Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Leto je ideálnym obdobím pre jazdu na bicykli a čoraz častejšie sa v premávke objavujú aj obľúbené elektrické kolobežky. Vodiči týchto nemotorových vozidiel však neraz možno aj nevedome porušujú zákony a jazdia bez reflexných prvkov či s alkoholom v krvi. Nelichotivé štatistiky polície hovoria jasne, a preto by mali byť pri jazde opatrní nielen cyklisti, ale aj majitelia elektrických kolobežiek.

V posledných týždňoch sa na internete množia informácie o zmenách zákona o elektrických kolobežkách, ktoré sa musia prispôsobiť novým nariadeniam. Tento nový dopravný prostriedok upravujú vo svojich zákonoch aj viaceré krajiny, vrátane Slovenska, kde tiež musia ich majitelia dbať na bezpečnosť pri jazde. To však platí aj pre samotných cyklistov. Neraz sa však dozvedáme o tragických nehodách spôsobených pod vplyvom alkoholu či kvôli absencii reflexných prvkov.

Podľa nových zmien zákona musí mať na Slovensku každá elektrická kolobežka účinné brzdy, zvonček, neporušené pneumatiky a potrebné svetlá. Povinné reflexné prvky pritom platia aj pre cyklistov. Zákon však donedávna nedefinoval elektrické kolobežky, čo sa zmenilo v Zákone č.106/2018 Z.z. § 4, ktorý zaradil majiteľov takýchto dopravných prostriedkov do kategórie vodičov nemotorového vozidla, preto sa musia riadiť pravidlami cestnej premávky ako cyklisti.

Bezpečnosť nadovšetko

Táto zmena platí pre všetky elektrické kolobežky s výkonom viac ako 250 W a rýchlosťou vyššou ako 25 km/h. Po novom budú zaradené do kategórie V medzi vozidlá iné ako kategórie L. Vodiči elektrickej kolobežky smú jazdiť, podobne ako cyklisti, len jednotlivo za sebou, to neplatí pri jazde po cestičke pre cyklistov, kde smú jazdiť dvaja cyklisti vedľa seba, ak tým neobmedzujú a neohrozujú ostatných účastníkov cestnej premávky. Majiteľ elektrickej kolobežky nesmie viesť kolobežku bez držania riadidiel, ťahať za ňou vozík alebo iné predmety, ktoré by sťažovali riadenie kolobežky.

Za porušenie zákona hrozia pokuty obom skupinám vodičov:

  • Ohrozovanie iných účastníkov cestnej premávky – 60 €
  • Jazda bez reflexných prvkov za zníženej viditeľnosti – 30 €
  • Jazda mimo obce bez ochrannej prilby – 10 €
  • Nerešpektovanie dopravnej značky a dopravného zariadenia – od 30 do 150 €
  • Prekročenie maximálnej povolenej rýchlosti – od 50 €
  • Venčenie psa, ťahanie vozíka alebo iných predmetov – 60 €

Zobraziť celú galériu (2)
Hlavným dôvodom zavádzanie nových zákonov je hlavne bezpečnosť na cestách, Ninebot

Nenechaj si ujsť
Niektorí výrobcovia najpredávanejších elektrických kolobežiek v SR nespĺňajú nové pravidlá. Ako zareagujú na radikálne zmeny?

Hoci je prípadov o nehodách s elektrickými kolobežkami menej ako nehôd cyklistov, obe skupiny týchto vodičov by mali jazdiť aj počas letných dní zodpovedne a dodržiavať všetky svoje povinnosti. Polícia totiž od roku 2016 zaznamenala zvýšený počet nehôd cyklistov. Pred 3 rokmi bolo na Slovensku celkovo 347 nehôd, no o rok neskôr sa tento počet navýšil na 377 nehôd. V porovnaní s minulými rokmi je však nehodovosť v týchto prípadoch nižšia. Pre porovnanie bolo ešte v roku 2000 u nás zaznamenaných až 999 takýchto nehôd.

Počet tragických nehôd cyklistov klesá

Rovnako klesá aj počet usmrtení pri týchto nehodách. Kým začiatkom milénia evidovala polícia 35 usmrtení, v roku 2016 a 2017 išlo o 7, respektíve 11 prípadov nehôd, pri ktorých zomreli cyklisti. Neraz zohral svoju rolu aj alkohol. Cyklisti a majitelia elektrických kolobežiek sa tiež musia vyhýbať vysokým hladinám alkoholu v krvi. Na rozdiel od vodičov motorových vozidiel však pre nich platí tolerancia a pri kontrole môžu nafúkať maximálne 0,5 promile.

Zobraziť celú galériu (2)
Napriek upozorneniam polície sa každoročne vyskytuje na cestách množstvo podnapitých cyklistov. Pixabay

Na bezpečnú jazdu a správnu výbavu neustále apeluje aj polícia SR, ktorá zaznamenáva mnoho rôznych priestupkov. Ide najmä o „jazdu bez svetiel, bez reflexných prvkov, jazdu na bicykli mimo obce bez prilby, po nesprávnej strane vozovky a výnimočná nie je ani jazda v skupinkách vedľa seba a jazda pod vplyvom alkoholu,informuje Ministerstvo vnútra SR na svojej oficiálnej stránke. Dobrou správou však je, že ani pri porušení pravidiel či jazde s vyšším obsahom alkoholu v krvi než je stanovený limit, nemôže polícia zadržať cyklistom ani vodičom elektrickej kolobežky vodičský preukaz.

„Ak cyklista požil viac alkoholu ako je stanovená hodnota, hrozí mu pokuta až do výšky 800 eur, v blokovom alebo rozkaznom konaní do 650 eur. Cyklistovi nie je možné zadržať vodičský preukaz ani mu uložiť zákaz činnosti viesť motorové vozidlá, pretože bicyklovanie nie je činnosť, ktorú by štát reguloval vydávaním oprávnenia na bicyklovanie,“ informuje Ministerstvo vnútra SR.

V roku 2017 pritom polícia odhalila 3 716 priestupkov cyklistov, z čoho až 1 902 z nich bolo pod vplyvom alkoholu a až 1 147 z nich nafúkalo viac ako jedno promile. Práve alkohol na bicykli či elektrickej kolobežke môže vodičom spôsobiť vážne problémy, ktoré sa skončia prinajlepšom udelením pokuty, no v niektorých prípadoch sa takáto jazda môže skončiť aj tragicky.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú