Silnejúci fenomén internetu a sociálnych sietí spôsobil nárast kyberšikany a poškodzovania dobrého mena na internete. Zasielanie útočných mailov, vytváranie dehonestujúcich stránok a blogov, zverejňovanie fotiek a videí s cieľom poškodiť inej osobe či ohováranie v diskusných fórach.
Podľa prieskumu Uniqa poisťovne až 60 % ľudí nevie, ako sa proti takýmto útokom brániť. Úplne najzraniteľnejšie sú v tomto prípade deti. Kyberšikana sa totiž stala novým fenoménom na školách a zanecháva na psychike detí značné emocionálne rany. Kým v minulosti boli deti šikanované najmä v reálnom živote, s nástupom digitálnych technológií sa prípady zraňovania či zosmiešňovania presunuli do virtuálneho sveta, najmä u tínedžerov.
Vážne následky
Detskí psychológovia dokonca upozorňujú, že na internete dokážu byť deti krutejšie ako v reálnom živote. Šikana cez internet sa deje najčastejšie cez hanlivé komentáre k fotografiám, zastrašovanie a vydieranie cez správy, či neoprávnené zverejňovanie intímnych fotografií alebo videí na internete. Takéto útoky môžu na psychike dieťaťa nechať vážne následky, niektoré prípady zo sveta dokonca skončili až samovraždou.
Inštitúcie zaoberajúce sa kyberšikanou odporúčajú rodičom, aby so svojimi deťmi neustále komunikovali a diskutovali aj o nástrahách online sveta. Mali by deti poučiť, aby o sebe nezverejňovali žiadne citlivé informácie, fotky či videá. Ľahko sa totiž môže stať, že ich niekto bude šíriť ďalej. Výbornou prevenciou je tiež stať sa súčasťou ich online sveta – byť ich priateľom na sociálnych sieťach, sledovať, koľko času trávia na internete a s kým. V súčasnosti už dokonca existujú aplikácie, vďaka ktorým môžu mať rodičia nad virtuálnym svetom svojich detí významnú kontrolu.
Hrozivé výsledky
To, že kyberšikana sa stala skutočným strašiakom, dokazuje aj prieskum. Podľa neho sa až 60 % opýtaných obáva toho, aby o nich na internete nekolovali nepravdivé informácie. Prieskum zároveň ukázal, že najmä deti, ale ani rodičia často nevedia, ako sa proti šikanovaniu cez sociálne siete alebo internet brániť.
„Ak niekto bude na internete šikanovať vás alebo vaše dieťa, takýto prípad kryje kyberpoistenie. Treba zavolať na asistenčnú službu a prípad nahlásiť, poisťovňa zabezpečí odstránenie alebo vytesnenie takýchto informácií z internetu. Takisto máte nárok na právne zastúpenie a úhradu s tým súvisiacich nákladov. Naše skúsenosti hovoria, že právnici poisťovne bývajú veľmi efektívni pri riešení takýchto citlivých sporov. Poisťovňa v takomto prípade zabezpečí mazanie útočných či dehonestujúcich správ, blokovanie profilu útočníka a poskytuje tiež ďalšiu právnu a IT asistenciu,“ tvrdí Róbert Koch z poisťovne.
Teraz čítajú

AKTUALIZOVANÉ Clubhouse sa ohradil voči kauze s únikom dát. Problémy s bezpečnosťou súkromia ľudí ale pretrvávajú

Ďalší veľký problém Facebooku: Opäť sa predávajú telefónne čísla ľudí, nepatria však do nedávneho megaúniku

AKTUALIZOVANÉ Nadchádza sa v úniku dát z Facebooku aj tvoje telefónne číslo? Takto si to jednoducho skontroluješ

Google vylepšuje bezpečnosť Androidu funkciou, ktorá je v iOS už 6 rokov

Bezpečnostná „bomba“ štátneho IT. Kontrola odhalila veľké množstvo problémov v systémoch NCZI
Články, ktoré hýbu svetom

VIDEO Z Česka prichádza kuriózny simulátor bezdomovca. Naučí ťa, ako žiť bez strechy nad hlavou

PRIPOMIENKA VEĽKÝ VÝBER: Toto je 8 Windows programov, pri ktorých stále neveríme, že sú zadarmo

Jozef prišiel do Francúzska makať na stavbu. Dnes tam pečie cookies, ktoré za pol roka totálne dobyli TikTok

Dvojica košických milionárov skladuje Sputnik V, vyrábať ho nebude. O nerozlučných biznismenoch bolo počuť už za Mečiara
