Problémový Boeing 737 MAX sa chce vrátiť ešte v tomto roku. Nebude to však také jednoduché
Lietadlá typu Boeing 737 MAX sú vyradené z letovej prevádzky už pomerne dlhý čas. Minulý rok sa zrútilo prvé lietadlo tohto typu v Indonézii. V marci tohto roku sa lietadlo spoločnosti Ethiopian Airlines zrútilo krátko po štarte. Na palube sa v tom čase nachádzalo 157 pasažierov vrátane štyroch Slovákov. Po tejto udalosti boli stroje definitívne uzemnené. Celkovo si tak tragické havárie vyžiadali až 346 obetí, informuje Axios.
Za jeden z faktorov marcovej tragédie označujú experti softvérový problém stabilizačného systému MCAS. V novej generácií Boeingu 737 MAX bol použitý automatický systém vyrovnávania letu, ktorý mal zabrániť strate vztlaku pri preťažení, kedy je uhol nábehu príliš veľký. Systém reagoval na dáta z jedného dvoch snímačov AOA, takže pokiaľ ukazoval príliš veľký uhol nábehu, systém MCAS automaticky stlačil nos lietadla smerom k zemi.
Absencia varovného systému
Najväčší problém bol, že oba snímače poskytovali odlišné údaje a piloti o tom neboli nijakým spôsobom varovaní, takže nemohli zareagovať. Boeing neskôr priznal, že o varovaní z hľadiska bezpečnostného opatrenia neuvažovali a že nebolo nutné pre bezpečnú prevádzku lietadla.
Softvérovú chybu sa spoločnosti podľa jej vyhlásenia podarilo opraviť pomocou softvérovej aktualizácie. Prvý skúšobný let po tragických incidentoch mal nastať už začiatkom júla tohto roka. Oddialila ho však ďalšia zásadná chyba, ktorú odhalila Federálna správa letectva.
V tomto prípade išlo o chybu mikroprocesora, ktorá by tiež mohla spôsobiť pád lietadla. Chybu sa podarilo objaviť na simulátore, nakoľko počas skúšobného letu bolo pre pilotov veľmi zložité získať nad lietadlom kontrolu, pokiaľ ho ovládal autopilot a rútilo sa k zemi. Zatiaľ sa však nepotvrdilo, či aj táto chyba mohla mať vplyv na predchádzajúce havárie.
Uzemnenie lietadiel Boeing 737 MAX sa dotklo nielen samotnej spoločnosti, ktorej udalosti pošramotili meno a jej dôvera u cestujúcich rapídne klesla, no dotkla sa aj 59 leteckých spoločností a 387 lietadiel, ktoré si museli dať pauzu. Letecké spoločnosti museli riešiť výpadok lietadiel prerábaním letových poriadkov a nájdením náhrady, ktorá by výpadok vykryla.
Vysoké finančné straty a návrat ešte v tomto roku?
Spoločnosť Boeing sa len nedávno vyjadrila, že jej cieľ je vrátiť lietadlá do služby ešte v štvrtom štvrťroku tohto roka, informuje agentúra Reuters. Výrobca však musí najskôr uskutočniť certifikačný skúšobný let pre Federálnu leteckú správu (FAA), ktorý sa má uskutočniť začiatkom novembra. Ak bude výsledok certifikačného letu pozitívny, tak budú musieť ešte prejsť špeciálnym školením piloti leteckých spoločností, nakoľko v lietadlách má byť nahraný nový vylepšený softvér.
Viaceré letecké úrady sa však už dávnejšie vyjadrili, že pokiaľ lietadlá Boeing 737 MAX dostanú certifikáciu od FAA, urobia si ešte pred ich opätovným zavedením do prevádzky svoju vlastnú certifikáciu, aby si boli maximálne istí, že boli problémy odstránené. Uviedol tak napríklad kanadský minister dopravy Garneau, indický regulačný úrad DGCA, úrad pre civilné letectvo Spojených arabských emirátov či austrálsky úrad pre bezpečnosť civilného letectva.
Očakáva sa, že sa postupne budú pripájať aj ďalšie letecké inštitúcie, nakoľko sa nikto nebude s opätovnou prevádzkou týchto lietadiel ponáhľať. Spoločnosť Boeing však ešte s najväčšou pravdepodobnosťou budú očakávať súdne spory od niektorých leteckých spoločností, nakoľko také dlhé vyradenie lietadiel im určite spôsobilo nemalé problémy a hlavne finančné výpadky.
Napríklad, letecká spoločnosť Southwest Airlines uviedla, že výpadok lietadiel Boeing 737 MAX im spôsobil zrušenie viac ako 30-tisíc letov a stratu mzdy pilotom vo výške až 100 miliónov dolárov. Spoločnosť Boeing však uviedla, že sa bude voči obvineniam brániť.
Vinný alebo nie? O absencii varovného systému vedeli
Naskytá sa tak otázka, či Boeing môže byť zodpovedný za tragické udalosti alebo nie. V každom prípade sa však riaditeľ spoločnosti Dennis Muilenburg vyjadril, že Boeing vedel už v roku 2017, že varovný systém nebol v lietadlách aktivovaný a že o tejto skutočnosti neinformovali americký Federálny úrad pre letectvo (FAA) až 13 mesiacov.
Na základe týchto informácií sa zdá, že Boeing je reálne zodpovedný za tragické udalosti, aj keď o všetkom budú rozhodovať experti z leteckého odvetvia. Fakt je, že najväčšie straty utrpeli letecké spoločnosti, ktoré mali vo svojich flotilách prevažnú časť týchto lietadiel. Ďalším je to, že Boeing stratil na určité obdobie dôveru nielen u verejnosti, ale aj u obchodných partnerov, ktorými sú práve aerolínie. Zaujímavé bude sledovať hlavne to, ako zareagujú ľudia, ak sa stroje opäť dostanú na oblohu.
Čítajte viac z kategórie: Novinky
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Salutujú, chytajú zločincov a hliadkujú. Známa destinácia nasadila do ulíc robotických policajtov
Niektoré pobavia, z iných nebudeš chápať. Toto je TOP 10 najšialenejších ŠPZ-tiek Slovákov
Kvôli EÚ nedostaneš nové funkcie iPhonu. Slovákov čakajú veľké obmedzenia, dôvod ťa prekvapí
Vymenil som svoje smart hodinky za „Čínu“ a ostal som zarazený. Najväčší predsudok Slovákov je dávno preč
Ničí bez výstrelu všetky ciele do 8 km. USA testujú laserové delo, drony si už viac neškrtnú
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Ryanair ustupuje a zavádza štedrejší limit batožiny. Vieme, odkedy zmena začne platiť
9 z 10 Slovákov má cholesterol v červených číslach a netuší o tom. Stačí malá zmena v strave, radia odborníci
VIDEO: Ministerku Šimkovičovú na folklórnom festivale vo Východnej vypískali
Za položenie uteráka na Draždiaku zaplatíš najnovšie 1 €: „Petržalské more“ potrebuje správcu, tvrdí Hrčka
Aktuálne: Z liečebne utiekol nebezpečný muž. Polícia žiada, aby sa ho ľudia nesnažili zadržať
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Európa do neho investovala miliardy eur, teraz ho ľudia nechcú. Predaj energetického zariadenia prudko klesol
- Začala sa neviditeľná vojna o suroviny. Štyri veľmoci spustili tajný plán, aby odstavili Čínu
- Uzavreli kvôli nemu Bratislavu a v Holíči postavili pancierový vlak. Akčný film so slovenskými koreňmi má prvý trailer
- Európa výrazne zbrojí. Budeme mať supertank budúcnosti, spojilo sa už množstvo krajín aj gigantov
- Vymenil som svoje smart hodinky za „Čínu“ a ostal som zarazený. Najväčší predsudok Slovákov je dávno preč
-
- Európa do neho investovala miliardy eur, teraz ho ľudia nechcú. Predaj energetického zariadenia prudko klesol
- Vymenil som svoje smart hodinky za „Čínu“ a ostal som zarazený. Najväčší predsudok Slovákov je dávno preč
- iPhone stráca lesk. Slováci už nechcú míňať za mobily 1000 eur a našli si nového miláčika
- Vedci našli skrytý trik, ako obnoviť zrak. Takéto niečo by ti nikdy nenapadlo
- Šokoval brutalitou aj hereckými hviezdami. Akčný megahit z roku 2022 pokračuje, tu je trailer
-
- Vedci našli skrytý trik, ako obnoviť zrak. Takéto niečo by ti nikdy nenapadlo
- Celý život triedila plasty. Žena neverila vlastným očiam, keď pomocou AirTagu zistila, kde končia
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
- Stáročia stará záhada má jasnú odpoveď. Vo vnútri Mesiaca našli veľké prekvapenie
- Európa do neho investovala miliardy eur, teraz ho ľudia nechcú. Predaj energetického zariadenia prudko klesol
Boeing získal miliardový kontrakt. Vyvinie satelity pre americké vesmírne sily
Amerika obvinila hackerov. Severná Kórea hovorí o provokácii
Z trhu zostali len kolesá a karosérie: Ruský automobilový priemysel je v troskách, tieto čísla sú hrozivé
Pitná voda na Slovensku je v ohrození. Zaostávame v boji proti najväčšiemu nepriateľovi
Vyhynulo až 90 % života. Vedci konečne našli príčinu najväčšej katastrofy v histórii Zeme
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP