Porsche čelí nečakanej zmene kurzu. Po rokoch propagácie elektrifikácie a po úspešnom štarte modelu Taycan sa zdá, že verejná podpora elektromobilov ustupuje. Automobilka, známa svojou schopnosťou prispôsobiť sa potrebám zákazníkov, reaguje na pokles záujmu o EV a opäť investuje do spaľovacích motorov, píše Autoblog.

Elektrifikácia narazila na problém

Keď bol model Taycan predstavený, považovali ho za revolúciu vo svete elektromobilov. Avšak situácia sa od jeho debutu zmenila. Predaj Taycanu v roku 2024 klesol o alarmujúcich 50 % oproti predchádzajúcemu roku. Do septembra sa predalo len približne 14 000 kusov, čo je v ostrom kontraste s pôvodnými ambicióznymi plánmi Porsche.

Zároveň tradičné spaľovacie modely ako 718 Cayman a 718 Boxster zaznamenali rast predaja o 10 % oproti minulému roku, a to aj napriek tomu, že už boli stiahnuté z viacerých európskych trhov pre obavy z kybernetickej bezpečnosti. Tieto modely majú byť naposledy vyrobené so spaľovacím motorom do roku 2025, pred plánovaným prechodom na plne elektrické verzie.

Porsche

Porsche mení stratégiu

V rámci konferenčného hovoru o predaji za 3. štvrťrok Porsche priznalo, že plány na 80 % elektrifikovaný vozový park do roku 2030 sú nerealistické. Vývojové oddelenie preto prehodnocuje svoje priority a rozširuje vývoj spaľovacích motorov pre hybridné a elektrifikované modely.

Michael Steiner, šéf výskumu a vývoja v Porsche, potvrdil, že niektoré modely zostanú vybavené spaľovacími motormi aj v nasledujúcich rokoch. „Nový model Cayenne bude plne elektrický, ale zároveň budeme paralelne vyrábať aj verziu so spaľovacím motorom. To isté platí pre Panameru,“ uviedol v rozhovore pre Autocar. Kultový model 911 si svoje spaľovacie motory zachová aj do budúcnosti.

Modern Classics

Budúcnosť e-palív

Jedným z kľúčových faktorov, prečo Porsche nestavilo všetky karty na elektrifikáciu, je potenciál syntetických e-palív. Steiner verí, že e-palivá môžu byť praktickým riešením, najmä vzhľadom na miliardy áut so spaľovacími motormi, ktoré už jazdia po cestách.

„Postupne by sme mohli nahrádzať fosílne palivá e-palivami tým, že ich budeme miešať do existujúcich zmesí,“ dodal Steiner. Karl Dums, vedúci projektu e-palív v Porsche, k tomu ešte v roku 2023 povedal: „Vidíme dopyt a výhody e-palív. Kľúčom je však ich priemyselné využitie.“

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP