Odolá teplote až 150°C. Japonci vyvinuli kľúčovú technológiu pre bezpečnosť elektromobilov
Japonský výskumný tím z Doshisha University a spoločnosti TDK Corporation predstavil revolučnú quasi-solid-state lítium-iónovú batériu (LIB), ktorá je nehorľavá a prekonáva nevýhody tradičných batérií. Táto inovácia kombinuje kvapalné a pevné elektrolyty a sľubuje nielen zvýšenú bezpečnosť, ale aj dlhšiu životnosť batérií.
Tento typ batérie má potenciál stať sa jednou z kľúčových technológií budúcnosti v oblasti elektromobilov a ďalších zariadení na batériový pohon. Na tému upozornil Interesting Engineering.
Riešenie problémov so stabilitou a výkonom
Lítium-iónové batérie sú v súčasnosti čoraz viac zdokonaľované, aby vyhoveli rastúcim nárokom trhu, najmä v oblasti elektromobilov a udržateľných technológií. Tradičné batérie často čelia problému, že zvyšovanie energetickej hustoty materiálov na pozitívnych a negatívnych elektródach vedie k zníženiu ich životnosti a bezpečnosti. Nová technológia však tento problém rieši.
Vedci použili špeciálnu kombináciu kremíkovej (Si) negatívnej elektródy a pozitívnej elektródy LiNi0.8Co0.1Mn0.1O2 (známej aj ako NCM811), ktoré patria medzi sľubné materiály budúcnosti. Tieto elektródy sú oddelené pevnou lítium-iónovou vodivou skleno-keramickou fóliou (LICGC) vyrobenou spoločnosťou OHARA.
Na zvýšenie kompatibility a výkonu vedci vyvinuli špeciálne takmer nasýtené nehorľavé elektrolytické roztoky pre každú elektródu. Tieto roztoky obsahovali chemikálie ako tris (2,2,2-trifluórmetyl) fosfát a metyl 2,2,2-trifluórmetylkarbonát, ktoré boli ideálne kompatibilné so štruktúrou pevného elektrolytu a elektród.

Výnimočná tepelná stabilita
Nová technológia bola testovaná sériou náročných experimentov, vrátane zrýchlenej kalorimetrie (ARC), testov nabíjania a vybíjania a elektrochemickej impedančnej spektroskopie. Výsledky ukázali, že táto quasi-solid-state batéria dokáže odolať vysokým teplotám až 150 °C, pričom generuje minimálne množstvo tepla spôsobeného vedľajšími chemickými reakciami. Táto tepelná stabilita je kľúčová pre bezpečné používanie batérií, najmä v elektromobiloch.
Okrem tepelnej stability sa nový dizajn batérií vyznačuje vysokou iónovou vodivosťou a skvelým elektrochemickým výkonom. Batérie testované v podobe prototypu tzv. pouch cell (s kapacitou 30 mAh) potvrdili svoju odolnosť, efektívnosť a bezpečnosť.
Prečo sú nové batérie dôležité?
Tradičné lítium-iónové batérie využívajú organické elektrolyty, ktoré síce umožňujú dosahovať vysoké napätie, ale sú horľavé a vyžadujú prísne bezpečnostné opatrenia. Pevné elektrolyty ponúkajú bezpečnejšiu alternatívu, avšak ich integrácia je náročná, pretože ich pevné rozhrania často degradujú počas nabíjacích a vybíjacích cyklov. Táto degradácia je spôsobená expanziou a kontrakciou elektród. Nová batéria rieši tento problém pomocou špeciálnych „spoločných rozhraní“, ktoré zlepšujú elasticitu, bezpečnosť a vodivosť.
Vedci okrem toho využili polymérové elektrolyty a vysoko koncentrované roztoky lítiových solí na optimalizáciu prenosu iónov, čím eliminovali problémy spojené s degradáciou rozhraní.
Výhľad do budúcnosti
Táto inovácia predstavuje významný krok k bezpečnejším, efektívnejším a trvanlivejším batériám, ktoré môžu zmeniť spôsob, akým používame elektrické vozidlá či bezdrôtové zariadenia, ako sú drony. Vedci zdôraznili, že novovyvinuté batérie môžu prispieť k širšiemu prijatiu elektrických vozidiel, čo by mohlo zlepšiť nielen komfort používateľov, ale aj podporiť udržateľný hospodársky rast.
Podľa odborníkov môže táto technológia pripraviť cestu pre vývoj novej generácie lítium-iónových batérií, ktoré prekonajú súčasné limity v oblasti bezpečnosti a výkonu. Ak sa tento typ batérií dostane do komerčnej výroby, môže ísť o prelom nielen v oblasti elektromobility, ale aj v širšom spektre zariadení využívajúcich batériové napájanie.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok

Prejde 1 100 km a pod kapotou bude mať 2-litrový štvorvalec. Slávna značka „sa vykašľala" na čisté EV

Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”

Mám si kúpiť elektromobil alebo hybrid? Zistili sme, ktorý typ vozidla je pre Slovákov najvýhodnejší

Ferrari si patentovalo motor, ktorý popiera zdravý rozum. Poháňa ho vodík a odoláva gravitácii
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Slovenský hokejista je po vážnej dopravnej nehode v umelom spánku, stav je kritický
PREMIUMExperti varujú pred raketovým rastom cien elektroniky na Slovensku. Masívne zdražovanie má jasné dôvody

Plynári oznámili veľkú zmenu: Nový systém odpočtu plynu sa týka 600-tisíc slovenských domácností

„Iba hluk a opití ľudia.“ Návštevníci sa sťažujú na vianočné trhy len pár hodín od Bratislavy

Petržalka spúšťa zimnú novinku: Klzisko úplne zadarmo pre všetkých, inšpiráciou bola susedná Viedeň
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Jeho palivo je zadarmo. Známa značka stvorila vozidlo s kurióznym, no geniálnym pohonom
- Mám si kúpiť elektromobil alebo hybrid? Zistili sme, ktorý typ vozidla je pre Slovákov najvýhodnejší
-
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Mám si kúpiť elektromobil alebo hybrid? Zistili sme, ktorý typ vozidla je pre Slovákov najvýhodnejší
- Ferrari si patentovalo motor, ktorý popiera zdravý rozum. Poháňa ho vodík a odoláva gravitácii
-
- Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Číňania urobili šialený test. 36-tonovým tankom prešli po batérii elektromobilu, toto sa stalo (VIDEO)
Temu a Shein to majú spočítané. Ich veľký konkurent chystá v Európe nečakaný zvrat
Obrovská blamáž nemeckej armády. Z kamióna ukradli 20-tisíc kusov munície
Susedná krajina sa stáva vesmírnou veľmocou. Ich satelity už na Zem posielajú prvé dáta
Európa stojí pred najdrahším rozhodnutím desaťročia. Ak nepomôže Ukrajine, stratí 1,8 bilióna dolárov
Online svet má obrovský problém: Sofistikované gangy operujú naprieč kontinentmi, ich počet masívne rastie
Čakaniu na pobočkách je koniec. Pošta konečne pochopila, čo chcú ľudia a ukazuje sľubnú novinku
Japonci začali predávať najfuturistickejšie zariadenie. „Ľudská práčku“ si kúpiš za astronomickú sumu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Slovenský hokejista je po vážnej dopravnej nehode v umelom spánku, stav je kritický
PREMIUMExperti varujú pred raketovým rastom cien elektroniky na Slovensku. Masívne zdražovanie má jasné dôvody

Plynári oznámili veľkú zmenu: Nový systém odpočtu plynu sa týka 600-tisíc slovenských domácností

„Iba hluk a opití ľudia.“ Návštevníci sa sťažujú na vianočné trhy len pár hodín od Bratislavy

