Údaje Národnej rady bezpečnosti ukazujú, že v USA zomiera každý deň pri nehodách spôsobených rýchlou jazdou v priemere 32 ľudí. Je to číslo, ktoré sa v štátoch berie čoraz vážnejšie. Jeden z nich, konkrétne Wisconsin, sa rozhodol konať. Tamojší zákonodarcovia predložili návrh, ktorý by mohol zmeniť spôsob, akým sa pristupuje k vodičom opakovane jazdiacim nebezpečne. Kľúčom majú byť obmedzovače rýchlosti priamo v ich autách. Na tému upozornil BGR.

Zákon predložili 23. októbra 2025 a jeho ambícia je jednoduchá: zvýšiť bezpečnosť na cestách. Týkal by sa však iba úzkej skupiny vodičov, konkrétne tých, ktorí boli v priebehu piatich rokov dvakrát právoplatne odsúdení za bezohľadnú jazdu. Ak by návrh prešiel, takíto vodiči by museli mať počas jedného roka v aute nainštalované zariadenie, ktoré im nedovolí prekročiť rýchlosť o viac ako 20 míľ za hodinu (32 km/h) nad maximálny limit. Hoci ide stále o výrazné prekročenie, podľa autorov zákona ide o hranicu, ktorá môže zachrániť životy.

Zariadenie zároveň má fungovať ako psychologická brzda. Podobne ako aplikácie, ktoré monitorujú štýl jazdy a motivujú vodičov k opatrnosti, aj obmedzovač má viesť k zodpovednejšiemu správaniu. Podporovatelia návrhu tvrdia, že ide o férový kompromis: nikomu auto neberie ani slobodu pohybu, no chronickí piráti ciest pocítia dôsledky svojho správania.

obmedzovač rýchlosti
Grok

Vysoká cena, prísne sankcie a rodokmeň návrhu

Dôvodov na prijatie podobného zákona má Wisconsin hneď niekoľko. Podľa správy LendingTree z roku 2025 ide o piaty štát s najvyšším počtom incidentov spôsobených rýchlosťou a celkovo pätnásty v počte dopravných nehôd. Návrh zároveň počíta s tým, že vodiči si inštaláciu aj údržbu zariadenia uhradia sami. Celková suma sa môže vyšplhať až na 1700 dolárov ročne, pričom štát plánuje poskytnúť pomoc tým, ktorí si to nemôžu dovoliť. Pokus o manipuláciu alebo odstránenie zariadenia by sa trestal pokutou alebo dokonca väzením.

Prirodzene, ide o kontroverzný nápad. Vodiči bežne prekračujú rýchlosť o pár míľ, čo pripomína aj zmienka o funkcii Google Maps, ktorá upozorňuje na policajné hliadky.

Bezpečnosť verzus súkromie

Zástancovia zákona tvrdia, že ide o racionálnu reakciu na dáta a realitu na cestách. Obmedzovače by sa týkali len ľudí, ktorí už dvakrát preukázali, že jazdia nebezpečne, a poskytujú formu nápravy bez nutnosti vodiča zatvárať do väzenia. Vnímajú to ako spôsob, ako ochrániť nevinných účastníkov cestnej premávky.

Oponenti však upozorňujú na vysoké náklady, a to aj napriek plánovanej finančnej pomoci. Zásah do súkromia je podľa nich príliš veľký a efektívnejšie by bolo rozšíriť počet radarov a kamier. Poukazujú tiež na situácie, keď človek potrebuje ísť rýchlejšie z dôvodu núdze. Návrh by mu však umožnil prekročiť maximálnu rýchlosť len o spomínaných 20 míľ za hodinu.

Bežní vodiči sa však nemajú čoho obávať. Ak jazdia zodpovedne, ich každodenná realita sa nezmení, hoci cesty by sa mohli stať bezpečnejšími.

Čítajte viac z kategórie: Tech

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP