Počas minúty po štarte sa udialo niečo, čo viedlo k jednej z najtragickejších nehôd v histórii indického letectva. Letecký úrad zverejnil predbežnú správu k havárii letu Air India 171, ktorý sa 12. júna zrútil krátko po vzlete z mesta Ahmedabad smerom do Londýna. Správa odhalila, že motory lietadla Boeing 787-8 sa bezprostredne po vzlietnutí ocitli bez prívodu paliva, informuje portal France24.

242 ľudí na palube, jediný preživší

Na palube sa nachádzalo 242 osôb, vrátane 230 pasažierov a 12 členov posádky. Haváriu prežil jediný britský občan sediaci pri núdzovom východe, ktorý sa dokázal dostať z trosiek ešte pred príchodom záchranárov. Na zemi prišlo o život ďalších 19 ľudí.

Ako sme informovali, objavilo sa video pasažierov, ktorí v spomínanom lietadle natočili technické problémy už v predošlom lete s nefunkčnými obrazovkami a klimatizáciou. Dôvodom tragédie však podľa všetkého nebola elektronika.

Podľa oficiálnej správy indického úradu pre vyšetrovanie leteckých nehôd (AAIB) došlo k fatálnej chybe už tri sekundy po odlepení od zeme. Obe palivové páčky motorov typu Boeing 787-8 Dreamliner sa prepoli zo stavu „RUN“ do polohy „CUTOFF“ – teda do stavu, v ktorom je prívod paliva prerušený. K prechodu došlo s odstupom len jednej sekundy. Lietadlo okamžite začalo strácať výšku.

Jeden pilot bol v šoku, druhý neodpovedal

Podľa záznamu z pilotnej kabíny sa jeden z pilotov po tejto udalosti obrátil na svojho kolegu s otázkou, prečo vypol palivo. Odpoveď bola, že to neurobil. O niekoľko sekúnd neskôr posádka vyslala tiesňový signál Mayday, na ktorý sa pokúsila reagovať riadiaca veža, no lietadlo už nijako nereagovalo. Krátko nato došlo k nárazu mimo priestoru letiska.

Vyšetrovatelia potvrdili, že piloti sa ešte snažili palivové prepínače vrátiť späť do prevádzkovej polohy, no na zotavenie letu už bolo neskoro. Lietadlo sa v čase prepnutia nachádzalo v príliš nízkej výške a chýbal akýkoľvek manévrovací čas na záchranu.

Počasie ani technický stav neboli na vine

Správa AAIB zároveň vylúčila viaceré bežné príčiny nehôd – nešlo o kolíziu s vtákmi, technickú poruchu motorov, nesprávne nastavenie klapiek ani zlé poveternostné podmienky. Kvalita paliva bola v poriadku a neboli nájdené známky predchádzajúceho poškodenia lietadla.

Zatiaľ nie je jasné, čo presne viedlo k prepnutiu palivových ventilov do vypnutého režimu. Vyšetrovanie bude pokračovať v spolupráci s expertmi z Indie, USA a Veľkej Británie.

Boeing 787 Dreamliner Air India
Air India (Úprava redakcie)

FAA varovala už v roku 2018, Air India nereagovala

Zaujímavé súvislosti priniesla aj staršia výstraha amerického Federálneho úradu pre letectvo (FAA). Ten už v roku 2018 upozorňoval, že poistka brániaca nechcenému prepnutiu palivového spínača sa môže uvoľniť. Nešlo však o povinnú leteckú inštrukciu, ale len odporúčanie.

Air India podľa vyšetrovateľov tieto kontroly nevykonala, keďže neboli vyžadované nariadením. Zároveň však spoločnosť deklarovala, že je v plnom súlade so všetkými platnými leteckými predpismi aj odporúčaniami výrobcu.

Boeing vyjadril sústrasť, vyšetrovaniu bude asistovať

Výrobca lietadla, americký Boeing, vydal po nehode vyhlásenie, v ktorom vyjadril hlbokú sústrasť všetkým pozostalým a prisľúbil plnú spoluprácu s vyšetrovateľmi. Boeing je aktívne zapojený do analýzy udalostí spolu s Air India aj príslušnými úradmi.

Na palube sa nachádzali prevažne občania Indie, ale aj 52 britských, sedem portugalských a jeden kanadský pasažier. Plné objasnenie príčin nehody môže podľa expertov trvať niekoľko mesiacov, kým sa vykoná detailná analýza všetkých systémov, záznamov a prípadných konštrukčných nedostatkov.

Čítajte viac z kategórie: Novinky

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP