Čína má plán, ktorý zničí benzínky. Zmazali najväčšiu slabinu elektromobilov, odborníci im tlieskajú
Čínski výrobcovia elektromobilov nezaháľajú a v snahe eliminovať obavy zákazníkov z nedostatočného dojazdu výrazne zrýchľujú vývoj technológií. Zatiaľ čo väčšina nových elektromobilov v krajine už ponúka možnosť rýchleho nabíjania, pozornosť sa čoraz viac sústreďuje aj na výmenné stanice batérií, ktoré sa ukazujú ako praktická a časovo efektívna alternatíva, informuje Interesting Engineering.
Technológia budúcnosti v súčasnosti
Zatiaľ čo rýchle nabitie batérie na dojazd približne 320 kilometrov zaberie zhruba päť minút, výmena celej batérie trvá v priemere len okolo 100 sekúnd. V praxi to znamená, že vodiči elektromobilov môžu vymeniť vybitú batériu za plne nabitú rýchlejšie, než by si stihli kúpiť kávu na čerpacej stanici.
Lídrom v oblasti výmenných staníc je čínska automobilka Nio, ktorá aktuálne prevádzkuje viac ako 3 000 týchto staníc po celom čínskom vnútrozemí. Ich najnovší úspech spočíva v tom, že pokryli všetky okresy v juhočínskej provincii Guangdong, kde momentálne funguje už 428 staníc v rámci programu Power Up Counties. Ten má za cieľ zlepšiť infraštruktúru pre elektromobily aj mimo veľkých miest.
Do hry sa zapojil aj gigant v oblasti batérií CATL, ktorý len tento rok plánuje vybudovať 1 000 nových staníc. V spolupráci so štátnou ropnou spoločnosťou Sinopec pripravujú rozšírenie siete na 500 staníc v najbližšom období a dlhodobý cieľ je dosiahnuť až 10 000 prevádzok. Sinopec pritom disponuje obrovským zázemím – prevádzkuje už 30 000 integrovaných energetických staníc, 28 000 predajní Easy Joy a viac ako 10 000 ultra-rýchlych nabíjacích staníc, ktoré každý deň obslúžia okolo 200 miliónov zákazníkov.
Výhoda aj pre zákazníkov
Ekonomický aspekt výmeny batérií hrá v prospech zákazníkov. Podľa dostupných údajov môže vodič elektromobilu ušetriť až 40 percent z celkovej ceny auta, čo v prepočte predstavuje 40 000 až 50 000 jüanov, teda zhruba 6 300 eur, ak si batériu len prenajíma namiesto kúpy. Táto schéma však predpokladá širokú spoluprácu medzi výrobcami a dohodu na jednotnom štandarde batérií, čo zatiaľ nie je samozrejmosťou.
Odborníci sa zhodujú, že výmenné stanice nie sú len módnym výstrelkom, ale životaschopným doplnkom k rýchlonabíjaniu. Dokonca sa objavujú názory, že by mohli byť ešte šetrnejšie k životnosti batérií než opakované rýchle nabíjanie, ktoré môže urýchliť ich degradáciu.
Zakladateľ šanghajskej analytickej platformy CnEVPost Phate Zhang tvrdí, že koexistencia oboch technológií bude v budúcnosti kľúčová, pretože „to nemusí byť hra s nulovým súčtom“. Práve kombinácia výmenných staníc a rýchleho nabíjania totiž podľa neho presviedča čoraz viac vodičov, aby presedlali z benzínu na elektrinu.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Nová Dacia je najväčšia v histórii. V teste ukázala, že toto už nie je lacné SUV pre každého
Prelomový objav zo Švédska. Nová technológia môže zmeniť spôsob, akým nabíjame elektromobily
Peklo zamrzlo, Mercedes chce použiť motory BMW. Toto prekvapivé rozhodnutie prichádza z dôvodu, ktorý nikto nečakal
Automobilová revolúcia v Rusku? Číňania pohltili trh, do roku 2030 má byť až tretina áut EV
Z Európy ich už nič nevyženie. Čínska automobilka prevzala moc nad známym nemeckým gigantom
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Na Slovensko sa rúti posledná vlna horúčav. September prinesie výraznú zmenu (PREDPOVEĎ)
Za mesiac si zarobíš 300 eur navyše. Takto som pri investovaní využila umelú inteligenciu
Attila Végh vráti peniaze SPP za neplnenie zmluvy: „Je to normálna vec,“ tvrdí zápasník
Nepriateľ, ktorý ma brzdí. Psychológ odhalil najväčšie mýty o strachu, ktorým Slováci veria
Vedci odhalili skrytý „prepínač tuku“. Aminokyselina môže zmeniť tvoju váhu o desiatky percent
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Nová Dacia je najväčšia v histórii. V teste ukázala, že toto už nie je lacné SUV pre každého
- Peklo zamrzlo, Mercedes chce použiť motory BMW. Toto prekvapivé rozhodnutie prichádza z dôvodu, ktorý nikto nečakal
- Európske automobilky stoja pred kontroverzným krokom. Číňania prišli s taktikou, ktorá ich môže zničiť
- Prelomový objav zo Švédska. Nová technológia môže zmeniť spôsob, akým nabíjame elektromobily
- Už ich nič nezastaví. Automobiloví giganti spojili sily, nečakaná aliancia zmení elektromobily
-
- Nová Dacia je najväčšia v histórii. V teste ukázala, že toto už nie je lacné SUV pre každého
- Európske automobilky stoja pred kontroverzným krokom. Číňania prišli s taktikou, ktorá ich môže zničiť
- Už ich nič nezastaví. Automobiloví giganti spojili sily, nečakaná aliancia zmení elektromobily
- Automobilová revolúcia v Rusku? Číňania pohltili trh, do roku 2030 má byť až tretina áut EV
- Mnohí vodiči nemajú ani tušenie. Pre túto kurióznu dopravnú značku môžeš dostať pokutu až 135 €
-
- Vodič prekročil rýchlosť o 27 km/h a dostal pokutu 96 000 eur. Narazil na prísne pravidlo
- Má dojazd 2 245 km a neskutočnú spotrebu. Automobilka pôsobiaca aj na Slovensku predstavila zázračný hybrid
- Už ich nič nezastaví. Automobiloví giganti spojili sily, nečakaná aliancia zmení elektromobily
- Spaľováky pošle do hrobu. Škoda urobí z milovaného auta Slovákov elektromobil, takto bude vyzerať
- Môžeš prísť o auto aj o vodičák na 2 roky. Polícia dostala prístroj, ktorým kontroluje Slovákov priamo na ceste
Americká vláda kúpila 10 % Intelu. Ide o signál národnej bezpečnosti
Streamer zomrel počas 12-dňového maratónu. Francúzsky regulátor priznáva právnu dieru
Nemalá strata: Ukrajinské vojenské letectvo prišlo o ďalší z cenných lietajúcich strojov
Európska mocnosť sa obáva AI. Tretina verí, že im zoberie prácu v blízkej budúcnosti
Maličký ostrovný štát má problém, ktorý sa nedá zastaviť. Sopku zachvátili 30-metrové gejzíry lávy
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP