. Veľmoc má s nami tieto veľké plány
Experti bijú na poplach: Umelá inteligencia má novú temnú stránku, o ktorej sa nehovorí
Elektroniku už Slováci nekupujú cez e-shop najčastejšie. Vystriedal ju produkt, ktorý vodiči prestávajú uznávať
Slovensko patrí medzi najohrozenejšie štáty. EÚ zavedie od roku 2026 nové clo, má pomôcť klíme
Umelá inteligencia terorizuje novú skupinu ľudí. Slovenský expert ukázal šialené čísla
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Masívny útok na Rusko: Desiatky dronov nad Moskvou, letiská museli uzavrieť
PREMIUMOdborník na investovanie: Kto rýchlo pochopí princíp zloženého úročenia, má obrovský náskok (ROZHOVOR)

Zomrel „najkrajší chlapec na svete“. Sláva z ikonického filmu Björnovi Andrésenovi zničila život

„Jedinečná zbraň Burevestnik“ rozhorčila Trumpa: „Je nevhodné, aby Putin toto hovoril“

