Stačí zlé kliknutie a skončil si. Facebook dokorán otvoril dvere podvodným reklamám na kryptomeny
Kryptomeny si zažili za posledný rok ďalšie turbulentné obdobie. S rastúcou popularitou ale rástla aj pozornosť podvodníkov, ktorí už „tradične“ využívajú aj kryptomeny ako nástroj pre svoje obohatenie okradnutím iných ľudí.
Že mnohí využívajú sofistikované metódy, ako svoje obete oklamať, sme priniesli v samostatnom článku, kde sme znova pripomenuli aj podvody v mene slávnych osobností a firiem.
Spoločnosť Meta (predtým Facebook) na svojej platforme znova otvorila dvere reklamám na kryptomeny. Predsa ani ona nechce prísť o zisky, ktoré jej môžu kryptoburzy alebo projekty za prezentovanie formou reklám zaplatiť. No potom je tu druhá strana mince, ktorou sú práve spomenutí podvodníci.
Tých je po celom Facebooku ako maku a veselo si platia za podvodné reklamy, i keď jasne porušujú pravidlá platformy. A čo tá na to? Nuž, tak nejak „klasicky“ si podobné príspevky dlho nevšíma, pokým na nich neupozorní niekto „vyšší“ ako obyčajný používateľ.
Na Facebooku sa rozmohli podvodné reklamy na kryptomeny
To, že Facebook zobrazuje reklamy aj na základe preferencií a získaných dát o používateľoch, zrejme už netreba znova vysvetľovať. V priebehu času, ako som sa aj ja z pozície redaktora zaujímal o kryptomenový svet a dianie v ňom, zbieral Facebook údaje, aby neskôr mohol zobraziť reklamy spojené s kryptomenami. No neboli to len hocijaké reklamy.
Okrem platených príspevkov na dôveryhodné a známe kryptoburzy som sa totiž stretol aj s podvodmi, ktoré by menej skúseného používateľa mohli poriadne oklamať (rozumej obrať o peniaze). Poväčšine išlo o falošné reklamy v mene známych firiem a osobností.
Reklamy, ktoré sa zobrazovali na mojej nástenke, zneužívali meno Amazonu, Tesly a ich zakladateľov, no neštítili sa využiť na propagáciu mená známych médií ako The Guardian, CNBC a ďalších. Stačilo len mierne upraviť názov, odstrániť medzeru či pridať písmenko a podvod bol na svete. Prekvapivo takúto reklamu Facebook schválil a šíril ju medzi ľudí.
To aj napriek tomu, že by mal inzerent podľa jeho „prísnych“ pravidiel spĺňať podmienky pre to, aby mohol inzerovať reklamu spojenú s kryptomenami. V skutočnosti tento druh propagácie Facebook znova na platforme uvoľnil len pred pár týždňami. Od začiatku decembra začal akceptovať väčší počet povolení od regulátorov, ktoré sú potrebné pre spustenie reklamy na kryptomeny na jeho platforme. Vysvetlím.
Inzerenti totiž potrebujú podľa pravidiel Facebooku pre propagovanie kryptoreklám doklad, licenciu od regulátora, ktorá má zaručovať, že majú povolenie na obchodovanie alebo inú činnosť v spojení s kryptomenami.
Pred 1. decembrom sociálna sieť akceptovala licencie len od 3 rôznych regulátorov, po tomto dátume podľa oficiálnych informácií rozšírila zoznam na 27 licencií od regulátorov z rôznych krajín, medzi ktorými sú okrem USA aj niektoré ázijské a európske krajiny, no Slovensko medzi nimi chýba.
Povolenie regulátora na inzerovanie kryptomenových reklám potrebujú:
- Platformy, softvérové aplikácie alebo produkty známe ako kryptoburzy a obchodné platformy. To zahŕňa, ale nie je obmedzené na spotové obchodovanie, maržové obchodovanie, futures alebo iné obchodné nástroje, ktoré zahŕňajú kryptomenové aktíva
- Platformy, softvérové aplikácie alebo produkty, ktoré ponúkajú kryptomenové pôžičky
- Kryptomenové peňaženky, ktoré umožňujú používateľom nakupovať, predávať, vymieňať alebo vkladať svoje tokeny
- Hardvér a softvér na ťažbu kryptomien
Výnimky, ktoré licenciu regulátora pre reklamy na Facebooku nepotrebujú:
- Daňové služby pre spoločnosti zaoberajúce sa kryptomenami
- Udalosti, vzdelávanie a novinky súvisiace s kryptomenami (neponúkajú žiadne kryptomenové produkty ani služby)
- Novinky v oblasti blockchain (spravidla stránky informujúce o novinkách na blockchaine)
- Služby a produkty založené na technológii blockchain, ktoré nie sú virtuálnou menou, napr. NFT
- Kryptomenové peňaženky, ktoré umožňujú používateľom ukladať svoje tokeny kryptomeny bez funkcií nákupu, predaja, výmeny alebo vkladania tokenov
Podľa týchto pravidiel by tak kryptomenové burzy a ďalšie oficiálne spoločnosti či aplikácie nemohli inzerovať bez potrebnej licencie. Tá však nie je problém pre dôveryhodné a registrované burzy a firmy, ktoré podliehajú regulátorom. Podvodníci sa ale vo svojej snahe o pretlačenie ich podvodnej kampane maskujú práve za vyššie spomenuté „výnimky“, u ktorých sa pre inzerciu licencia nevyžaduje.
Pre odomknutie obsahu zadaj svoj e-mail
Registrácia a platba bude dokončená po zadaní e-mailu.
Staň sa členom Fontech PREMIUM
a získaj neobmedzený prístup.
Predplatné môžeš zrušiť kedykoľvek.
V článku sa po odomknutí dozvieš
- Akým spôsobom Meta uvoľnila pravidlá pre kryptoreklamy?
- Ako podvodníci zneužili systém?
- Aké podvodné reklamy v mene známych osobností a firiem sa šíria?
- Ako proti podvodom bojuje Meta a kde stále zlyháva?
Po odomknutí tiež získaš
- Články bez reklám
- Neobmedzený prístup k viac ako 75 000 článkom
- Exkluzívne benefity
Teraz čítajú
AKTUÁLNE: Bitcoin opäť šokuje. Pokoril historické maximum a môže sa dostať až na túto hodnotu
AKTUÁLNE: Bitcoin znova prekonal magickú hranicu. Vystrelil po Trumpovom dôležitom oznámení
ROZHOVOR Etický hacker: Zarobím aj 10 000 € mesačne. Zrušil som všetky bankové účty a prešiel na kryptomeny
ROZHOVOR: Kryptotrh padá, Slováci aj tak zarábajú stovky eur mesačne. Našli „trik“, ktorý využiješ aj ty
POZOR: Slováci môžu prísť o všetko. Expert pre FonTech prezradil pravdu o kryptopeňaženkách
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Veľká zmena počasia sa blíži: Na Slovensko mieria prvé zrážky po týždňoch sucha, hlásia experti
Izraelsko-iránsky konflikt mení mapu sveta. Ako ho čítať a čo z neho plynie pre Slovensko (ANALÝZA)
Nemocnica pre Startitup opísala realitu krízy: Zatvárame ambulancie, prepúšťame
Od júla si prilepšia státisíce Slovákov. Zisti, či si medzi nimi aj ty. V hre sú milióny eur (PREHĽAD)
Matematička a fyzik z Košíc vytvorili revolučné riešenie: „Máme technológiu s globálnym potenciálom“
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Celý život triedila plasty. Žena neverila vlastným očiam, keď pomocou AirTagu zistila, kde končia
- Vedci našli skrytý trik, ako obnoviť zrak. Takéto niečo by ti nikdy nenapadlo
- Deje sa to len raz za 11 000 rokov. K Slnku sa blíži záhadná planéta a vedci musia konať rýchlo
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
- Najlepší film Marvelu posledných rokov je konečne online. Aj so slovenským dabingom
-
- Stáročia stará záhada má jasnú odpoveď. Vo vnútri Mesiaca našli veľké prekvapenie
- Vedci našli skrytý trik, ako obnoviť zrak. Takéto niečo by ti nikdy nenapadlo
- Celý život triedila plasty. Žena neverila vlastným očiam, keď pomocou AirTagu zistila, kde končia
- Zničil rebríčky sledovanosti. Pokračovanie filmového fenoménu z Netflixu sa predstavuje v prvej ukážke
- Deje sa to len raz za 11 000 rokov. K Slnku sa blíži záhadná planéta a vedci musia konať rýchlo
-
- Stáročia stará záhada má jasnú odpoveď. Vo vnútri Mesiaca našli veľké prekvapenie
- Vedci našli skrytý trik, ako obnoviť zrak. Takéto niečo by ti nikdy nenapadlo
- Nový čínsky motor prežil test, ktorý láme fyzikálne zákony. Využíva pohon ako z iného sveta
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Celý život triedila plasty. Žena neverila vlastným očiam, keď pomocou AirTagu zistila, kde končia
Rusko chce ovládnuť čínsky trh s kľúčovou surovinou, Indii ponúka „oceľové srdce“
Na Slovensku môžeme závidieť. U našich susedov spustili vo vlakoch testovanie Starlinku
Veľká zmena v slovenskej energetike: ZSE a VSE sa spojili, vzniká nová éra
Pre Teslu to už nemôže byť horšie. Na kľúčových európskych trhoch sa prepadla až o 60 %
Trump má vážny problém. Iránski hackeri hrozia, že zverejnia 100 GB dát e-mailov „jeho ľudí“
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP