Nemecká spoločnosť Flensburger Fahrzeugbau Gesellschaft (FFG) sa chystá v Londýne na veľtrhu DSEI predstaviť nový bojový koncept, ktorý spája úlohu tanku s palebnou podporou a systému krátkeho dosahu protivzdušnej obrany. Projekt dostal názov Condor a vychádza z osvedčeného podvozku Leopard 1, ktorý už desiatky rokov slúži v mnohých armádach sveta.

FFG reaguje na meniace sa podmienky bojiska, kde je čoraz ťažšie udržať krok s rastúcou hrozbou dronov, vrtuľníkov či nízko letiacej munície. Condor preto kombinuje moderné senzory, radar a výkonnú výzbroj s podvozkom, ktorý sa osvedčil v praxi. Na tému upozornil nemecký portál hartpunkt.

Tank, čo sa nezastaví pred ničím

Vozidlo dostalo bezosádkovú vežu Turra 30 – SA vyvinutú slovenskou firmou EVPÚ. Hlavnou zbraňou je 30 mm automatický kanón s programovateľnou muníciou, ktorý dokáže ničiť pozemné aj vzdušné ciele. Veža umožňuje doplniť výzbroj o koaxiálny guľomet a protitankové riadené strely Spike alebo Konkurs.

Podstatnou výhodou Condora je flexibilita. Posádka môže v priebehu niekoľkých sekúnd prepnúť z protivzdušnej obrany na priame palebné nasadenie proti pozemným cieľom. Dvojité podávanie munície zas umožňuje rýchlo voliť medzi typmi nábojov podľa aktuálnej situácie. Zbraňový systém dokáže strieľať od -10 do +70 stupňov, čo zaručuje široký záber pri ničení rôznych cieľov.

FFG pri konštrukcii nezostalo len pri veži. Condor dostal nové digitálne siete, upravený interiér pre posádku a vylepšené bočné aj vrchné pancierovanie. Vďaka dĺžke 7,18 metra a hmotnosti pod 40 ton si zachováva vysokú mobilitu, pričom stále poskytuje lepšiu ochranu než staršie varianty Leopardu 1.

Srdcom stroja je moderný motor Rolls-Royce Power Systems 8V199TE23 s výkonom 1 080 koní, ktorý je o 300 kilogramov ľahší než pôvodná pohonná jednotka Leopardu 1.

hybridný tank Nemcov
hartpunkt.de/FFG

V kombinácii s upravenou automatickou prevodovkou ZF a novým chladiacim systémom ponúka lepšiu spotrebu paliva, vyšší krútiaci moment a dlhšiu životnosť. Vozidlo spĺňa aj moderné bezpečnostné predpisy vďaka dvojokruhovým brzdám a je pripravené na cestnú prevádzku.

FFG pritom zdôrazňuje, že použitie Leopardu 1 má aj praktickú výhodu a široká dostupnosť náhradných dielov znižuje náklady na údržbu a uľahčuje budúce modernizácie.

Condor tak predstavuje rýchlu reakciu na aktuálne potreby armád, ktoré hľadajú spôsob, ako rýchlo posilniť svoje schopnosti protivzdušnej obrany bez toho, aby stratili kapacitu bojovať proti pozemným hrozbám. Pre Slovensko môže byť zaujímavým aspektom fakt, že v projekte hrá kľúčovú úlohu slovenský priemysel, keďže veža Turra 30 – SA je dielom domácej spoločnosti EVPÚ.

Čítajte viac z kategórie: Novinky

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP