Mal pochovať elektromobily, realita je úplne iná. Revolučný spaľovák je fiasko
Nissan pred niekoľkými rokmi predstavil svetu svoj prelomový motor s variabilným kompresným pomerom (VC-Turbo), ktorý sľuboval revolúciu v efektivite a výkone spaľovacích motorov. Tento preplňovaný 4-valec mal kombinovať výkon 6-valca s krútiacim momentom naftového motora a nižšiou spotrebou až o 35 % – išlo teda o lacnú alternatívu k elektromobilom v čase, kedy na trhu chýbali lacné „baterkáče“. Napriek inovatívnej technológii sa však zdá, že tento motor nenaplnil očakávania a jeho budúcnosť je neistá. Na tému upozornil portál Motor1.com
História variabilného kompresného pomeru
Prvý motor s variabilným kompresným pomerom bol skonštruovaný už v roku 1919 Sir Harrym Ricardom. Tento veľký jednovalcový motor s objemom 2,0 litra mal mechanizmus, ktorý umožňoval zdvíhať alebo spúšťať hlavu valca vzhľadom na kľukový hriadeľ. Hoci nebol praktický pre bežné použitie, slúžil na určovanie bodu detonácie rôznych palív a položil základy pre meranie oktánového čísla.
Počas nasledujúcich desaťročí sa mnohí inžinieri snažili uviesť túto technológiu do praxe. Nissan investoval 20 rokov do vývoja vlastnej verzie, ktorú debutoval v roku 2016 a uviedol do výroby v roku 2019 s modelom Infiniti QX50.
Ako tento revolučný motor funguje?
Nissanov VC-Turbo motor využíva „multi-link“ mechanizmus na zmenu kompresného pomeru. Na spodnej strane motora sa nachádza riadiaci hriadeľ spojený s elektromotorom, ktorý otáča hriadeľ medzi dvoma polohami pre nízky a vysoký kompresný pomer. Pre každý valec existuje spojovacia tyč, ktorá je pripojená k tomuto hriadeľu. Tento mechanizmus umožňuje meniť zdvih piestu a tým aj kompresný pomer v reálnom čase, čo teoreticky zlepšuje efektivitu a výkon motora.
V prípade spomínaného modelu Infiniti QX50 dokázal motor meniť svoj kompresný pomer od 8:1 (pri maximálnom zaťažení) až po 14:1 (pri minimálnom zaťažení).
Teoretické výhody variabilného kompresného pomeru sú značné. Vyšší kompresný pomer zvyšuje efektivitu motora, avšak zvyšuje aj riziko detonácie, najmä pri preplňovaných motoroch. Možnosť meniť kompresný pomer by mala umožniť optimalizáciu výkonu a efektivity v rôznych jazdných podmienkach.
Napriek tomu sa VC-Turbo motor nestretol s očakávaným úspechom. Jedným z dôvodov je jeho zložitosť, ktorá zvyšuje náklady na výrobu a údržbu. Okrem toho, reálne zlepšenia v spotrebe paliva a výkone neboli také výrazné, ako sa pôvodne predpokladalo.
Porovnanie s konkurenciou
V rovnakom období, keď Nissan uviedol svoj VC-Turbo motor, konkurenti ako Mazda a Toyota sa zamerali na iné technológie na zlepšenie efektivity spaľovacích motorov. Mazda vyvinula technológiu SkyActiv, ktorá optimalizuje tradičné spaľovacie procesy bez potreby zložitých mechanizmov. Toyota sa sústredila na hybridné pohonné jednotky, ktoré kombinujú benzínové motory s elektromotormi na dosiahnutie lepšej palivovej efektivity.
Tieto prístupy sa ukázali ako efektívnejšie a menej nákladné v porovnaní s Nissanovým VC-Turbo motorom. Zákazníci aj odborníci ocenili jednoduchosť a spoľahlivosť týchto riešení, čo viedlo k ich širšiemu prijatiu na trhu.
Budúcnosť VC-Turbo motora
S rastúcim dôrazom na elektrifikáciu a prísnejšie emisné normy sa budúcnosť spaľovacích motorov stáva neistou. VC-Turbo motor Nissanu, hoci inovatívny, čelí výzvam v podobe vysokých nákladov a komplikovanej údržby. Navyše, s rýchlym rozvojom elektromobilov a hybridných technológií sa zdá, že dopyt po takýchto zložitých spaľovacích motoroch klesá.
Je možné, že technológia variabilného kompresného pomeru nájde uplatnenie v špecifických aplikáciách alebo v kombinácii s inými technológiami. Avšak, v súčasnom trende smerom k elektrifikácii sa zdá, že jej význam bude obmedzený.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Takto rýchlo ani nenatankuješ. Známa automobilka spúšťa predaj prelomových elektromobilov
VIDEO: Bývalý inžinier NASA vyškolil Teslu. Autopilot zlyhal na triviálnej veci
Tesla má vážny problém. Nový čínsky elektromobil vyzerá ako Model Y, no stojí polovicu
Vyrobia len 1 980 kusov. Renault predstavil elektrickú „raketu" s extrémnym nabíjaním
Spája luxus a výnimočný výkon. BMW 550e xDrive má adekvátnu cenovku a len jedinú chybičku
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Vedci odhalili tajomstvo nočného prebúdzania o 3:00. Tento jav má rôzne príčiny (ŠTÚDIA)
Posun v kauze údajnej Ficovej vily v Chorvátsku: Moravčík už nie je spolumajiteľom, tvrdí jeho otec
Predlžuje život až o 70 %: Každodenná aktivita Slovákov spomaľuje biologické starnutie
„Kávu nikdy nepijem, v tele vytvára výkyvy.“ 47-ročný milionár tvrdí, že sa omladil o 31 rokov
Telefonát Trumpa a Putina sa skončil. „Svet sa dnes stal oveľa bezpečnejším miestom“ povedal Putinov vyslanec
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- VIDEO: Bývalý inžinier NASA vyškolil Teslu. Autopilot zlyhal na triviálnej veci
- Tesla má vážny problém. Nový čínsky elektromobil vyzerá ako Model Y, no stojí polovicu
- Ich auto bude ľahké ako pierko. Briti dostali šialený nápad, vyvíjajú unikátny elektromobil
- Mal pochovať elektromobily, realita je úplne iná. Revolučný spaľovák je fiasko
- Majú rezervy milión ton, aj tak ju dovážajú. Putin nariadil urýchlenie ťažby dôležitej suroviny
-
- Tesla má vážny problém. Nový čínsky elektromobil vyzerá ako Model Y, no stojí polovicu
- VIDEO: Bývalý inžinier NASA vyškolil Teslu. Autopilot zlyhal na triviálnej veci
- Tesla sa rúti do záhuby. Prišla o šialených 800 miliárd, takto reagoval Elon Musk
- Mercedes odhalil tajnú zbraň. Elektromobilom dá batériu, ktorá pošle spaľováky do zabudnutia
- Majú rezervy milión ton, aj tak ju dovážajú. Putin nariadil urýchlenie ťažby dôležitej suroviny
-
- Tesla sa rúti do záhuby. Prišla o šialených 800 miliárd, takto reagoval Elon Musk
- Tesla má vážny problém. Nový čínsky elektromobil vyzerá ako Model Y, no stojí polovicu
- Mercedes odhalil tajnú zbraň. Elektromobilom dá batériu, ktorá pošle spaľováky do zabudnutia
- Japonská automobilka balansuje. Nový šéf chce oživiť ikonické modely a vrátiť značke slávu
- VIDEO: Bývalý inžinier NASA vyškolil Teslu. Autopilot zlyhal na triviálnej veci
Rusko chce spojiť sily so SpaceX. Muskova reakcia všetkých prekvapila
EÚ spúšťa gigantickú investíciu 100 miliárd eur. Chce byť lídrom v čistej energii
Geopolitické napätie vystrelilo zlato nahor. Investori v panike kupujú
Diagnostika pľúc v rukách AI. Susedná krajina má v rukách revolučnú technológiu
Európska krajina tlačí na Stellantis. Výroba EV komponentov sa presúva inam, toto je dôvod
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Vedci odhalili tajomstvo nočného prebúdzania o 3:00. Tento jav má rôzne príčiny (ŠTÚDIA)
Posun v kauze údajnej Ficovej vily v Chorvátsku: Moravčík už nie je spolumajiteľom, tvrdí jeho otec
Predlžuje život až o 70 %: Každodenná aktivita Slovákov spomaľuje biologické starnutie
„Kávu nikdy nepijem, v tele vytvára výkyvy.“ 47-ročný milionár tvrdí, že sa omladil o 31 rokov
Telefonát Trumpa a Putina sa skončil. „Svet sa dnes stal oveľa bezpečnejším miestom“ povedal Putinov vyslanec
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené