Od 7. júla 2024 nadobúdajú účinnosť v Európskej únii nové, prísnejšie bezpečnostné štandardy pre všetky nové vozidlá. Tieto opatrenia majú výrazne zlepšiť bezpečnosť na cestách.

Nadchádzajúce bezpečnostné inovácie sú súčasťou nariadenia o všeobecnej bezpečnosti vozidiel (GSR2), ktoré bolo prijaté s ambíciou redukovať počet obetí a vážnych zranení z dopravných nehôd.

„Očakáva sa, že do roku 2038 zachránia viac ako 25 000 životov a zabránia najmenej 140 000 vážnym zraneniam,“ uvádza Európska komisia.

Čierna skrinka

Medzi najväčšie zmeny patrí zavedenie čiernej skrinky. Toto zariadenie anonymne zbiera údaje o jazde, najmä pred prípadnou dopravnou nehodou. Monitoruje rýchlosť, šmyk a stav asistenčných systémov.

„Oficiálne sa nazýva zapisovač údajov o nehode, po anglicky Event Data Recorder. Odtiaľ je aj skratka EDR, pod ktorou sa zariadenie často skrýva,“ hovorí Jan Večerník z technického vývoja Škoda Auto pre portál Autoviny.sk.

Autá nemusia fyzicky obsahovať nič nové, zapisovač je len softvérová funkcia. Na ukladanie povinných údajov slúži riadiaca jednotka airbagu a jej pamäť. Dáta sa do pamäte priebežne zapisujú, ale pokiaľ nedôjde k aktivácii zádržných systémov vozidla (napríklad airbagov), sú uložené dáta neustále prepisované novými.

Čo EDR v prípade nehody zachováva?

„Systém zaznamenáva hlavne dáta týkajúce sa samotného nárazu, ako sú aktivačné časy zádržných systémov, stav obsadenia sedadiel, zmeny rýchlosti atď. Ukladajú sa však aj ďalšie informácie, napríklad rýchlosť vozidla pred nárazom, jeho spomalenie v pozdĺžnom a priečnom smere, stav plynového a brzdového pedála, uhol natočenia volantu, informácie o stave systémov ABS a ESP či otáčky motora,“ uviedol Večerník.

Jednotlivé jednotky vozidla posielajú do riadiacej jednotky airbagu viac ako tisíc údajov a hodnôt. Uložené údaje slúžia výhradne na objasňovanie dopravných nehôd.

„Údaje sa dajú načítať len pomocou špeciálneho nástroja s príslušnou licenciou. Oprávnenými osobami na túto činnosť sú spravidla policajti alebo súdni znalci,“ dodáva Večerník.

Dáta uložené v zapisovači neslúžia na sledovanie vodičov. Vodiči nemajú žiadne nové povinnosti ani dôsledky z ukladania týchto dát. Po nehode nikto nemôže meniť dáta tak, aby zvalil vinu na nevinného vodiča.

Alkozámok ako „vstupenka“ do vozidla

Ako informuje portál tvnoviny.sk, zavádza sa aj systém monitorovania vodiča. Tento systém bude využívať infračervené kamery na sledovanie pozornosti a únavy vodiča. Ak vodič stratí pozornosť, systém ho upozorní. Plánovaný alkozámok vzbudzuje kontroverzné názory.

„Alkozámok v princípe znamená, že ak nasadnete do auta, budete musieť najskôr fúkať. Ak fúknete viac ako nulu, nenaštartujete auto, respektíve to bude upravené podľa miestnych noriem,“ hovorí motoristický novinár Ján Hrivnák.

Motoristický novinár ďalej uviedol, že ide zatiaľ len o prípravu na inštaláciu. Krajiny a výrobcovia ešte nemajú dohodnutú konkrétnu verziu systému.

Od júla 2024 budú povinné tieto systémy:

  • systémy núdzového udržiavania jazdného pruhu,
  • upozornenie na únavu vodiča a pozornosť,
  • uľahčenie inštalácie zámku na alkohol,
  • inteligentná asistencia rýchlosti,
  • záznamník údajov o udalostiach,
  • automatický núdzový brzdový systém (pre vozidlá, chodcov a cyklistov),
  • kybernetická bezpečnosť / Aktualizácia softvéru,
  • signál núdzového zastavenia,
  • systémy pre automatizované vozidlá (ALKS – Automatizovaný systém udržiavania jazdného pruhu),
  • systém informácií o mŕtvom uhle a pohybe,
  • bezpečnosť pri cúvaní,
  • TPMS (systém monitorovania tlaku v pneumatikách) pre dodávky a ťažké nákladné vozidlá.

Ako informuje portál regióny.sk, ďalšou významnou zmenou bude zavedenie inteligentného obmedzovača rýchlosti pre autá. Tento systém bude automaticky regulovať maximálnu rýchlosť vozidla na základe aktuálnych podmienok a dopravných predpisov.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú