Najväčšia sociálna sieť sveta má aktuálne celosvetovo viac ako 2 miliardy používateľov, ktorí mu dobrovoľne odovzdávajú rôzne osobné informácie. Potom je tu však situácia, kedy sú používateľom ponúkané reklamy s produktami a službami, o ktorých si mohli iba písať, alebo hovoriť s priateľmi, informuje USA Today. Mnohé podozrivé príspevky a reklamy môžu v ľuďoch vyvolávať pocity, že ich Facebook špehuje, a to aj počas toho, keď ho nevyužívajú.

Sleduj Fontech aj na sociálnych sieťach!

FacebookInstagramYouTube

Používatelia Facebooku sú každodenne bombardovaní rôznymi reklamami, ktoré sa objavujú nielen na hlavnej nástenke, ale aj pri prehrávaní videí, či dokonca už aj v samotnom Messengeri. Táto sociálna sieť si nesmierne zakladá na reklame, o čom nás presvedčili aj viaceré škandály, v ktorých bol Facebook hlavným aktérom pri predávaní osobných informácií používateľov. Stalo sa však aj tebe, že si sa s priateľmi rozprával napríklad o nových reproduktoroch a po chvíli si na Facebooku našiel reklamu na novú zostavu?

Enormné množstvo zbieraných informácií

Spoločnosť dokáže získať dostatok informácií o všetkých svojich používateľoch, avšak objavili sa aj informácie o tom, že monitoruje aj ľudí, ktorí jej aplikáciu nevyužívajú. Napriek tomu, že Facebook takéto obvinenia striktne odmieta, skúsenosti z reálneho používania tejto sociálnej siete hovoria pravý opak. O odpočúvaní ľudí týmto gigantom hovoril aj prezident neziskovej organizácie Consumer Watchdog, Jamie Court. Podľa jeho tvrdení nás Facebook istým spôsobom odpočúva.

Táto sociálna sieť je v sledovaní svojich používateľov skutočným expertom. Viacerí ju môžu podozrievať z monitorovania súkromných konverzácií, z ktorých môže získať ešte viac detailov o súkromí ľudí, no Facebook miesto toho stavil na demografické a lokalizačné údaje, aby dokázal ľuďom poskytnúť vhodné reklamy. Podobný monitoring používateľov však praktizuje aj Google a iné veľké spoločnosti, pre ktoré je reklama každodenným zdrojom príjmov.

Sledovaniu Facebookom sa zrejme nevyhne nikto

Pri písaní článkov na rôzne témy sa pritom neraz stáva aj mne, že sa neskôr pri prezeraní webu stretávam s reklamami na produkty, o ktorých som len nedávno písal. Takúto situáciu však dôverne pozná aj moje okolie, ktoré si taktiež všíma spôsoby, akými nám Google, Facebook a podobné veľké spoločnosti podsúvajú „žiadané“ reklamy na produkty.

Podozrenia sa pritom týkajú aj odpočúvania cez mikrofóny smartfónov, či ďalších zariadení, avšak tieto tvrdenia odmietol aj Mark Zuckerberg pri vypočúvaní kvôli kauze predaja osobných informácií používateľov spoločnosti Cambridge Analytica. Pokiaľ teda udelíme aplikácii prístup k mikrofónu, môže nás odpočúvať? Údajne nie.

Mikrofón používame iba v prípade, ak ste schválili jeho používanie našou aplikáciou a pokiaľ aktívne využívate funkciu vyžadujúcu audio. To môže zahŕňať nahrávanie videa, alebo využitie iných funkcií,“ prezradil hovorca Facebooku, informoval The Sun.

Chápadlá tejto sociálnej siete siahajú aj za hranice jeho aplikácie. Pomocou rôznych nástrojov totiž dokáže podľa tvrdení advokáta spoločnosti Comparitech sledovať ľudí aj na iných stránkach a v aplikáciách, ktoré používajú jeho doplnky, či prihlasovacie údaje k profilu používateľov. Práve jednoduché prihlásenie sa pomocou účtu na Facebooku môže byť príčinou toho, kde všade má spoločnosť dosah a čo všetko sleduje.

Zobraziť celú galériu (3)
Facebook používateľov informuje o sledovaných údajoch pre potreby zobrazenia relevantných reklám. Zdroj: Screenshot/Facebook/FonTech

Nenechaj si ujsť
Slovensko dostáva od Facebooku údaje o používateľoch. Zverejnili presné čísla

To priznáva aj samotná sieť v sekcii „O reklamách na Facebooku“, kde potvrdzuje, že môže získať informácie v rámci aktivity na iných weboch a v aplikáciách. Napriek tomu, že by si používateľ zamietol všetky nastavenia reklám, sociálna sieť z Kalifornie mu aj tak zobrazí rôzne reklamy, no tie už nebudú relevantné. Podobný princíp sledovania a inzerovanie pritom funguje aj v dcérskych aplikáciách spoločnosti, teda na Instagrame či vo WhatsApp.

Zobraziť celú galériu (3)
Podľa tvrdení Facebooku nedochádza k predaju a odpočúvaniu používateľov. Napriek tomu však vie, ako získať údaje aj z iných zdrojov. Zdroj: Screenshot/Facebook/FonTech

Facebook všetky podozrenia z neprimeraného sledovania ľudí popiera, a tak sa zdá, že jediným „spoľahlivým“ spôsobom, ako uniknúť z jeho zovretia, je deaktivovať účet a odstrániť jeho aplikácie zo smartfónu. Ani potom však nie je zaručené, že ťa spoločnosť nebude monitorovať inými spôsobmi. Čo sa však stane s dátami, ktoré o tebe Facebook za tie roky nazbieral? Táto otázka ostáva nezodpovedaná, no pravdou ostáva, že dát je viac než dosť.

Zobraziť celú galériu (3)
Spoločnosť získava informácie o ľuďoch aj od svojich partnerov a na základe aktivity na iných weboch. Zdroj: Screenshot/Facebook/FonTech

Všetky informácie si vieme pritom overiť aj v Nastaveniach pod záložkou Vaše informácie na Facebooku, kde po kliknutí na „Odstránenie svojho účtu a informácií“ narazíme na možnosť stiahnutia svojich informácií. Následne sa vytvorí kompletný súbor dát, ktorý obsahuje fotografie, videá, príspevky a ďalšie údaje o používateľoch.

Viac ako len údaje pre reklamu

Medzi inými sa však môžu nachádzať aj záznamy volaní, SMS správ a ďalších citlivých informácií, ktoré dokáže Facebook získať práve vďaka povoleniam udeleným pri inštalácií jeho aplikácií. Vytvorenie súboru zaberie nejakú chvíľu, no vo výsledku môže ísť o balík dát veľký aj niekoľko gigabajtov v závislosti od aktivity používateľa na tejto sieti.

Zobraziť celú galériu (3)
Flick/Christoph Scholz

Nakoniec je to všetko o rešpektovaní súkromia ostatných a pokiaľ môžu takí giganti ako Facebook manipulovať s našimi údajmi, aby vykázali zisk, s veľkou pravdepodobnou nie je z tejto situácie úniku. Veď koniec koncov sú preňho jeho používatelia iba produktom, ktorý dokáže predať.