Elon Musk neprežíva práve najlepšie obdobie. Zamestnanci Twitteru sa vzbúrili voči jeho despotickému štýlu riadenia firmy a výpoveď dali aj tí z viacerých kriticky dôležitých pozícií, takže obľúbenej mikroblogovacej službe stále hrozí kolaps, prípadne odliv inzerentov a používateľov na iné sociálne siete.

Vo svete technológií a ekonomiky je však všetko prepojené a problémy Twitteru tak dopadajú aj na Teslu. Ako píše Startitup, hodnota akcií Muskovej vlajkovej lode, elektrickej automobilky Tesla, sa výrazne prepadá. O súvislosti medzi Twitterom a Teslou píše vo svojej analýze aj Vox: „Problémy v Tesle sa kopia, zatiaľ čo šéf je rozptyľovaný svojou novou spoločnosťou,“ uvádza sa v článku.

Nemusí to byť také horúce

Hodnota Teslu sa od začiatku roka prepadla o takmer 50 %, čo môžeme pripísať aj výraznému nadhodnoteniu jej cenu v minulých rokoch či všeobecným výpredajom na trhoch v súvislosti s infláciou – index S&P500 však za rovnaký čas poklesol len o 15 % a podľa mnohých svoje „krízové“ dno dosiahol už v októbri, odkedy sa mierne zdvihol. Naopak, Tesla za posledný mesiac, kedy je dianie okolo Twitteru najturbulentnejšie, stratila 20 %.

Dôvody, ktoré vysvetľuje Vox, sú však pomerne vágne. Analýza hovorí napríklad o pokračujúcich problémov s kvalitou spracovania Tesly, no to nie je vôbec nič nové a autá Elona Muska sa s ňou potýkajú od úplného začiatku a ak prišlo k zmene, tak po otvorení berlínskej Gigafactory skôr k pozitívnej. Tieňom je však niekoľko zvolávacích akcií a opráv prostredníctvom over-the-air aktualizácií, čo však nie je nič neobvyklé, hoci ich Tesla má na počet vyrobených áut viac ako konkurencia.

Rozumnejšie už znie vysvetlenie, že sám Musk odpredal veľký balík akcií Tesly, aby mal na nákup Twitteru, alebo pochybnosti o tom, či bude mať popri haseniu požiarov v Twitteri dostatok energie na to bojovať s nástupom elektrických modelov od klasických automobiliek.

Tesla síce aktuálne môže mať post číslo jeden, no v prípade, že na elektromobily presadne „každý“, kľúčom k úspechu budú aj veci ako dostatočne široká dílerská či servisná cieť naprieč Európov. V tomto smere sa Tesla s Volkswagenom, Renaultom či koncernom Stellantis alebo Hyundai / Kia nemôže rovnať.

Z Tesly neodchádza len Muskova mentálna kapacita

Musk už roky hovorí o prelome v technológii autonómneho riadenia, no nedávno rozpustil tím špecialistov, ktorí v Tesle vyvíjali autopilota. Až 50 kľúčových ľudí, ktorí pôvodne pracovali v Tesle, sú aktuálne zamestnaní v Twitteri. Ako uvádza CNBC, patrí medzi nich aj riaditeľ, ktorý stojí práve za vývojom autopilota.

Tento krok viacerých investorov zarazil. Gary Black, patriaci k prvým investorom Tesly, napríklad povedal, že špičkoví inžinieri Tesly by nemali prevádzkovať Twitter. Problém priniesol aj balík odmien, ktorý má hodnotu 56 miliárd dolárov. Akcionári ho Muskovi schválili pred štyrmi rokmi ako motiváciu. Túto sumu má dostávať v prípade, ak splní výkonnostné ciele, medzi ktoré patrí napríklad ziskovosť či cena akcií na burze.

Flickr (Úprava redakcie)

Našli sa však aj takí, ktorí chcú tieto odmeny anulovať. Ako uvádza CNN, obrátili sa na súd, pretože Musk si ich podľa nich nezaslúži – pre Teslu totiž nepracuje na plný úväzok, čo pri pohľade na Muskove nasadenie zrejme platí len na papieri. Avšak, pri výsluchu sa majiteľ Tesly obhajoval a tvrdil, že svoju povinnosť zvýšiť trhovú hodnotu Tesly dodržal. Žalobca si stojí za tým, že spomenutý balík peňazí sa stal bezdôvodným obohatením.

Akoo informuje Market Watch, člen predstavenstva Tesly dokonca v lete uviedol, že Musk uvažuje o tom, že by svoje pozície v Tesle prenechal niekomu inému.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP