Najväčší mýtus elektromobilov vyvrátený. Vedci našli geniálny spôsob, ako skoncovať so spaľovákmi
Kórejskí vedci predstavili inovatívny spôsob recyklácie, ktorý obnovuje lítium-iónové batérie na ich pôvodnú kapacitu. S nárastom elektromobilov a elektroniky sa stáva problematika likvidácie vybitých batérií čoraz akútnejšou. Predpokladá sa, že do roku 2040 presiahne počet vyradených elektromobilov hranicu 40 miliónov, čo povedie k prudkému nárastu odpadu.
Výskumníci z kórejského inštitútu KIER však prichádzajú s prelomovou technológiou, ktorá by mohla tento problém výrazne zmierniť. O svojom úspechu informovali v tlačovej správe.
Revolúcia v recyklácii batérií
Doterajšie metódy recyklácie lítium-iónových batérií sú energeticky náročné a ekologicky problematické. Proces vyžaduje vysoké teploty a použitie koncentrovaných chemikálií, čo vedie k emisiám CO2 a vzniku nebezpečných odpadových vôd.
Nová technológia priamo recykluje katódové materiály batérií jednoduchým spôsobom bez potreby vysokých teplôt či škodlivých chemikálií. Tento proces využíva mechanizmus galvanickej korózie, kde bróm v špeciálnom roztoku spôsobuje koróziu hliníkových častí batérie. Uvoľnené elektróny sa následne prenášajú na katódu, zatiaľ čo ióny lítia z roztoku obnovujú pôvodnú štruktúru katódového materiálu.

„Táto metóda umožňuje obnovu katódy priamo v batériovom článku, čím sa výrazne znižuje zložitosť a energetická náročnosť procesu,“ vysvetľuje Dr. Jung-Je Woo, vedúci výskumu.
Ekologické a ekonomické výhody
Nová technológia má potenciál nielen znížiť uhlíkovú stopu, ale aj vytvoriť efektívny cirkulárny model využitia zdrojov. Recyklované batérie podľa testov dosahujú rovnakú kapacitu ako nové, čo znamená, že ich možno opätovne použiť bez zníženia výkonu.
Táto inovácia prichádza v čase, keď svet čelí výzvam spojeným s obmedzenými zásobami surovín a zvyšujúcimi sa nákladmi na ich ťažbu. Riešenia, ktoré umožnia opätovné využitie vzácnych kovov, ako sú lítium a kobalt, sú preto kľúčové pre budúcnosť elektromobilov a energetiky.
Výsledky výskumu boli publikované v renomovanom časopise Advanced Energy Materials, čím si získali uznanie odborníkov na celom svete. Tento prelom by mohol čoskoro nájsť uplatnenie v priemyselnej praxi, čím by sa priblížil cieľ udržateľného rozvoja v oblasti batériových technológií.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Agresívna expanzia EV pokračuje: Čínska značka spúšťa predaj v Nemecku, chce konkurovať BMW a Audi

Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok

Prejde 1 100 km a pod kapotou bude mať 2-litrový štvorvalec. Slávna značka „sa vykašľala" na čisté EV

Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”

Mám si kúpiť elektromobil alebo hybrid? Zistili sme, ktorý typ vozidla je pre Slovákov najvýhodnejší
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Slovenský hokejista je po vážnej dopravnej nehode v umelom spánku, stav je kritický
PREMIUMExperti varujú pred raketovým rastom cien elektroniky na Slovensku. Masívne zdražovanie má jasné dôvody

Experti varujú: Vírus H5 má potenciál spustiť globálnu pandémiu. Úmrtnosť je 48 % a nemáme proti nemu imunitu

Keď Buffett sedí na hotovosti a Zuckerberg stavia bunker, niečo sa deje. Miliardári sa pripravujú na kolaps

Starodávna metóda skracuje nádchu o niekoľko dní. Lacnú techniku potvrdzujú aj výskumy, môže pomôcť skôr ako lieky
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Jeho palivo je zadarmo. Známa značka stvorila vozidlo s kurióznym, no geniálnym pohonom
- Mám si kúpiť elektromobil alebo hybrid? Zistili sme, ktorý typ vozidla je pre Slovákov najvýhodnejší
-
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Mám si kúpiť elektromobil alebo hybrid? Zistili sme, ktorý typ vozidla je pre Slovákov najvýhodnejší
- Ferrari si patentovalo motor, ktorý popiera zdravý rozum. Poháňa ho vodík a odoláva gravitácii
-
- Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Číňania urobili šialený test. 36-tonovým tankom prešli po batérii elektromobilu, toto sa stalo (VIDEO)
Technologická elita zažije prudký skok. OSN vydala zdrvujúce varovanie o umelej inteligencii
Analytik: Mýtus o „veľkej ruskej ofenzíve“ sa rozpadol. Kľúčový faktor donúti Rusko rokovať o mieri
Slovensko zažíva zlom v mobilných sieťach. 5G pokrytie populácie šokujúco vystrelilo
Temu a Shein to majú spočítané. Ich veľký konkurent chystá v Európe nečakaný zvrat
Obrovská blamáž nemeckej armády. Z kamióna ukradli 20-tisíc kusov munície
Susedná krajina sa stáva vesmírnou veľmocou. Ich satelity už na Zem posielajú prvé dáta
Európa stojí pred najdrahším rozhodnutím desaťročia. Ak nepomôže Ukrajine, stratí 1,8 bilióna dolárov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Slovenský hokejista je po vážnej dopravnej nehode v umelom spánku, stav je kritický
PREMIUMExperti varujú pred raketovým rastom cien elektroniky na Slovensku. Masívne zdražovanie má jasné dôvody

Experti varujú: Vírus H5 má potenciál spustiť globálnu pandémiu. Úmrtnosť je 48 % a nemáme proti nemu imunitu

Keď Buffett sedí na hotovosti a Zuckerberg stavia bunker, niečo sa deje. Miliardári sa pripravujú na kolaps

