Plusy

+Výborne podchytená atmosféra sveta po nukleárnej katastrofe
+Možnosti rozvoja postáv
+Veľké množstvo zbraní, brnení a predmetov
+Chytľavý súbojový systém
+Zaujímavý príbeh
+Atmosférický soundtrack

Mínusy

-Priemerná grafická stránka hry
-Ovládanie pomocou ovládača je spočiatku krkolomné
-Časté a dlhé načítavanie

Vo svete poznačenom nukleárnou katastrofou je pre väčšinu primárnym cieľom prežitie. Boj o zásoby, teplé miesto pri ohni alebo o muníciu, je tu na dennom poriadku. Ľudia si navzájom prestávajú veriť a začínajú sa deliť do frakcií, ktoré si vzájomne idú po krku. Našťastie je tu jednotka známa ako Rangers, ktorá dokáže udržať poriadok.

Z radov týchto elitných strážcov zákona pochádza aj skupina s kódovým označením November, ktorá sa vydáva na cestu do Colorada. Práve odtiaľ totiž prišla požiadavka od tamojšieho vodcu známeho ako Patriarch, ktorý potrebuje našu pomoc. Bohužiaľ, tesne pred cieľom je jednotka napadnutá a okrem dvoch preživších úplne rozprášená.

Hľadanie identity

Wasteland 3 je hra na hrdinov odohrávajúca sa v post-nukleárnom svete. Za hrou stojí dnes už legendárny Brian Fargo, ktorý má na svojom konte hlavne tituly Fallout 1 a 2.

Práve on položil základy univerza, v ktorom sa odohráva séria Wasteland. Mnoho hráčov tak považuje práve sériu Fallout za duchovného nástupcu pôvodného titulu Wasteland.

Zobraziť celú galériu (27)
Zaujímavé múzeum v centre Colorada

Fallout sa však vo svojom treťom pokračovaní vybral cestou, s ktorou sa mnoho fanúšikov nevedelo stotožniť. Hra totiž prešla z izometrického náhľadu na herný svet do pohľadu z prvej osoby s príklonom k akcii.

Dejovo Wasteland 3 priamo nadväzuje na udalosti z predošlej časti. Znalosti predchádzajúcich udalostí potešia, zároveň však nie sú pre plnohodnotný zážitok v pokračovaní povinnosťou. Stačí vedieť, že koniec predchádzajúceho dielu nevyšiel podľa predstáv a hlavnému hrdinovi sa naskytla príležitosť dať veci do poriadku.

Wasteland 3 je skutočným duchovným nástupcom série Fallout

Po úvodných udalostiach a krvavom masakri už preberáš zodpovednosť za osudy výpravy práve ty a tvojou úlohou je dostať sa živý, v ideálnom prípade aj zdravý, do Colorada. Tu sa dozvieš, že Patriarch od teba chce, aby si sa postaral o jeho protivníkov, ktorí chcú zaujať jeho miesto. V čele nepriateľov však stoja jeho traja potomkovia…

Na začiatku boli dvaja

Na to, aby si prekonal nástrahy, ktorým budeš musieť v tomto neľútostnom svete čeliť si musíš na začiatku hry vytvoriť svoje 2 postavy. K dispozícii máš niekoľko dopredu pripravených charakterov, ktoré majú vytvorené určité príbehové pozadie. Ide napríklad o otca s dcérou alebo o nerozlučnú dvojicu v podobe techno maniakov.

Na príbeh ako taký to samozrejme dopad nemá, ale vytvára to ilúziu fungujúceho sveta. Autori už tradične do hry zakomponovali zopár vtipných momentov na odľahčenie inak dosť pochmúrnej atmosféry.

Nemusíš sa ale báť, že by si bol ochudobnený o možnosť vytvorenia svojej vlastnej postavy. Túto voľbu určite uvítajú fanúšikovia, ktorí majú radi všetko pod kontrolou. Tvorbu postavy začínaš tradične voľbou pohlavia a jej výzoru.

Možnosti úprav sú dostačujúce, absentuje snáď len možnosť importovať si do hry vlastné portréty postáv. Nechýba ani tradičné rozdelenie bodov do základných vlastností, ako sú koordinácia, šťastie, zručnosť, sila, rýchlosť, inteligencia a charizma.

Čo však robí tento systém rozvoja postáv veľmi zaujímavým sú ich jednotlivé schopnosti, pomocou ktorých môžeš vytvoriť unikátnych hrdinov vyhovujúcim tvojmu štýlu hrateľnosti. Vďaka týmto schopnostiam môžeš zo svojich postáv urobiť odborníkov na malé zbrane, expertov na výbušniny alebo zručných pyrotechnikov.

Vývoj postáv je zrozumiteľný a komplexný zároveň

Samozrejme, ak inklinuješ k nenásilnému riešeniu vypätých situácií, je tu možnosť investovať body do umenia konverzácie a presviedčania ostatných o svojej pravde. Po každej získanej úrovni získaš niekoľko bodov, pomocou ktorých môžeš úroveň svojich schopností ďalej rozvíjať.

PERKS

Aby toho nebolo málo, každá schopnosť má svoje dodatočné výhody, ktoré postupne odomykáš. Nazývajú sa PERKS a ide o pasívne bonusy alebo modifikácie k naučeným schopnostiam.

V praxi tak môžeš pre svoje charaktery získať dodatočnú odolnosť voči elementárnym útokom, vyššiu šancu na kritický zásah alebo permanentné navýšenie obranného čísla. Všetky tieto modifikátory sa určite naplno prejavia v hernom svete, či už pri komunikácii s ostatnými postavami alebo pri súbojoch.

Zobraziť celú galériu (27)
PERKS systém v praxi

Celkovo môžeš mať v skupine šesť postáv. Okrem úvodných postáv, ktoré ťa budú sprevádzať počas celej hry, si môžeš naverbovať ďalších 2 z radov rangerov. Zvyšné 2 miesta sú rezervované pre postavy, ktoré sa k tebe budú chcieť z rôznych dôvodov pridať.

Hneď zo začiatku sa k tebe pridá istá postava, ktorá hľadá svoju rodinu. Po splnení tejto úlohy ti táto postava dá ponuku, že sa k tebe pridá. To, či ponuku prijmeš alebo odmietneš, je len a len na tebe.

Ako to celé funguje

Aj keď sú rangeri strážcami poriadku, neznamená to, že sú to poslušní pomocníci ľudu. V hernom svete sa vyskytuje mnoho úloh, ktoré čakajú len na to, kým sa ich niekto chopí. Opäť je len na tebe, či a ako ich budeš plniť. Môžeš byť sudcom aj katom zároveň.

Občas sa situácia vyvinie úplne iným smerom, ako si predpokladal a budeš postavený pred nutnosť rozhodnúť sa. Čo je správne a čo nie? Popravíš vodcu rebelov alebo mu dáš šancu na spravodlivý súd? Rozhodovanie je v tvojich rukách.

S nutnosťou robiť rozhodnutia priamo súvisí aj fakt, že všetky tvoje skutky ovplyvňujú tvoju reputáciu. Tá je rozdelené podľa jednotlivých frakcií a nie každému tvoje skutky  sadnú rovnako. Ak napríklad pustíš väzňa, ktorý tvrdí, že je nevinný, jeho rodina ti je zaviazaná.

Naopak u miestneho šerifa tvoja obľúbenosť pôjde smerom nadol, predsa len ide o podrazenie jeho autority. To sa okamžite odzrkadľuje na jednaní ľudí s tvojimi postavami. Je až neuveriteľné, aký komplexný systém fungovania sveta sa autorom podarilo vytvoriť.

Pohyb medzi jednotlivými lokalitami prebieha na svetovej mape, po ktorej sa pohybuješ vo vozidle Kodiak (podobnosť s automobilkou Škoda čisto náhodná). To vieš využiť aj pri občasných prepadoch, ktorým budeš musieť čeliť.

Zobraziť celú galériu (27)
Prehľad o tvojej reputácii

Spočiatku ide o veľmi slabého pomocníka, ale stačí par vylepšení a jeho palebné schopnosti naozaj oceníš. Veľmi šikovne je spracovaný systém navigácie. Na mape sú totiž miesta so silnou radiáciou, ktoré ti týmto spôsobom naznačujú, že tam ešte nemáš čo robiť.

Aj napriek apokalyptickému zasadeniu sa tu pár vtipných situácií nájde

Keď slová nestačia

Aj keď sa dá veľa situácií vyriešiť bez boja, úplne sa mu nevyhneš. Autori zvolili ťahový súbojový systém, ktorý je podobný tomu v sérii XCOM. Poskytuje dostatok strategických možností a hlavne sa tu naplno prejavia bojové schopnosti postáv.

V hre je obrovské množstvo rôznych zbraní a vybavenia, pomocou ktorých dokážeš doviesť súboje do zdarného konca.

Každý súboj začína efektným rozprestretím taktickej mapy, na ktorej sa následne stret odohrá. Postavy majú k dispozícii určitý počet akčných bodov akčných bodov, ktoré sa spotrebúvajú pri pohybe alebo akcii. V boji sa môžeš skrývať za rôzne prekážky, čím získaš taktickú výhodu.

Mnoho prekážok sa dá zničiť, čo samozrejme môžeš využiť vo svoj prospech. Používaním zbraní sa navyše postavám nabíja špeciálny útok, pri ktorom sa môžeš zameriavať na rôzne časti tela nepriateľov a tým dostávaš bonus k poškodeniu.

Pred samotným súbojom môžeš využiť moment prekvapenia a zaútočiť na protivníkov z diaľky. Dohľad nepriateľov je znázornený červeným kruhom a súboj začína v okamihu, keď vkročíš do tejto oblasti. Ak ale máš v skupine trénovaného snipera, môžeš protivníkov odstrániť bez toho, aby si to všimli.

Rovnako môžeš využiť moment prekvapenia aj vtedy, ak máš v skupine záškodníka, ktorý dokáže hackovať nepriateľské stroje a obrátiť ich proti ich bývalým pánom.

Súbojový systém je naozaj podarený a prepracovaný

Pokračovanie vylepšené po každej stránke

Autori sa zjavne poučili z chýb, ktorých sa dopustili pri tvorbe druhej časti. Už na prvý pohľad je viditeľný značný grafický posun. Titul síce svojim grafickým spracovaním patrí skôr k priemeru, ale oproti predchodcovi je to obrovské zlepšenie.

Béčkovo pôsobiace hrané príbehové animácie boli tentokrát nahradené renderovanými. Herné prostredie je spracované detailne a pôsobí uveriteľne.

Zobraziť celú galériu (27)
Pri dôležitých rozhovoroch sa kamera priblíži

Pri hraní na PS4 PRO však bolo znateľné občasné trhanie hry, či pomalé načítavanie textúr. Nejde sa však o problémy výrazne narúšajúce herný zážitok. Predsa len, pri ťahových súbojoch ťa nikto nezastrelí skôr kvôli zníženému snímkovaniu.

Určite ale musíme spomenúť veľmi zle vyzerajúce modely postáv zobrazené v hernom menu. Postavy sú rozmazané a vôbec nesedia k zvyšku hry. K technickému spracovaniu mám ešte jednu pripomienku. Aj keď sú lokality v hre pomerne malé, ich časté načítavanie trvá pomerne dlho.

Atmosféru výborne dokresľuje zvolená hudba. Tá je oproti grafickej stránke dokonalá a jej využitie v hre je naozaj jedinečné. Pri pohybe prostredím si hudbu ani nevšimneš, je nevýrazná a obyčajná.

Skutočne zapamätateľné momenty však zažiješ pri dôležitých súbojoch, napríklad s bossmi. Zvolené skladby navodzujú naozaj výnimočnú atmosféru a výrazne dotvárajú výsledný dojem. Sú to naozaj vzácne okamihy, ktoré sa v hrách často nevidia.

RPG, na ktoré sa oplatilo čakať

Wasteland 3 je pre mnohých hráčov splneným snom a skutočným nástupcom série Fallout. Zaujímavý príbeh je doplnený výborným súbojovým systémom, v ktorom naozaj využiješ svoje unikátne postavy. Hudobná stránka je dotiahnutá k dokonalosti.

Technické spracovanie sa od minula posunulo na vyššiu úroveň a aj keď nie je v žiadnom prípade dokonalé, je dostačujúce. S pokojným svedomím tak môžeme prehlásiť, že Wasteland 3 patrí k tomu najlepšiemu, čo sa na poli RPG tento rok urodilo.

HODNOTENIE

8/10

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú