Letecká doprava prepravuje obrovské množstvo ľudí a odhaduje sa, že počet lietadiel sa v najbližších 20 rokoch zvýši až o 90 %. Preto je načase rozmýšľať nad ekologickou variantou lietadiel. NASA už na takomto projekte začala pracovať.

Sleduj Fontech.sk aj na Facebooku, YouTube a Instagrame!

Ako informuje portál Futurism, vodíkový pohon sa v posledných rokoch stáva čoraz dostupnejším. V Európe sa začínajú stavať veterno-vodíkové elektrárne a v Nemecku predstavili prvý vodíkom poháňaný vlak.

Pohon turbínového motora lietadla vodíkom však nie je možný, nakoľko by na to bolo potrebné veľké množstvo vodíkových článkov, ktoré by vážili zbytočne veľa. Tím vedcov z Univerzity v Illinois však dostal od NASA dotáciu 5,3 miliónov eur a 3 roky na to, aby vytvorili vhodnú technológiu, ktorá by sa dala využiť v lietadlách.

Zobraziť celú galériu (1)
UNIVERSITY OF ILLINOIS

Skvapalnený vodík má byť riešením

K dispozícii je dokonca prvé možné riešenie, ktoré však ešte treba dotiahnuť do konca. Vedcom sa podarilo kryogénne schladiť vodíkové články. Skvapalnený vodík má oveľa vyššiu hustotu ako plyn, a tak dokáže uchovať oveľa viac energie, informuje portál theSun.

Reakcia skvapalneného vodíka s kyslíkom vyvoláva silnú reakciu, ktorá sa má použiť na výrobu elektrickej energie a tá bude následne pohánať turbínový motor. Táto technológia by samozrejme mohla byť v budúcnosti použitá aj na pohon automobilov či iných dopravných prostriedkov.

O autorovi
Mário Šimovič
Som študentom vysokej školy, obor aplikovaná informatika. Medzi moje záľuby patrí šport, hudba a takisto skúšanie nových zariadení a gadgetov.