Problémový Boeing 737 MAX sa chce vrátiť ešte v tomto roku. Nebude to však také jednoduché
Lietadlá typu Boeing 737 MAX sú vyradené z letovej prevádzky už pomerne dlhý čas. Minulý rok sa zrútilo prvé lietadlo tohto typu v Indonézii. V marci tohto roku sa lietadlo spoločnosti Ethiopian Airlines zrútilo krátko po štarte. Na palube sa v tom čase nachádzalo 157 pasažierov vrátane štyroch Slovákov. Po tejto udalosti boli stroje definitívne uzemnené. Celkovo si tak tragické havárie vyžiadali až 346 obetí, informuje Axios.
Za jeden z faktorov marcovej tragédie označujú experti softvérový problém stabilizačného systému MCAS. V novej generácií Boeingu 737 MAX bol použitý automatický systém vyrovnávania letu, ktorý mal zabrániť strate vztlaku pri preťažení, kedy je uhol nábehu príliš veľký. Systém reagoval na dáta z jedného dvoch snímačov AOA, takže pokiaľ ukazoval príliš veľký uhol nábehu, systém MCAS automaticky stlačil nos lietadla smerom k zemi.
Absencia varovného systému
Najväčší problém bol, že oba snímače poskytovali odlišné údaje a piloti o tom neboli nijakým spôsobom varovaní, takže nemohli zareagovať. Boeing neskôr priznal, že o varovaní z hľadiska bezpečnostného opatrenia neuvažovali a že nebolo nutné pre bezpečnú prevádzku lietadla.
Softvérovú chybu sa spoločnosti podľa jej vyhlásenia podarilo opraviť pomocou softvérovej aktualizácie. Prvý skúšobný let po tragických incidentoch mal nastať už začiatkom júla tohto roka. Oddialila ho však ďalšia zásadná chyba, ktorú odhalila Federálna správa letectva.
V tomto prípade išlo o chybu mikroprocesora, ktorá by tiež mohla spôsobiť pád lietadla. Chybu sa podarilo objaviť na simulátore, nakoľko počas skúšobného letu bolo pre pilotov veľmi zložité získať nad lietadlom kontrolu, pokiaľ ho ovládal autopilot a rútilo sa k zemi. Zatiaľ sa však nepotvrdilo, či aj táto chyba mohla mať vplyv na predchádzajúce havárie.
Uzemnenie lietadiel Boeing 737 MAX sa dotklo nielen samotnej spoločnosti, ktorej udalosti pošramotili meno a jej dôvera u cestujúcich rapídne klesla, no dotkla sa aj 59 leteckých spoločností a 387 lietadiel, ktoré si museli dať pauzu. Letecké spoločnosti museli riešiť výpadok lietadiel prerábaním letových poriadkov a nájdením náhrady, ktorá by výpadok vykryla.
Vysoké finančné straty a návrat ešte v tomto roku?
Spoločnosť Boeing sa len nedávno vyjadrila, že jej cieľ je vrátiť lietadlá do služby ešte v štvrtom štvrťroku tohto roka, informuje agentúra Reuters. Výrobca však musí najskôr uskutočniť certifikačný skúšobný let pre Federálnu leteckú správu (FAA), ktorý sa má uskutočniť začiatkom novembra. Ak bude výsledok certifikačného letu pozitívny, tak budú musieť ešte prejsť špeciálnym školením piloti leteckých spoločností, nakoľko v lietadlách má byť nahraný nový vylepšený softvér.
Viaceré letecké úrady sa však už dávnejšie vyjadrili, že pokiaľ lietadlá Boeing 737 MAX dostanú certifikáciu od FAA, urobia si ešte pred ich opätovným zavedením do prevádzky svoju vlastnú certifikáciu, aby si boli maximálne istí, že boli problémy odstránené. Uviedol tak napríklad kanadský minister dopravy Garneau, indický regulačný úrad DGCA, úrad pre civilné letectvo Spojených arabských emirátov či austrálsky úrad pre bezpečnosť civilného letectva.
Očakáva sa, že sa postupne budú pripájať aj ďalšie letecké inštitúcie, nakoľko sa nikto nebude s opätovnou prevádzkou týchto lietadiel ponáhľať. Spoločnosť Boeing však ešte s najväčšou pravdepodobnosťou budú očakávať súdne spory od niektorých leteckých spoločností, nakoľko také dlhé vyradenie lietadiel im určite spôsobilo nemalé problémy a hlavne finančné výpadky.
Napríklad, letecká spoločnosť Southwest Airlines uviedla, že výpadok lietadiel Boeing 737 MAX im spôsobil zrušenie viac ako 30-tisíc letov a stratu mzdy pilotom vo výške až 100 miliónov dolárov. Spoločnosť Boeing však uviedla, že sa bude voči obvineniam brániť.
Vinný alebo nie? O absencii varovného systému vedeli
Naskytá sa tak otázka, či Boeing môže byť zodpovedný za tragické udalosti alebo nie. V každom prípade sa však riaditeľ spoločnosti Dennis Muilenburg vyjadril, že Boeing vedel už v roku 2017, že varovný systém nebol v lietadlách aktivovaný a že o tejto skutočnosti neinformovali americký Federálny úrad pre letectvo (FAA) až 13 mesiacov.
Na základe týchto informácií sa zdá, že Boeing je reálne zodpovedný za tragické udalosti, aj keď o všetkom budú rozhodovať experti z leteckého odvetvia. Fakt je, že najväčšie straty utrpeli letecké spoločnosti, ktoré mali vo svojich flotilách prevažnú časť týchto lietadiel. Ďalším je to, že Boeing stratil na určité obdobie dôveru nielen u verejnosti, ale aj u obchodných partnerov, ktorými sú práve aerolínie. Zaujímavé bude sledovať hlavne to, ako zareagujú ľudia, ak sa stroje opäť dostanú na oblohu.
Čítajte viac z kategórie: Novinky
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Zrodila sa technológia, ktorá berie dych. Lietadlo obalené bublinou môže znamenať revolúciu v histórii letectva
Volkswagen má batériu, ktorá zníži ceny elektromobilov. Solid-state technológiu otestoval v motocykli Ducati
USA nasadili v ázijskej krajine ničivú zbraň s doletom 1600 km. Reakcia Číny prišla okamžite
Vedci vymenili lítium za sodík a ostali prekvapení. Prenosná elektráreň z Číny prežije aj v -25 °C
Toto by mali Slovákom rozdávať zadarmo. Našli sme najľahší spôsob, ako si predĺžiť život
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Rebríček najhorších SUV na slovenskom trhu: Tieto autá technickou kontrolou len tak neprejdú, tvrdia odborníci
Stála na prahu smrti, dnes má telo dvadsiatničky: 53-ročná lekárka odhalila rutinu, ktorá ju omladila o tri desaťročia
Tajný dôchodkový bonus: Ako získať stovky eur navyše pri odchode do penzie (NÁVOD)
MIMORIADNE: Polícia zadržala známeho podnikateľa. Je podozrivý zo zločinu voči maloletým
Zabraňuje návalom hladu a brzdí priberanie: Biohacking trik Kristen Bell zaujal odborníkov na výživu
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Zrodila sa technológia, ktorá berie dych. Lietadlo obalené bublinou môže znamenať revolúciu v histórii letectva
- Stroj zo studenej vojny prerobili na toto. Svetová veľmoc uchvátila svet, môže mať zákerné úmysly
- Slovákom leží v zuboch dodnes. Toto je príbeh filmu, kvôli ktorému Habera zažaloval Tarantinovho žiaka
- Hovoria o najlepšom filme posledných rokov. Oscarové prekvapenie je konečne online
- Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
-
- Zrodila sa technológia, ktorá berie dych. Lietadlo obalené bublinou môže znamenať revolúciu v histórii letectva
- Hovoria o najlepšom filme posledných rokov. Oscarové prekvapenie je konečne online
- Stroj zo studenej vojny prerobili na toto. Svetová veľmoc uchvátila svet, môže mať zákerné úmysly
- Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
- Slovákom leží v zuboch dodnes. Toto je príbeh filmu, kvôli ktorému Habera zažaloval Tarantinovho žiaka
-
- Na objavenie čakal 140 miliónov rokov. 15 km pod Európou našli vedci stratený svet
- Na Slovensku odštartovala nová TV stanica. Dá sa pozerať úplne zadarmo a je v HD kvalite
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Zrodila sa technológia, ktorá berie dych. Lietadlo obalené bublinou môže znamenať revolúciu v histórii letectva
- Nič podobné nenašli vyše 150 rokov. Záhadný kameň v Egypte odhalil „posolstvo“ staré 2263 rokov
Poľsko sa výrazne vojensky vyzbrojuje. Do konca roka chce posilniť svoju kľúčovú zónu
Kybernetická éra sa ukázala v Košiciach. SlovakiaTech 2025 láme všetky očakávania
Realita o elektroautách prekvapila celé Slovensko. Len malá časť ľudí má reálnu skúsenosť za volantom
Nečakaná krajina zbrojí na úroveň veľmocí. Od Izraelu kúpila zbrane za vyše 2 miliardy eur
Nenápadný faktor nás oberá o miliardy eur: Európska únia je pod tlakom extrémnych javov, ničia ekonomiku štátov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP