Nemeckí vedci vyrobili kľúčovú súčasť motora zo špeciálneho plastu. Hlásia, že má viacero výhod
Najdôležitejší cieľ automobiliek v súčasnosti je bez najmenších pochýb znižovanie emisií. Snaha vypúšťať do ovzdušia čo najmenej CO2 výrazne ovplyvňuje celý priemysel a každá automobilka znižuje emisie po svojom. Niektoré vyrábajú viac elektromobilov, iné upravujú motory a ďalšie sa snažia autá odľahčiť výrobou plastových súčiastok, píše portál Inceptive Mind.
Vačkový hriadeľ je kľúčovou súčiastkou pohonného systému v autách s piestovým spaľovacím motorom. Hriadeľ umožňuje ovládanie posunu strojových súčiastok v závislosti od svojho natočenia. Býva vsadený do modulu, ktorý je zvyčajne vyrobený z hliníka, no nemeckí vedci z Fraunhofenovho inštitútu pre chemické technológie tento modul vyrobili z plastu.
„Modul vačkového hriadeľa je umiestnený v hlave valca, teda v hornej časti hnacej jednotky. Tu má osobitný význam – znižuje hmotnosť a taktiež ťažisko vozidla,“ hovorí Thomas Sorg, výskumný pracovník z Fraunhoferovho inštitútu. Projekt výroby tohto plastového modulu podporilo nemecké ministerstvo hospodárstva a energetiky a tiež spoločnosť Mahle a koncern Daimler.
Ide konkrétne o teplom vytvrdený polymér vystužený vláknami (termoplast). Jeho výhodou je okrem znížených nákladov na montáž tiež podstatne nižšia hmotnosť. Je výhodný aj pre znižovanie emisií, keďže vďaka nižšej hmotnosti spotrebuje na rovnakú vzdialenosť výrazne menej paliva. Tento plastový materiál je schopný odolávať vysokým teplotám a mechanickej námahe a je odolný voči poškodeniu napríklad syntetickými motorovými olejmi.
Ďalšou výhodou je podľa portálu Plastics Today fakt, že odliatky z hliníka vyžadujú po odliatí rozsiahle prepracovanie, čo výrazne zvyšuje náklady, naopak plastové moduly takéto úpravy nevyžadujú. Okrem toho, životnosť formy na výrobu plastového modulu je dlhšia ako pri forme na liatie roztaveného hliníka a nakoniec, pri výrobe plastov sa vyprodukuje oveľa menej CO2 ako pri výrobe hliníka, kde je výroba energeticky oveľa náročnejšia.
Rovnako aj redukcia hluku a vibrácií je vec, ktorú mnohí motoristi iste ocenia. Frauenhofenov inštitút dodáva, že novinka už za sebou má 600 hodín testovania a doterajšie výsledky sú veľmi dobré. Tuhosť termoplastov je však voči hliníku len štvrtinová, čo znamená, že možno nebude dosť odolný na to, aby mohol byť bežne používaný.
Nie je teda jasné, kedy a či sa tento produkt vôbec dostane do sériovej výroby bežných automobilov. Nemeckí vedci však budú mať čo robiť, keďže ráve nemecké automobilky totiž v oblasti ochrany životného prostredia pravidelne obsadzujú najnižšie priečky.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Môžeme len závidieť. V zahraničí našli geniálnu technológiu, ktorá rieši najväčší problém slovenských ciest
Spaľováky boli nadobro odpísané v ďalšej krajine. Zavedú tam drastické limity
Prieskum odhalil značky áut, ktoré Slováci stáčali najviac. Víťaz poriadne prekvapil
Slovákom práve odľahlo: Aj na Voyo si pozrieš tento rok Formulu 1
Vo vlastnom patente nás predbehnú, o prelomové predné brzdové svetlo sa bijú viaceré krajiny
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Obrovský hit dorazil online. Netflix pridal najlepšiu českú komédiu tohto roka
- Legendárna akčná komédia je späť, nešetrí humorom ani akciou (trailer)
- Diváci nemajú záujem, Netflix je zúfalý. Ich najdrahšie sci-fi je absolútnym prepadákom
- Nepotrebuje žiadne palivo. Prelomový motor využíva nepochopenú vlastnosť fyziky
- Vedci šokujú svet: Teória o koronavíruse, ktorej sme sa všetci smiali, je pravdepodobne pravdivá
-
- Diváci nemajú záujem, Netflix je zúfalý. Ich najdrahšie sci-fi je absolútnym prepadákom
- Nič také tu ešte nebolo. Prvá automobilka má riešenie najväčšieho problému elektromobilov
- Nepotrebuje žiadne palivo. Prelomový motor využíva nepochopenú vlastnosť fyziky
- Legendárna akčná komédia je späť, nešetrí humorom ani akciou (trailer)
- Vedci šokujú svet: Teória o koronavíruse, ktorej sme sa všetci smiali, je pravdepodobne pravdivá
-
- USA sa po 50 rokoch vrátili na Mesiac. Historická misia sa práve zmenila na katastrofu
- Nepotrebuje žiadne palivo. Prelomový motor využíva nepochopenú vlastnosť fyziky
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Diváci nemajú záujem, Netflix je zúfalý. Ich najdrahšie sci-fi je absolútnym prepadákom
- Veľké prekvapenie Telekomu. Predstaví dve nové služby, prídu už o pár dní (+ detaily)
Aktuálne: Najväčší kryptopodvodník histórie pozná trest
Európa by sa mala inšpirovať. Prvý krát v históriitáto krajina reštartuje jadrovú elektráreň
Najdrahší benzín spomedzi okolitých krajín EÚ má práve Slovensko
Elektrické nákladiaky Tesla môžu byť vyrábané v Európe, firma rokuje s touto krajinou
Žije. Japonská Sonda prekvapivo zvládla lunárnu noc
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené