Kryptomeny si zažili za posledný rok ďalšie turbulentné obdobie. S rastúcou popularitou ale rástla aj pozornosť podvodníkov, ktorí už „tradične“ využívajú aj kryptomeny ako nástroj pre svoje obohatenie okradnutím iných ľudí.

Že mnohí využívajú sofistikované metódy, ako svoje obete oklamať, sme priniesli v samostatnom článku, kde sme znova pripomenuli aj podvody v mene slávnych osobností a firiem.

Spoločnosť Meta (predtým Facebook) na svojej platforme znova otvorila dvere reklamám na kryptomeny. Predsa ani ona nechce prísť o zisky, ktoré jej môžu kryptoburzy alebo projekty za prezentovanie formou reklám zaplatiť. No potom je tu druhá strana mince, ktorou sú práve spomenutí podvodníci.

Tých je po celom Facebooku ako maku a veselo si platia za podvodné reklamy, i keď jasne porušujú pravidlá platformy. A čo tá na to? Nuž, tak nejak „klasicky“ si podobné príspevky dlho nevšíma, pokým na nich neupozorní niekto „vyšší“ ako obyčajný používateľ.

Na Facebooku sa rozmohli podvodné reklamy na kryptomeny

To, že Facebook zobrazuje reklamy aj na základe preferencií a získaných dát o používateľoch, zrejme už netreba znova vysvetľovať. V priebehu času, ako som sa aj ja z pozície redaktora zaujímal o kryptomenový svet a dianie v ňom, zbieral Facebook údaje, aby neskôr mohol zobraziť reklamy spojené s kryptomenami. No neboli to len hocijaké reklamy.

Okrem platených príspevkov na dôveryhodné a známe kryptoburzy som sa totiž stretol aj s podvodmi, ktoré by menej skúseného používateľa mohli poriadne oklamať (rozumej obrať o peniaze). Poväčšine išlo o falošné reklamy v mene známych firiem a osobností.

Reklamy, ktoré sa zobrazovali na mojej nástenke, zneužívali meno Amazonu, Tesly a ich zakladateľov, no neštítili sa využiť na propagáciu mená známych médií ako The Guardian, CNBC a ďalších. Stačilo len mierne upraviť názov, odstrániť medzeru či pridať písmenko a podvod bol na svete. Prekvapivo takúto reklamu Facebook schválil a šíril ju medzi ľudí.

Freepik (Úprava redakcie)

To aj napriek tomu, že by mal inzerent podľa jeho „prísnych“ pravidiel spĺňať podmienky pre to, aby mohol inzerovať reklamu spojenú s kryptomenami. V skutočnosti tento druh propagácie Facebook znova na platforme uvoľnil len pred pár týždňami. Od začiatku decembra začal akceptovať väčší počet povolení od regulátorov, ktoré sú potrebné pre spustenie reklamy na kryptomeny na jeho platforme. Vysvetlím.

Inzerenti totiž potrebujú podľa pravidiel Facebooku pre propagovanie kryptoreklám doklad, licenciu od regulátora, ktorá má zaručovať, že majú povolenie na obchodovanie alebo inú činnosť v spojení s kryptomenami.

Pred 1. decembrom sociálna sieť akceptovala licencie len od 3 rôznych regulátorov, po tomto dátume podľa oficiálnych informácií rozšírila zoznam na 27 licencií od regulátorov z rôznych krajín, medzi ktorými sú okrem USA aj niektoré ázijské a európske krajiny, no Slovensko medzi nimi chýba.

Povolenie regulátora na inzerovanie kryptomenových reklám potrebujú:

  • Platformy, softvérové aplikácie alebo produkty známe ako kryptoburzy a obchodné platformy. To zahŕňa, ale nie je obmedzené na spotové obchodovanie, maržové obchodovanie, futures alebo iné obchodné nástroje, ktoré zahŕňajú kryptomenové aktíva
  • Platformy, softvérové aplikácie alebo produkty, ktoré ponúkajú kryptomenové pôžičky
  • Kryptomenové peňaženky, ktoré umožňujú používateľom nakupovať, predávať, vymieňať alebo vkladať svoje tokeny
  • Hardvér a softvér na ťažbu kryptomien

Výnimky, ktoré licenciu regulátora pre reklamy na Facebooku nepotrebujú:

  • Daňové služby pre spoločnosti zaoberajúce sa kryptomenami
  • Udalosti, vzdelávanie a novinky súvisiace s kryptomenami (neponúkajú žiadne kryptomenové produkty ani služby)
  • Novinky v oblasti blockchain (spravidla stránky informujúce o novinkách na blockchaine)
  • Služby a produkty založené na technológii blockchain, ktoré nie sú virtuálnou menou, napr. NFT
  • Kryptomenové peňaženky, ktoré umožňujú používateľom ukladať svoje tokeny kryptomeny bez funkcií nákupu, predaja, výmeny alebo vkladania tokenov

Podľa týchto pravidiel by tak kryptomenové burzy a ďalšie oficiálne spoločnosti či aplikácie nemohli inzerovať bez potrebnej licencie. Tá však nie je problém pre dôveryhodné a registrované burzy a firmy, ktoré podliehajú regulátorom. Podvodníci sa ale vo svojej snahe o pretlačenie ich podvodnej kampane maskujú práve za vyššie spomenuté „výnimky“, u ktorých sa pre inzerciu licencia nevyžaduje.

Startitup PREMIUM logo
Tento článok je dostupný členom Startitup PREMIUM

(Zrušiť môžeš kedykoľvek)

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú