Slovenské cesty čakajú najvýraznejšie zmeny za posledné roky. Ich cieľ je pritom jasný: znížiť počet dopravných nehôd a zvýšiť bezpečnosť všetkých účastníkov premávky. Ministerstvo vnútra predložilo návrh rozsiahlej novely zákona o cestnej premávke, ktorý teraz vstupuje do medzirezortného pripomienkového konania. Opatrenia sa dotknú najmä chodcov, recidivistov, vodičov rýchlych áut, ale aj používateľov elektrických kolobežiek.

Minister vnútra Matúš Šutaj Eštok upozornil, že ročne prichádzajú na cestách o život stovky ľudí a tisíce ďalších sa zrania. Ako povedal, „naším cieľom je vytvoriť prostredie, v ktorom budú dopravné nehody s fatálnymi následkami výnimkou, nie pravidlom.“ A čísla za rok 2024 hovoria jasne: 11 451 nehôd, 262 mŕtvych, 814 ťažko a vyše 4 900 ľahko zranených, z toho 67 chodcov a 22 cyklistov alebo jazdcov na kolobežkách.

Posilnenie chodcov

Jednou z kľúčových zmien bude vyššia ochrana chodcov na priechodoch. Po novom bude mať chodec prednosť už vo chvíli, keď sa zjavne chystá vstúpiť na priechod, no nebude smieť vstúpiť náhle. Vodiči budú mať povinnosť pred priechodom spomaliť tak, aby v prípade potreby mohli bezpečne zastaviť.

Takisto recidivisti dostanú menej priestoru na opakovanie nebezpečného správania. Lehota evidovania troch závažných priestupkov sa predĺži z 12 na 24 mesiacov. Po treťom priestupku budú vodiči musieť absolvovať rehabilitačný program, doškoľovací kurz a preskúšanie spôsobilosti. Ak do dvoch rokov spáchajú štvrtý závažný priestupok, prídu o vodičský preukaz. Jeho navrátenie bude podmienené komplexným posúdením vrátane psychotestov

Cestní piráti si budú musieť dávať väčší pozor, najlepšie by však bolo, ak by sa svojho označenia úplne zbavili. Za závažné porušenie pravidiel sa totiž bude považovať už prekročenie rýchlosti o viac ako 30 km/h v obci a 40 km/h mimo obce. Doteraz boli limity vyššie. Hoci výšky pokút ostanú nezmenené, upravia sa hranice pre ich ukladanie, aby boli presnejšie a účinnejšie.

Dopravná polícia a Audi RS3.
Audi/ TASR (Úprava redakcie)

Kolobežky a vodičáky

Elektrické kolobežky dostanú prísnejší rámec. Zavádza sa kategória malé elektrické vozidlá, do ktorej spadajú kolobežky, segwaye a podobne. Budú musieť mať výrobné označenie, nesmú mať sedadlo a ich maximálna rýchlosť bude obmedzená na 25 km/h. Novinkou je zákaz jazdy po chodníkoch, s výnimkou detí do 10 rokov a ich sprievodu. Ruší sa tiež obmedzenie pre používateľov len nad 15 rokov. Pravidlá pre kolobežkárov sa priblížia tým, ktoré platia pre cyklistov.

Dôležité zmeny sa týkajú aj objektívnej zodpovednosti. Držitelia vozidiel sa už nebudú môcť vyviniť tým, že označia iného vodiča ako páchateľa priestupku. Rozšíri sa aj zoznam priestupkov, na ktoré sa objektívna zodpovednosť vzťahuje. Týkať sa bude napríklad jazdy v protismere, používania telefónu počas jazdy, nezapnutého pásu či vjazdu do križovatky bez možnosti pokračovať.

bolt kolobežka
FonTech

Zmeny zasiahnu aj vodičské kurzy. Po novom sa oddelí teoretická a praktická časť výcviku. Až po úspešnom zložení teórie bude môcť žiadateľ pokračovať v praktickej výučbe a následne aj v praktickej skúške. Cieľom je, aby sa do premávky dostávali len žiadatelia, ktorí skutočne ovládajú pravidlá.

Kompletný stručný prehľad
  • Ochrana chodcov: Chodec má prednosť pri vstupe na priechod, ak sa zjavne chystá vstúpiť (nie náhle). Vodiči musia spomaliť a byť pripravení zastaviť. (Od 1. apríla 2026)
  • Recidivisti: Evidencia závažných priestupkov predĺžená na 24 mesiacov. Po treťom priestupku rehabilitačný program, doškoľovací kurz a preskúšanie. Štvrtý priestupok znamená stratu vodičáku s podmienkou psychotestov. (Od 1. apríla 2026)
  • Rýchli vodiči: Závažné prekročenie rýchlosti už od +30 km/h v obci, +40 km/h mimo obce. Presnejšie hranice pre pokuty, výška pokút bez zmeny.
  • Elektrické kolobežky: Kategória „malé elektrické vozidlá“ s výrobným označením, max. rýchlosť 25 km/h, bez sedadla. Zákaz jazdy po chodníkoch (okrem detí do 10 rokov a sprievodu). Vekové obmedzenie 15+ zrušené, pravidlá ako pre cyklistov.
  • Objektívna zodpovednosť: Držitelia vozidiel sa nevyvonia označením iného vodiča. Rozšírený zoznam priestupkov (napr. jazda v protismere, telefón, nezapnutý pás, blokovanie križovatky).
  • Vodičské kurzy: Oddelená teoretická a praktická časť. Praktický výcvik a skúška až po úspešnej teórii. (Od 1. októbra 2026)
  • Nákladná doprava a taxíky: Skrátený čas zákazu kamiónov cez sviatky, rozšírené výnimky. Taxíky v BUS pruhoch len pri povolení značkou.

Menšie úpravy

Drobnejšie, ale významné úpravy sa týkajú aj nákladnej dopravy a taxíkov. Čas zákazu jázd kamiónov cez sviatky sa skráti a výnimky sa rozšíria. Taxikári už nebudú môcť automaticky jazdiť v BUS pruhoch, iba ak to umožní značka. Zákaz otáčania na riadených križovatkách sa ruší, podobne ako sa upravujú pravidlá predbiehania v križovatkách na hlavnej ceste. Policajné stanoviská pri určovaní dopravného značenia budú opäť záväzné.

Navrhované zmeny by mali začať platiť postupne. Hlavná časť zákona od 1. decembra 2025, posilnenie postavenia chodcov a prísnejšie pravidlá pre recidivistov od 1. apríla 2026 a rozdelenie vodičského kurzu od 1. októbra 2026. Konečné schválenie však ešte musí prejsť vládou a parlamentom.

Čítajte viac z kategórie: Novinky

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP