Opravili večný problém japonských áut. Nový Nissan má bezkonkurenčnú cenu a špičkovú výbavu
Technologický pokrok v automobilovom priemysle je za posledné roky naozaj obrovský. Nemyslím tým iba pokrok v oblasti pohonu, kedy elektromobily už dokážu plne nahradiť autá so spaľovacími motormi. Myslím tým aj pokrok v oblasti rôznych asistentov, komfortu či spôsobu interakcie auta s vodičom, napríklad skrz digitálny kokpit a infotainment.
Najmä z hľadiska technológií na palube však japonské automobilky v posledných rokoch za zvyškom sveta zaostávali. Multimediálny systém nových modelov častokrát vyzeral tak, akoby sa zasekol niekde v roku 2010. Možno je to tým, že zákazníci týchto automobiliek patria k tým konzervatívnejším a stále preferujú fyzické ovládacie prvky pred ovládaním „všetkého“ cez dotykový displej, no to predsa nemôže byť dôvod, že sa na vývoj infotainmentu úplne vykašlú.
Nissan si ale našťastie uvedomil, kde ťahal za kratší koniec a s novým modelom Qashqai stiahol medzeru oproti konkurencii práve v tých veciach, kde už dlho nebol lídrom. No a v tých ostatných? V tých Nissan Qashqai aj naďalej dominuje a opäť mi dokázal, že japonská precíznosť a kvalita spracovania sú hlavnými dôvodmi, prečo si zákazníci tieto autá kupujú. No a ak sa k tomu navyše pridá atraktívna zľava a dostupnosť nových vozidiel aj na sklade, z Qashqai sa razom stáva jeden z najatraktívnejších modelov v danej triede.
Dva motory s množstvom kombinácií
Nie je žiadnym tajomstvom, že automobilky sa snažia svoje modely unifikovať, a to nie iba rôznymi menšími komponentmi v interiéri či exteriéri, ale dokonca aj celými motormi. Nový Nissan Qashqai ich ponúka už len dva, no v kombinácii s manuálnou a automatickou prevodovkou, pohonom dvoch alebo všetkých kolies a ladením maximálneho výkonu, máš na výber z 5 rôznych variácií.
Základom mild-hybridného pohonu je benzínová 1,3-ka s s maximálnym výkonom 140 koní, alebo 158 koní. 140-koňová verzia je dostupná len s pohonom predných kolies a manuálnou prevodovkou. Automat a štvorkolka má výkon 158 konských síl a v prípade modelov s automatom sa o radenie stará dobre známa CVT prevodovka Xtronic.
Vrcholom pohonov je však motorizácia s názvom e-Power, pričom v jej prípade sa o pohon stará výhradne elektromotor. Nejde však o klasický elektromobil, tento má pod kapotou aj benzínovú 1,5-ku s tromi valcami (1,3-ka ich má paradoxne 4), no v tomto prípade spaľovací motor slúži iba ako generátor na dobíjanie batérie. Malú batériu však v tomto prípade dobíjaš aj brzdením pomocou rekuperácie, vďaka čomu by mala byť lepšia aj samotná spotreba.
Ak sa pýtaš, aké ďalšie výhody plynú z tohto pohonu, odpoviem ti veľmi jednoznačne. Elektromotor poskytuje maximálny točivý moment v celom rozsahu a nemá žiadnu prevodovku. Dostupných 190 koní máš teda k dispozícii ihneď. Auto je teda oveľa živšie a ak si chceš sem-tam užiť aj ostrejšiu jazdu, rozhodne odporúčam pohon e-Power.
Komfortné SUV so skrytým potenciálom pretekára
Ja som dostal na test 158-koňovú verziu s pohonom zadnej nápravy a automatickou prevodovkou. Z hľadiska komfortu je CVT prevodovka absolútne dokonalá, radenie prevodových stupňov vôbec nie je cítiť, koniec koncov, táto prevodovka ich vo finále iba simuluje. No z hľadiska jazdnej dynamiky musím povedať, že CVT ťahá za kratší koniec a aj keď má auto 158 koní, pri zošliapnutí plynu, dokonca aj v športovom režime, na mňa pôsobilo trocha „lenivo“.
Čo sa ale týka odozvy riadenia, môžem povedať, že už dávno som nešoféroval lepšie SUV. Je vidieť, že Nissan má pretekárske autá vo svojich koreňoch a čo-to preniesol aj do rodinného SUV Qashqai. Aby som si ostrejšiu jazdu skutočne naplo užil, limitovali ma asi iba pneumatiky s vyšším profilom a spomínaná prevodovka. To všetko sa ale dá odstrániť, ak si zvolíš motorizáciu e-Power a iné obutie.
Vo finále však stále ide o rodinné auto, ktoré rozhodne nepotrebuje byť žiadnym pretekárom. Čo sa týka spotreby, žiaľ, testovaný model bol ešte v zábehu a merať spotrebu pri najazdených sotva 1 000 km je hlúposť. Po ďalších štyroch či piatich tisíckach pôjde určite dolu, no ja som si udržal dlhodobý priemer 8,5 l/100 km, pričom prevažnú časť tvorili diaľnice. V meste sa spotreba pohybovala od tých 8,5 l/100 km až po 10 l/100 km. V tom najhoršom prípade však išlo o krátke jazdy a motor sa ani nestihol poriadne zohriať.
Nissan Qashqai 2024 prináša atraktívny dizajn a moderné technológie
Robustný interiér kombinuje tlačidlá a špičkový infotainment
Hneď, ako som sadol za volant nového Nissan Qashqai, mi bolo jasné, že toto auto si zamilujú aj mladšie ročníky, ktoré už akosi považujú za samozrejmé prítomnosť najmodernejších technológií na palube. Poviem to hneď. Nissan, bravó za systém, ktorý si v novom Qashqai použil. Infotainment beží na systéme Android Automotive a Nissan je tak ďalšou automobilkou, ktorá pochopila, že softvér vedia robiť najlepšie softvérové firmy.
Na palubnej doske nájdeš 12,3″ displej s infotainmentu s extrémne jemným rozlíšením a plynulosťou, za ktorú by sa nemusel hanbiť ani Mercedes. Vďaka systému Android tu máš natívnu podporu Google navigácie, no cez Obchod Play si vieš stiahnuť napríklad aj Waze, či ďalšie populárne appky ako Spotify, Youtube Music, alebo webový prehliadač, s ktorým auto získava praktický neobmedzené možnosti. Cez prehliadač si vieš potom pustiť pokojne aj Netflix alebo internetovú televíziu. Reakcie displeja sú okamžité a ani raz som nepostrehol nejaké sekanie či niečo podobné.
Klimatizácia má samostatný ovládací panel, čo ocenia milovníci hardvérových ovládacích prvkov. Dva otočné voliče na nastavovanie teploty a množstvo tlačidiel, ktorými zapínaš klimatizáciu, nastavuješ intenzitu fúkania, alebo zapínaš vyhrievanie sedadiel. Takisto plne hardvérový je aj volant. Ľavá strana slúži na ovládanie médií a tá pravá na ovládanie adaptívneho tempomatu.
Nový Qashqai disponuje plnohodnotným asistentom jazdy na diaľnici. Ten fungoval bez zaváhaní a to aj v horších podmienkach, ako noc a hmla. V noci však ti na cestu prisvietia adaptívne LED Matrix svetlá. Táto technológia tiež nebola donedávna štandardom pri japonských autách, no v Nissan Qashqai funguje výborne.
Späť ale do interiéru. Pred vodičom je rovnako veľký, 12,3″ displej digitálnych budíkov (v základnom stupni výbavy je iba 7-palcový). Na tomto displeji si vieš zobraziť obrovské množstvo informácií, od dlhodobej spotreby až po tú momentálnu, informácie o prehrávaných multimédiách, ako aj informácie o aktuálnej premávke. Veľmi chválim aj spôsob, akým Nissan umožnil vypnutie otravného asistenta na upozornenie pri prekročení maximálnej povolenej rýchlosti. Stačí si cez volant pomocou dvoch kliknutí zapnúť personalizovaný profil asistentov a je to.
Celý kokpit, či už vďaka tlačidlám, hardvérovým ovládačom klimatizácie, alebo, už na dnešné pomery, masívnemu voliču automatickej prevodovky, pôsobí veľmi robustne. Nie je to však len dojem, interiér naozaj masívny je a všetko je spracované precízne, pevne a nič nevŕzga. K interiéru mám azda len jednu jedinú výhradu. Spoza stredového spätného zrkadla trčí kábel. Haló, Nissan, toto sa už v roku 2024 nerobí. Zrejme ste chceli dosiahnuť minimalizmus a a teda to, aby pôsobilo spätné zrkadlo elegantne, no tento obyčajný čierny kábel, ktorý je tak viditeľný, celý dojem iba kazí. Pritom ho stačilo schovať pod nejakú plastovú krytku.
Cenový bonus až 7 000 € a autá dostupné skladom
Nissan to s novým Qashqai tretej generácie trafil do čierneho. Technologicky sa dotiahol na európske automobilky a v tom, kde tie japonské dominujú, dominuje Qashqai aj naďalej. Nissan aktuálne ponúka na nové modely svojho rodinného SUV veľmi atraktívnu zľavu, ktorá môže pri niektorých konfiguráciách dosiahnuť výšku až 7 000 €, pričom autá sú dostupné aj skladom, takže na ne nebudeš čakať niekoľko mesiacov.
Základná verzia s motorom 1,3 DIG-T a manuálnou prevodovkou, výkonom 140 koní, začína na sume 24 990 €. Testovaný model vo výbave N-Design s pohonom predných kolies, automatom a výkonom 158 koní, začína na sume 31 952 €. Príplatkové audio Bose za 800 € a balík Comfort za 1 100 € síce cenu ešte trocha dvíhajú, no za menej než 34 000 € máš prakticky auto v plnej výbave a podobný „Nemec“ by ťa stál vysoko cez 40 000 €.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Čína predbehla USA a ukázala zbraň, akú svet nevidel. Dokáže sledovať až 1000 rakiet naraz
Fanúšikovia Pána prsteňov dostanú hru, na akú čakali roky. Má šancu zatieniť aj Hogwarts Legacy.
Prežila útok Slnka a blíži sa k Marsu. Záhadná kométa neprestáva udivovať, toto vedci ešte nezažili
Ruská armáda vsádza na improvizáciu. Neuveríš, aké čínske stroje prerábajú na robotické zbrane
Obrovský úspech: Zem prijala vesmírny signál zo vzdialenosti 350 miliónov kilometrov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Zo 764 eur na iba 305 eur mesačne: Štát v roku 2026 zníži dávku v nezamestnanosti viac než o polovicu
SCHVÁLENÉ: Vláda odklepla novelu, živnostníci nebudú platiť transakčnú daň
Putinova nová karta: Balkán ako odvrátenie pozornosti Európy a test jednoty Západu. Lavrov chce prehodnotiť Daytonské dohody
Generálny prokurátor Žilinka zasahuje: Komentár o voličoch Smeru preverí polícia
Parlament chce zmeniť pravidlá: Tisíce slovenských rodičov na tento zákon čakajú už roky
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- POZOR: Svet zaplavuje desivý podvod. Banka ti peniaze nevráti
- Zbytočne si ničíš batériu. Slováci stále veria týmto mýtom o nabíjaní (+tipy a triky)
- Na USA sa spoliehať nemusíme. Európa je vyzbrojená silnými zbraňami, špičkovú techniku má aj Slovensko
- Výrobcovia sa smejú Slovákom. Do mobilov zabudovali vec, ktorá im zarába miliardy na tvoj úkor
- Chcú z nej spraviť novú Scarlett Johansson. Svet spoznal prvú herečku vytvorenú AI, ľudia sa do nej zbláznili
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Slováci si musia dávať obrovský pozor. Ak v domácnosti zakúriš týmto, riskuješ pokutu 5 000 eur
- Slovenské domácnosti pochopili, ako mať lacnejšie energie. Vláda ich však stopla „energonezmyslom“
- Ušetri peniaze za novú TV: Zmeň týchto 6 nastavení a obraz bude bezchybný (aj lacnejšie modely)
- Podmanil si divákov v 75 krajinách vrátane Slovenska. Drsný film na Netflixe pokračuje (TRAILER+dátum)
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Zálohovanie fliaš by mohlo skončiť. Vedci našli oveľa lepšie využitie plastov, ktoré pomôže ekonomike
- Brusel pritvrdzuje: Vodiči dostanú novú povinnosť, o ktorej Slováci netušia. Nevyhnú sa jej ani staršie autá
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Z oblohy prúdi sila, akú doteraz nik nevyužil. Čína predviedla megawattový zázrak menom S1500
Prepustili až 10 000 ľudí: Automobilový gigant, pôsobiaci aj na Slovensku, drasticky znížil výrobu
Slováci masívne bojujú s rakovinou. Najnovšie štatistiky odhalili hrozivú pravdu o chorobe
Svet sa musí pripraviť, chystá sa čínsky elektromobilový šok. BYD odhalil brutálny plán expanzie
Ďalšia IT kauza na obzore? Slovensko plánuje digitalizáciu za 68 miliónov eur, odborníci sú pohoršení
Vedci skúmali živočíchy a ostali v nemom úžase. Evolúcia ľudstva mala prebiehať úplne inak
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP