Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Akčná ikona Mark Wahlberg tentokrát necháva Transformerov odpočívať a predstavuje sa v novej sci-fi snímke Infinite, ktorá je jedným z prvých filmov dostupných exkluzívne na streamovacej platforme Paramount+.

Tá síce u nás zatiaľ dostupná nie je, spustená však časom bude aj v našom regióne, pozreli sme sa preto, či nová sci-fi akcia stojí za pozretie. Verdikt je bohužiaľ v tomto prípade úplne jednoznačný. Absolútne nie.

Trailer pritom nevyzeral zle, ale už pri ňom sa ukázalo viacero varovných signálov, že z filmu asi hit nebude. S veľkým rozpočtom si režisér Antoine Fuqua (Training Day, The Equalizer) vôbec neporadil a ani nevyužil potenciál knižnej predlohy The Reincarnationist Papers od D. Erica Mainkranza.

Na čom si Infinite vychutnáš v skvelej kvalite?

Pozri si ich na 58-palcovom televízore s technológiou Ambilight, 4K rozlíšením, operačným systémom Android a podporou HDR10+.

PREČÍTAJ SI CELÝ –>ČLÁNOK<–

Po obstojnej akčnej sekvencii v prológu to až na pár svetlejších, no nie úplne svetlých, výnimiek pôjde už len z kopca a záchranou nebude ani krásne CGI. Pokus o vytvorenie novej obľúbenej značky úplne nevyšiel podľa predstáv a to aj napriek otvorenému koncu.

Ten si tvorcovia azda nechali len pre prípad, že by film úplne u divákov neprepadol. To by ale nesmel byť v hlavnej úlohe Mark Wahlberg vo svojej typicky plocho a nudne napísanej postave a mnoho ďalších problémov, ktorými snímka trpí.

Silné a slabé stránky reinkarnácie

Infinite pracuje so svetom, v ktorom žije asi päťstovka ľudí obdarovaných schopnosťou reinkarnácie, tzv. „Infinites“.

Duše si svoje predošlé životy pamätajú, čo im v ich aktuálnom JA dáva výhodu oproti ostatným – ovládajú viaceré cudzie jazyky, disponujú vedomosťami, ktoré by inak za jeden život nemohli nazbierať, sú zdatní v bojových umeniach alebo ovládajú najrôznejšie remeslá.

Storočia reinkarnovania si na niektorých z týchto superľudí vybrali svoju daň. Zatiaľ čo jedna skupinka zvaná „Believers“ sa snaží dar využiť v prospech civilizácie a chrániť ľudstvo, odtrhnutá vetva zvaná „Nihilists“ to skôr vidí ako prekliatie a pod vedením Bathursta (Chiwetel Ejiofor) sa prívrženci snažia vyhladiť celú populáciu, aby sa nebolo do koho reinkarnovať.

Okrem „konečného riešenia“ v podobe supertechnológie ukrytej v na pohľad neškodnom vajíčku, disponuje Bathurst aj zbraňou, ktorá dokáže zásahom odstrániť dušu z tela obete a uzamknúť ju na virtuálnom úložisku, aby sa nemohla naspäť reinkarnovať.

Neschopnosť podať príbeh zážitkovou formou

Zdá sa ti úvod recenzie príliš opisný? Zvykaj si, Infinite je v prvej polovici úplne rovnaký. Na scénu prichádza Evan Michaels (Mark Wahlberg), muž diagnostikovaný so schizofréniou, ktorý to v tomto živote nemá vôbec ľahké.

Outsider spoločnosti je totiž aj rozprávačom a práve tento zvolený spôsob väčšinou znamená, že si tvorcovia nedokázali poradiť so sofistikovanejším vystavaním príbehu. Skratkovité odrecitovanie stavu sveta zmiešané s ubolenou Evanovou dušou je nudné ako celý film, ale k tomu až neskôr.

YouTube (screenshot)

Evan sa ale na rozdiel od ostatných Infinites úplne nevyvinul a niečo blokuje prirodzený tok spomienok, ktoré sa mu tak zdajú len v podobe veľmi živých snov. Na svoje predošlé životy sa zatiaľ nerozpamätal a nemá dôvod neveriť, že schizofréniu skutočne má. Aby z toho úplne nezošalel, rieši stav pomocou drog.

Tie sa ale nezískavajú úplne jednoducho, zvlášť, keď si nemôže nájsť poriadne zamestnanie a musí nevedomky využívať schopnosti, ktoré sa naučil v predošlých existenciách. Teda presnejšie využije jednu a vďaka svojmu zadaniu z dôb minulých vyrobí pre jedného nepodstatného drogového dílera perfektnú katanu.

Až po interakcii s Bathurstom, ktorá mimochodom patrí k tým lepším scénam filmu, na policajnej stanici mu začnú jeho sny dávať aký-taký zmysel. Úplné precitnutie dosiahne ale až po stretnutí s Norou (Sophie Cookson), jednou z Believers, ktorá ho zachráni a snaží sa mu ukázať jeho minulosť.

Dialógy môžeš s kľudom vypúšťať, neprídeš o veľa

Akokoľvek sa Fuqua snažil film spracovať vážnejšie a osudovo, nedá sa tak naň pozerať. Ukážkové „ako to nerobiť“ dialógy film potápajú v momentoch, kde by sa na nich dalo stavať a v kontexte nepôsobia ani veľmi vtipne: „Ideš ma utopiť? Pretože proti topeniu mám výhrady. Áno? A aké? Nepáči sa mi to!“ alebo „Si v poriadku? Nie, nepýtaj sa.“

Ani s veľkými myšlienkami charakterov to nie je iné a podobných klišé tu nájdeme viacero: „Každá akcia, ktorú spravíš, sa odzrkadlí na niečom väčšom, než si ty sám.“

YouTube (screenshot)

Film so svojou dĺžkou niečo málo cez 100 minút odsýpa, ale nelogickosti v deji sa jednoducho nedajú prehliadať donekonečna. Miestami je to dokonca tak zlé, že Transformers (kde si Wahlberg tiež zahral) sú oproti Infinite konzistentnou filozofickou záležitosťou s veľmi výživnou akciou. Rozdiel je v tom, že roboti z vesmíru vedia, čo chcú divákovi predať, ale Infinite absolútne netuší, čo že si z neho vlastne máme odniesť.

Od vás všetkých si niečo požičiam

Chce byť revolučným sci-fi? To asi ťažko, keď vykráda scény z Matrixu (štýlový príchod postáv za Merovingianom), The Old Guard (záchrana ľudstva nesmrteľnými a navyše podstatne zábavnejšia) alebo dokonca Avengers: Infinity War (vyhladenie života ako ho poznáme pre ideu jednotlivca).

Má byť snímka napínavá? Lebo v oficiálnom popise filmu sa pri žánroch zobrazuje aj slovíčko triler, ale akcia a jej prevedenie je fádne a neoriginálne. Alebo nebodaj chcel Fuqua vytvoriť nezabudnuteľné sci-fi dobrodružstvo?

Navštívené lokality ako Mexico City, New York, Londýn, Thajsko či Kambodža aj predstavené futuristické technológie k tomu možno smerovali, ale bez štipky inovácie to nie je možné dosiahnuť.

YouTube (screenshot)

Neviem, do akej miery sa odklady premiéry podpísali pod konečný výsledok, ktorý môžeme vidieť, ale takto sa exkluzívny film pre streamovaciu službu, ktorý má nalákať potenciálnych nových predplatiteľov, určite nerobí.

Problémy počas natáčania azda najlepšie vystihuje postava Portera hraná známym hercom Tobym Jonesom, ktorá sa ukáže v pár scénach bez akéhokoľvek vysvetlenia, ale zároveň filmu nič mimoriadne neprináša, snáď len nepríjemnú scénu s mučením pomocou medu.

Ach, tá akcia

Ak čakáš, že film by mohli zachrániť aspoň akčné sekvencie a brutálne súboje postáv s nejakou tou krvou alebo odrezanou končatinou, vplávanie do vôd PG-13 ratingu ťa hneď schladí. Akčných scén je vo filme primerane, už úvodná scéna z Mexika predstavuje naháňačku na autách.

Nikto od choreografie v potenciálnom veľkofilme nečaká mlatu ako v Záťahu alebo v Johnovi Wickovi – dlhé sekvencie točené týždne na minimum záberov – no väčšia miera profesionality by nebola na škodu.

YouTube (screenshot)

Naháňačka na autách pri deštrukcii policajnej stanice, prepadnutie v bunkri, finálny súboj v lietadle alebo naháňačka v lese sú všetko nápady, ktoré by si zaslúžili vložiť trošku srdiečka a citu pre pútavejšie uvedenie. Aj toto mohol byť jeden z elementov, ktorý by filmu pridal, ale kto chce kam, pomôžme mu tam.

Skok s motorkou na krídlo lietadla v pohybe ani radšej nebudem rozoberať, k tomu je dostatok priestoru pri sérii o rýchlych autách s Vinom Dieselom.

Nevyužitý potenciál flashbackov

Absolútne nevyužitý potenciál zostal za flashbackmi z predošlých životov. Týmito zábermi je pretkaná celá snímka, ale tam, kde by mohli dostať viac priestoru, príde zbytočný strih, čo z nich robí len kratučké záblesky s inak veľmi zaujímavými a pútavými odkazmi.

Feudálne Japonsko, púnske vojny, bližšie nešpecifikované obliehanie – to všetko sú predsa skvelé momenty, kedy by sa z nich dal vytvoriť čo i len pár minútový záživný úvod a divák by hneď viac prenikol do budovaného sveta, než aby sme počúvali Wahlberga a jeho uspávajúce rozprávačské pochody.

YouTube (screenshot)

Nevýrazná hudba & nefungujúca chémia postáv

K dynamike filmu príliš neprispieva ani zvolený hudobný sprievod. Ten z Infinite pôsobí raz ako hudba z menu videohry, kedy si vyberáš postavu alebo sa prechádzaš po trhoch na novej lokalite, inokedy film vykráda Zimmerove motívy z Kráľa Artuša, ktorého dokonca Fuqua sám zrežíroval, a k danej scéne sa vôbec nehodia. Slovami klasika: „Keď sa darí, tak sa darí“.

Za nevýrazne napísanými postavami stoja vždy herci, ktorí ich môžu svojím výkonom alebo spoločnou chémiou vytiahnuť navrch. Ostáva len polemizovať o tom, aký by bol film, keby sa hlavnej postavy chopil pôvodne zamýšľaný Chris Evans (Captain America) a ako by vyzeral jeho vzťah s Norou namiesto dreveného Wahlberga. Zámer ukončiť film akýmsi filozofickým záverom charakterom taktiež nepomohol a vyznel úplne do prázdna.

Pozitíva sa hľadajú ťažšie, ale nejaké sa nájdu

Nie všetko na akčnej sci-fi novinke je však úplne zlé. Efekty, zbrane a lokality napríklad pekne prezentujú nemalé naliate peniaze do projektu. Keď už vo filme narazíme na high-tech vybavenie, prináša so sebou aj krásne spracovanie ako napríklad pri diaľkovom ovládaní vojenských dronov alebo pálení zo zbraní.

YouTube (screenshot)

Tá hlavná, Bathurstova, je založená na zaujímavom koncepte, ktorý navyše dobre vyzerá. Príjemne sa pozerá aj na auto s vymeniteľným volantom pre spolujazdca.

Veľká časť rozpočtu sa viditeľne podpísala aj na výprave a pozrieme sa tak na zaujímavé svetové lokality. Pri niektorých z nich bolo pochopiteľne využité aj CGI pre potreby sci-fi žánru a aj v tomto ohľade je film príjemnou pastvou pre oči.

Určite zabralo veľa úsilia aj detailné spracovanie interiérov napríklad Porterovej pracovne (možno preto ho z filmu úplne nevystrihli?) alebo HUB, a vo výsledku pôsobia veľmi atmosféricky.

Takto sa to nerobí

Fuqua je skúsený režisér s množstvom dobrých projektov, ale Infinite sa k nim rozhodne nezaradí. Uvedenie filmu len na streamovaciu službu Paramount+ je možno dobré rozhodnutie, pretože hodnotenia platiacich divákov v kinách by mohli byť ešte umocnené vyhodenými peniazmi za výsledný produkt.

YouTube (screenshot)

Vo filme nefunguje prakticky nič od hercov a ich chémie, cez spôsob podania príbehu až po nevýraznú akciu. Žalostne nevyužitý potenciál flashbackov z minulých životov stále bolí, ale problémy s produkciou si jednoducho vybrali vysokú daň. Vypiplané CGI, krásne lokality ani detailne spracované interiéry nemajú ako vytiahnuť film bez vopred určených pravidiel, čím že to vlastne chcel byť.

Pre Nihilistov je vykúpením večný odpočinok, kedy sa už znova nezrodia, pre mňa ním boli záverečné titulky po zbytočnom filozofickom závere, ktorý len podtrhol zlyhanie tvorcov vytvoriť sci-fi s dušou. Je to hlúpe, je to nezáživné a dôvodov, prečo si to vôbec zapnúť, je málo, ak vôbec.

HODNOTENIE

4/10

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú