Čínski výrobcovia elektromobilov nezaháľajú a v snahe eliminovať obavy zákazníkov z nedostatočného dojazdu výrazne zrýchľujú vývoj technológií. Zatiaľ čo väčšina nových elektromobilov v krajine už ponúka možnosť rýchleho nabíjania, pozornosť sa čoraz viac sústreďuje aj na výmenné stanice batérií, ktoré sa ukazujú ako praktická a časovo efektívna alternatíva, informuje Interesting Engineering.

Technológia budúcnosti v súčasnosti

Zatiaľ čo rýchle nabitie batérie na dojazd približne 320 kilometrov zaberie zhruba päť minút, výmena celej batérie trvá v priemere len okolo 100 sekúnd. V praxi to znamená, že vodiči elektromobilov môžu vymeniť vybitú batériu za plne nabitú rýchlejšie, než by si stihli kúpiť kávu na čerpacej stanici.

Lídrom v oblasti výmenných staníc je čínska automobilka Nio, ktorá aktuálne prevádzkuje viac ako 3 000 týchto staníc po celom čínskom vnútrozemí. Ich najnovší úspech spočíva v tom, že pokryli všetky okresy v juhočínskej provincii Guangdong, kde momentálne funguje už 428 staníc v rámci programu Power Up Counties. Ten má za cieľ zlepšiť infraštruktúru pre elektromobily aj mimo veľkých miest.

Do hry sa zapojil aj gigant v oblasti batérií CATL, ktorý len tento rok plánuje vybudovať 1 000 nových staníc. V spolupráci so štátnou ropnou spoločnosťou Sinopec pripravujú rozšírenie siete na 500 staníc v najbližšom období a dlhodobý cieľ je dosiahnuť až 10 000 prevádzok. Sinopec pritom disponuje obrovským zázemím – prevádzkuje už 30 000 integrovaných energetických staníc, 28 000 predajní Easy Joy a viac ako 10 000 ultra-rýchlych nabíjacích staníc, ktoré každý deň obslúžia okolo 200 miliónov zákazníkov.

Do Európy prišiel nový hráč vo výmene batérií elektromobilov.
UOTTA/VW

Výhoda aj pre zákazníkov

Ekonomický aspekt výmeny batérií hrá v prospech zákazníkov. Podľa dostupných údajov môže vodič elektromobilu ušetriť až 40 percent z celkovej ceny auta, čo v prepočte predstavuje 40 000 až 50 000 jüanov, teda zhruba 6 300 eur, ak si batériu len prenajíma namiesto kúpy. Táto schéma však predpokladá širokú spoluprácu medzi výrobcami a dohodu na jednotnom štandarde batérií, čo zatiaľ nie je samozrejmosťou.

Odborníci sa zhodujú, že výmenné stanice nie sú len módnym výstrelkom, ale životaschopným doplnkom k rýchlonabíjaniu. Dokonca sa objavujú názory, že by mohli byť ešte šetrnejšie k životnosti batérií než opakované rýchle nabíjanie, ktoré môže urýchliť ich degradáciu.

Zakladateľ šanghajskej analytickej platformy CnEVPost Phate Zhang tvrdí, že koexistencia oboch technológií bude v budúcnosti kľúčová, pretože „to nemusí byť hra s nulovým súčtom“. Práve kombinácia výmenných staníc a rýchleho nabíjania totiž podľa neho presviedča čoraz viac vodičov, aby presedlali z benzínu na elektrinu.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP