Thor: Ragnarok pripomínal kŕčovitý zlepenec skečov, druhý Doctor Strange lákal na nenaplnenú osudovú jazdu a finále série o Ant-Manovi je ešte doteraz čerstvou ranou pre fanúšikov komiksovo-filmového univerza. Skrátka MCU v poslednom čase nejde karta, čo sa pretavilo nielen do vlažných kritík, ale najmä už do určitej apatie divákov v ikonickú značku.

Do kín ale dorazila hlučná partička nesúrodých hrdinov v podobe známeho šialeného galaktického tímu. Strážcovia galaxie Vol. 3 doslova rozkopli dvere na slovenských kinosálach a za guľometnej kadencie hlášok a strelných zbraní najrozličnejších kalibrov skalným fanúšikom servírujú jasný odkaz: Sme tu, máme svoje chyby, no bude to parádna jazda.

Strážcovia galaxie

Osudovo zaklincujú obľúbenú franšízu

Ostrieľaní fanúšikovia filmového Marvelu majú v pamäti vštiepené, že Marvel Studios produkuje série podľa overeného kľúča, teda pracuje s trilógiami. Výnimku urobili nedávno len pri poslednom Thorovi, no inak sa zaužívaného vzorca držia. Automaticky sa tak predpokladalo, že tretí Strážcovia uzatvoria dejové oblúky našich obľúbených odpadlíkov, a podľa posledných trailerov, kvalitatívne preskočia posledné úmorné snahy Marvelu uvariť zmysluplný hit.

V galaktickom filmovom balíčku s podtitulom Vol. 3 sa okrem starej známej partičky vracia aj režisér James Gunn, (Slimák, Samovražedný oddiel, Strážcovia galaxie 1,2,) ktorý opätovne zasadol na režisérsku stoličku. Tak ako naznačil nedávny vianočný špeciál, tím vesmírnych sympaťákov sa udomácnil na základni z hlavy mŕtveho boha s názvom Knowhere.

Už prvé minúty mapujúce brloh superhrdinov vyhodia do vzduchu niekoľko dejových a atmosférických liniek, ktorých sa bude celé finále série držať po celú minutáž. Za melancholickej melódie akustickej verzie skladby Creep od Radiohead sa tak dostávame do celkovej nálady snímku.

Bezstarostnosť Strážcov sa hneď v prvých minútach vytratí ako para nad hrncom a partiu kvária démoni minulosti. Gunn hneď od začiatku cieli rozprávanie na dvojicu Rocketa a Petera Quilla (Chris Pratt). Zatiaľ čo vesmírneho mývala doslova doženie minulosť v podobe psychotického diktátora, Star-Lordovi zase nedajú spávať spomienky na milovanú, no Thanosom obetovanú Gamoru (Zoe Saldana).

Strážcovia galaxie

Režisér v úvode strieda nálady filmu a melanchóliu prekladá prepálenou pestrofarebnou akciou. Strážcovia totiž padnú do mušky vesmírnej entite Adamovi Warlockovi, ktorý bol v sérii teasovaný už v minulosti. Ten je ale vysunutou hliadkou Revolucionára. Šialený despotický vedec túži po jednom,  vytvoriť dokonalú spoločnosť a na ceste za vyššími princípmi sa nebojí ani poriadne ušpiniť ruky a siahnuť napríklad aj po takej galaktickej genocíde.

Poslední Strážcovia síce stavili najmä na osudové finále, no diváci sa nemusia báť. Ani aktuálna koncovka série nie je nudnou sociálnou drámou, ale aj zbesilým pulzujúcim akčným dobrodružstvom. Na ceste poraziť šialeného záporáka tak čakaj koktejl ingrediencií, ktorý si na Strážcoch miloval už aj v minulosti.

Postavy sú alfou a omegou a Rocket je boží

Práve postavy vždy boli, a sú aj vo Vol. 3 alfou a omegou galaktickej tímovky. Gunn sústredene vetví dôraz na spomínanú dvojku: Rocketa (hlas Bradley Cooper) a Star-Lorda a rozohráva, tak aj hru s očakávaniami samotného diváka. Ako to býva u MCU traileroch zvykom, aj pri nových Strážcoch filmová ukážka klamala telom.

Zatiaľ čo pri Stranegeovi či Thorovi nezdravo vrstvil hype a hotový produkt fanúšikov či bežných divákov skôr naštval, Strážcovia zmenili hru. Trailer síce zavádza, no finálny snímok prevyšuje práve očakávania budované trailerom. Samotná dvojica strážcov, na ktorých Gunn upriamuje rozprávanie, tak totiž prežívajú solídne vystavaný charakterový oblúk a divák tak pociťuje zadosťučinenie, keď sa jeho obľúbené postavy dostávajú do finálnej príbehovej rovinky.

Strážcovia galaxie

V prípade Rocketa sa režisér pohráva s klasickým námetom, ktorý poznajú fanúšikovia popkultúry už z ikonickej knižnej klasiky H.G.Wellsa: Ostrov Dr. Moreaua. Teda v hlavnej úlohe hra na Boha, experimentovanie a kríženie druhov, či hľadanie dokonalej životnej formy. Gunn sa v mantineloch galaktickej sci-fi rozprávky snaží odpovedať na až patetické filozofické otázky okorenené intergalaktickým dobrodružstvom. Kto sme, kam smerujeme a či aj militantný vesmírny mýval s kybernetickými implantátmi dokáže byť šťastný.

S očakávaniami Gunn žongluje aj pri Peterovi Quillovi. Ten si naprieč trilógiou prechádza existenciálnou cestou, doslova až galaktických rozmerov. Star-Lord sa tak musí vyrovnať so stratou Gamory. ktorá sa vo forme alternatívneho ja vracia do hry. Comeback starej lásky Quillovi láme srdce na kúsky, no v duchu lámania filmových kliše Gunn ignoruje  „Starú lásku, ktorá nehdrzavie“ a Star-Lord sa musí rozohdnúť. Sofiina voľba tak ponúka, buď slepý boj o Gamorinu priazeň, alebo uvedomenie si faktu, že niektorých mŕtvych nevzkriesia ani tí najvšemocnejší. A to scenáristi filmového MCU.

Gunn vo finále ponúka dospelú postpubertálnu lunaparkovú jazdu, v ktorej ale nezabúda ani na dôležité vedľajšie postavy. Podobne ako Rocket či Quill aj tie si uchmatnú svojich 15 minút slávy a dokonca uspokojivé uzavretie vlastnej dejovej linky.

Mantis (Pom Klementieff) ale aj Drax (Dave Bautista) vykročili z polohy komiksovej karikatúry, dostávajú vlastný charakterový rozmer a nie sú len bábkami, ktoré majú pobaviť publikum. Určité zadosťučinenie dostihne dokonca aj Groota s hlasom Vina Diesela, ktorý sa pohráva s rozmermi Hulka, ale aj mikrofigúrku, hovoriaceho psíka Cosma. Výrazne problematickou figúrkou je vesmírna entita menom Adam Warlock, ktorého práve trailer vykreslil ako ultimátneho záporáka.

Vo filme ale stráca šťavu a drajv. Akoby tak vypadol zo scenáristickej formičky na vedľajšie postavy, ktorá napríklad splodila v druhom Black Pantherovi polotovar v podobe postavy Ironheart. Adam je tak podobne nevyužitý a akosi charakterovo gumený. Napriek tomu nejde o takú katastrofu ako pri Pantherovi a Adama sčasti zachraňuje jedno z vcelku múdrych dramaturgických rozhodnutí.

Gunn taktiež presne vie, ako nechať doznieť emóciu v scéne a naopak kedy ťaživé momenty rozseknúť humorom. Dáva si pozor, aby snímku nerozriedil vtipmi a nepremenil na sériu insitných skečov. Teda skóruje tam, kde štvrtý Thor totálne zlyháva.

Tenký ľad béčkovej estetiky

Ďalšia ingrediencia, na ktorej snímka stojí a zároveň padá, je Gunnova obsesia v bizarnom dizajne, pohrávaní sa s diváckym vkusom a najmä jeho lásky k pokleslým filmovým podžánrom. Keďže Gunn ako režisér sci-fi hororu Slimák neskrýva, že je milovník béčkových kúskov, jeho vášeň zakomponoval aj do nových Strážcov. Niektoré scenérie bijú do očí mixom pastelových farieb a určité rekvizity zase akoby boli vystrihnuté z papundeklových sci-fi z 50. rokov. Gunn tak tancuje na pomedzí tenkej hranice diváckeho vkusu a nevkusu a to, čo môže byť pre niekoho humornou nostalgiou, ďalší prevracia oči a vidí len hlúpy amaterizmus.

Korením Strážcov je už roky aj nápaditá a vynaliezavá akcia. Vo Vol. 3 niektoré akčné atrakcie sú neprehľadné a kráčajú v neslávnych šľapajách určitej sorty kinoblokbasterov a divákovi ukazujú akýsi neprehľadný CGI guláš.

Najznámejšie filmy, ktorých špeciálne edície obsahujú alternatívny koniec

Zatiaľ čo časť vesmírnych bitiek a bojov je doslova len zmesou machúľ a nesúrodého farebného bordelu, Gunn občas prekvapí a priam majstrovsky ukočíruje choreografiu akčných scén. Dôkazom toho je jedna zo scén, ktorá budí dojem nasnímania na jeden záber a svojou dynamikou, klipovitou kamerou a žmýkaním diváckej prístupnosti nejednému fanúšikovi odkopne dekel do susednej slnečnej sústavy.

Gunnovi sa podarilo po mŕtvolnej štvrtej a trpkom úvode piatej MCU fáze resuscitovať kvality univerza a aj očakávania fanúšikov. Či ide o trvalejšiu transfúziu kvality alebo len ojedinelý elektrošok, ktorý MCU na okamih prebral k životu, ukáže čas. O to trpkejšie pôsobí fakt, že paradoxne po tom, čo Gunn nakopol MCU z komatického spánku, balí si kufre a odchádza ku konkurencii. Po novom sa totiž „sťahuje“ do DC štúdií, kde povedie vzkriesenie rozpadnutého sveta DC extended universe.