Problémový Boeing 737 MAX sa chce vrátiť ešte v tomto roku. Nebude to však také jednoduché
Lietadlá typu Boeing 737 MAX sú vyradené z letovej prevádzky už pomerne dlhý čas. Minulý rok sa zrútilo prvé lietadlo tohto typu v Indonézii. V marci tohto roku sa lietadlo spoločnosti Ethiopian Airlines zrútilo krátko po štarte. Na palube sa v tom čase nachádzalo 157 pasažierov vrátane štyroch Slovákov. Po tejto udalosti boli stroje definitívne uzemnené. Celkovo si tak tragické havárie vyžiadali až 346 obetí, informuje Axios.
Za jeden z faktorov marcovej tragédie označujú experti softvérový problém stabilizačného systému MCAS. V novej generácií Boeingu 737 MAX bol použitý automatický systém vyrovnávania letu, ktorý mal zabrániť strate vztlaku pri preťažení, kedy je uhol nábehu príliš veľký. Systém reagoval na dáta z jedného dvoch snímačov AOA, takže pokiaľ ukazoval príliš veľký uhol nábehu, systém MCAS automaticky stlačil nos lietadla smerom k zemi.
Absencia varovného systému
Najväčší problém bol, že oba snímače poskytovali odlišné údaje a piloti o tom neboli nijakým spôsobom varovaní, takže nemohli zareagovať. Boeing neskôr priznal, že o varovaní z hľadiska bezpečnostného opatrenia neuvažovali a že nebolo nutné pre bezpečnú prevádzku lietadla.
Softvérovú chybu sa spoločnosti podľa jej vyhlásenia podarilo opraviť pomocou softvérovej aktualizácie. Prvý skúšobný let po tragických incidentoch mal nastať už začiatkom júla tohto roka. Oddialila ho však ďalšia zásadná chyba, ktorú odhalila Federálna správa letectva.
V tomto prípade išlo o chybu mikroprocesora, ktorá by tiež mohla spôsobiť pád lietadla. Chybu sa podarilo objaviť na simulátore, nakoľko počas skúšobného letu bolo pre pilotov veľmi zložité získať nad lietadlom kontrolu, pokiaľ ho ovládal autopilot a rútilo sa k zemi. Zatiaľ sa však nepotvrdilo, či aj táto chyba mohla mať vplyv na predchádzajúce havárie.

Uzemnenie lietadiel Boeing 737 MAX sa dotklo nielen samotnej spoločnosti, ktorej udalosti pošramotili meno a jej dôvera u cestujúcich rapídne klesla, no dotkla sa aj 59 leteckých spoločností a 387 lietadiel, ktoré si museli dať pauzu. Letecké spoločnosti museli riešiť výpadok lietadiel prerábaním letových poriadkov a nájdením náhrady, ktorá by výpadok vykryla.
Vysoké finančné straty a návrat ešte v tomto roku?
Spoločnosť Boeing sa len nedávno vyjadrila, že jej cieľ je vrátiť lietadlá do služby ešte v štvrtom štvrťroku tohto roka, informuje agentúra Reuters. Výrobca však musí najskôr uskutočniť certifikačný skúšobný let pre Federálnu leteckú správu (FAA), ktorý sa má uskutočniť začiatkom novembra. Ak bude výsledok certifikačného letu pozitívny, tak budú musieť ešte prejsť špeciálnym školením piloti leteckých spoločností, nakoľko v lietadlách má byť nahraný nový vylepšený softvér.

Viaceré letecké úrady sa však už dávnejšie vyjadrili, že pokiaľ lietadlá Boeing 737 MAX dostanú certifikáciu od FAA, urobia si ešte pred ich opätovným zavedením do prevádzky svoju vlastnú certifikáciu, aby si boli maximálne istí, že boli problémy odstránené. Uviedol tak napríklad kanadský minister dopravy Garneau, indický regulačný úrad DGCA, úrad pre civilné letectvo Spojených arabských emirátov či austrálsky úrad pre bezpečnosť civilného letectva.
Očakáva sa, že sa postupne budú pripájať aj ďalšie letecké inštitúcie, nakoľko sa nikto nebude s opätovnou prevádzkou týchto lietadiel ponáhľať. Spoločnosť Boeing však ešte s najväčšou pravdepodobnosťou budú očakávať súdne spory od niektorých leteckých spoločností, nakoľko také dlhé vyradenie lietadiel im určite spôsobilo nemalé problémy a hlavne finančné výpadky.

Napríklad, letecká spoločnosť Southwest Airlines uviedla, že výpadok lietadiel Boeing 737 MAX im spôsobil zrušenie viac ako 30-tisíc letov a stratu mzdy pilotom vo výške až 100 miliónov dolárov. Spoločnosť Boeing však uviedla, že sa bude voči obvineniam brániť.
Vinný alebo nie? O absencii varovného systému vedeli
Naskytá sa tak otázka, či Boeing môže byť zodpovedný za tragické udalosti alebo nie. V každom prípade sa však riaditeľ spoločnosti Dennis Muilenburg vyjadril, že Boeing vedel už v roku 2017, že varovný systém nebol v lietadlách aktivovaný a že o tejto skutočnosti neinformovali americký Federálny úrad pre letectvo (FAA) až 13 mesiacov.
Na základe týchto informácií sa zdá, že Boeing je reálne zodpovedný za tragické udalosti, aj keď o všetkom budú rozhodovať experti z leteckého odvetvia. Fakt je, že najväčšie straty utrpeli letecké spoločnosti, ktoré mali vo svojich flotilách prevažnú časť týchto lietadiel. Ďalším je to, že Boeing stratil na určité obdobie dôveru nielen u verejnosti, ale aj u obchodných partnerov, ktorými sú práve aerolínie. Zaujímavé bude sledovať hlavne to, ako zareagujú ľudia, ak sa stroje opäť dostanú na oblohu.
Čítajte viac z kategórie: Novinky
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

YouTube dostáva revolučné vylepšenie. Nová AI funkcia automaticky vylepší staré videá

NASA odhalila lietadlo budúcnosti. Do New Yorku ťa odvezie nadzvukovou rýchlosťou

Vedci chcú ochladiť Zem tisíckami „dáždnikov“. Ich sci-fi nápad znie šialene, no môže fungovať

Najbizarnejší gadget roka? Meria tvoje zdravie priamo z toalety a posiela výsledky do aplikácie

Zmenil Teslu na obytné auto a prešiel 5 600 kilometrov. Ľahký modul mení elektromobil na mini apartmán
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Nový výskum odhaľuje prekvapivý zdroj infekcií močových ciest. Každý piaty prípad má rovnakú príčinu

Dom s pozemkom a príslušenstvom za 28 000 eur. Štát predáva nepotrebný majetok

Centrum Bratislavy čaká najväčšia premena za desaťročie. Hlavné mesto ruší parkoviská a stavia na zelenšiu budúcnosť

„Väzenie za horalku končí“: Recidivistov-zlodejov čakajú zmeny, vyhlásil Šutaj Eštok

Nehnuteľnosť vs. fond: AI a expert prezradili, do čoho sa Slovákom oplatí investovať viac
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
- 
					- Experti ostali bez slov. Najväčšiu pliagu ľudstva našli na mieste, kde nemá vôbec čo robiť
- Najväčšia bitka roka je tu. Netflix ukazuje finále svojho sci-fi hitu, v slovenských premiérach je zmätok
- Vedci neverili vlastným očiam. Na Slnku prší a konečne vieme ako je to možné
- VIDEO: Zbláznila sa Čína? Neuveríš, čím pokryli celé pohorie
- Netflix priznáva zlyhanie. Zaklínač končí v predstihu, tvorcovia priznali smutnú pravdu
 
- 
					- Experti ostali bez slov. Najväčšiu pliagu ľudstva našli na mieste, kde nemá vôbec čo robiť
- Netflix priznáva zlyhanie. Zaklínač končí v predstihu, tvorcovia priznali smutnú pravdu
- VIDEO: Zbláznila sa Čína? Neuveríš, čím pokryli celé pohorie
- Pochopili, že ubližujú sami sebe. Bohatá krajina chce okamžite zrušiť clá na elektromobily z Číny
- Akčný veľkofilm 2025 prichádza online. Sľub splniť nedokázal
 
- 
				- Bez Západu by rýchlo prehrali. Ukrajina zistila, čo v skutočnosti poháňa „ruské“ drony
- Pochopili, že ubližujú sami sebe. Bohatá krajina chce okamžite zrušiť clá na elektromobily z Číny
- Vodiči sú proti nim bezradní. Nové radary rozdávajú pokuty za niečo, čo by ti nikdy nenapadlo
- Akčný film 2025 neprestáva udivovať. Ohúril aj Slovákov a naďalej láme rekordy
- VIDEO: Zbláznila sa Čína? Neuveríš, čím pokryli celé pohorie
 
Európsky Detroit má problém. Slovenský automobilový priemysel sa dostal do slepej uličky
Svetová elita ničí Zem. Oxfam odhalil katastrofálne rozdiely v emisiách
To, čo Nvidia dokázala, nemá v histórii obdoby. Svet financií stojí v nemom úžase
Takú astronomickú hodnotu dosiahli len tri firmy. Technologický gigant prekonal historický míľnik
Obľúbený operátor spúšťa štedrý vianočný kalendár, pre Slovákov si pripravil veľa prekvapení (PREHĽAD)
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Nový výskum odhaľuje prekvapivý zdroj infekcií močových ciest. Každý piaty prípad má rovnakú príčinu

Dom s pozemkom a príslušenstvom za 28 000 eur. Štát predáva nepotrebný majetok

Centrum Bratislavy čaká najväčšia premena za desaťročie. Hlavné mesto ruší parkoviská a stavia na zelenšiu budúcnosť

„Väzenie za horalku končí“: Recidivistov-zlodejov čakajú zmeny, vyhlásil Šutaj Eštok

 
			 
				 
				 
                 
				 
				 
				

 
		