Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Európsky parlament v Bruseli schválil v utorok okrem zákazu používania „kazítok“ výrobkov aj správu, v ktorej požaduje, aby mali všetci spotrebitelia v EÚ takzvané „právo na opravu“. Chce tak donútiť výrobcov zvýšiť príťažlivosť a efektívnosť opráv prostredníctvom rozšírenia možností záruky, poskytovania náhradných dielov či lepšiemu prístupu k informáciám o opravách, upozornil slovenský europoslanec Martin Hojsík (PS) na svojom Facebooku.

Technologické firmy budú musieť ponúkať náhradné diely

Podľa údajov zo série prieskumov Eurobarometra uprednostňuje až 77 % občanov EÚ opravu výrobku či prístroja pred jeho výmenou. 79 % ľudí si tiež myslí, že výrobcovia elektroniky by mali byť zo zákona povinný uľahčiť opravu týchto zariadení alebo výmenu ich jednotlivých častí.

V realite však bývajú opravy drahších zariadení ako smartfóny, spotrebiče a podobne často veľmi drahé a mnoho ľudí preto rovno uprednostní kúpu nového výrobku, ktorý potom „vydrží dlhšie“. Toto nastavenie je však dlhodobo neudržateľné a každoročne vyústi k produkcii obrovského množstva ťažko recyklovateľného odpadu, ktorý by pritom vôbec nemusel vzniknúť.

Európsky parlament preto väčšinovo schválil v utorok uznesenie o udržateľnejšom jednotnom trhu, ktorým vyzýva Európsku komisiu, aby vytvorila pre spotrebiteľov takzvané „právo na opravu“, ktoré prinúti výrobcov uľahčiť opravu predávaných produktov.

Parlament to chce dosiahnuť rozširovaním možností záruky na výrobok, znížením nákladov na opravy, ponúkaním náhradných dielov či uľahčením prístupu k informáciám o tom, ako produkt opraviť. Výrobcovia by tak mali ponúkať lacnejšie náhradné diely a poskytovať zákazníkom informácie o tom, ako produkt opraviť „na vlastnú päsť“, najmä pokiaľ sa jedná o jednoduchšie opravy.

Poslanci tiež trvajú na zvýšení podpory pre trhy s použitým tovarom (second handy) a zákaze používania postupov zámerne skracujúcich životnosť výrobkov, o ktorom sme informovali už pred pár dňami. Okrem toho tiež opäť vyzvali na zavedenie „univerzálnych“ nabíjačiek pre smartfóny, čím sa výrazne zníži objem elektronického odpadu.

Zobraziť celú galériu (1)
Unsplash (úprava redakcie)

Zmeny u výrobcov nastanú aj v oblasti marketingu a reklám. Napríklad pri reklamách uvádzajú tvrdenia o ohľaduplnosti zariadenia k životnému prostrediu by sa mali na ich hodnotenie používať jednotné kritériá stanovené EÚ, podobne ako to funguje u certifikátov a environmentálnych značiek pri potravinách.

Tie chcú poslanci na trhu s elektronikou využívať čoraz viac a zvyšovať tak povedomie o nich medzi spotrebiteľmi. Označenie výrobkov má tiež obsahovať jasné informácie o ich predpokladanej životnosti.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú