Vydanie nového dielu zo série Assassin’s Creed, tentokrát s podtitulom Valhalla je za rohom. V týchto dňoch sa na pulty predajní dostáva najnovšie dobrodružstvo hlavného hrdinu Eivora odohrávajúce sa v drsnom severskom prostredí. V koži charizmatického Vikinga sa vydáš v dobe temného stredoveku objavovať a hlavne dobíjať kolonizované oblasti starého Anglicka. Nezaškodí si preto pripomenúť históriu tejto legendárnej značky herného priemyslu

Séria Assassin’s Creed je považovaná za jednu z najrozporuplnejších sérií poslednej doby. Na jednej strane ide o naozaj prelomové hry, ktoré najmä vo svojich počiatkoch priniesli do priemyslu nové prvky a pravidlá, no na strane druhej sa Ubisoft, ktorý za celou značkou stojí, drží pravidla, že čo funguje, to netreba meniť.

Často tak dohádza k postupnej recyklácií spomínaných herných prvkov a ich prenášaniu do jednotlivých herných sérií. Tentokrát ťa prevedieme týmto úžasným univerzom a odhalíme jeho detailnú históriu.

Assassin’s Creed (Xbox 360/PS3/PC)

Keď v roku 2007 uzrela svetlo sveta hra s tajomným názvom Assassin’s Creed, herný svet ostal na istú chvíľu poriadne zaskočený. Hra bežala na prvej verzii enginu s názvom Anvil a ako jedna z prvých využívala možnosti vtedajších konzol Xbox 360 a PlayStation 3 (samozrejme, neskôr bola hra vydaná aj pre PC).

Aj napriek tomu, že grafika bola považovaná za vrchol svojej doby, zaujala hlavne výnimočnými pohybovými možnosťami hlavného hrdinu. Hra je rozdelená do dvoch časových rovín. V prvej sa v súčasnosti zhostíš role čašníka Desmonda Milesa, ktorý pomocou zariadenia s názvom Animus prežíva príbeh predka Altaira Ibn La-Ahada v období križiackych výprav.

Spoločnosť Abstergo sa snaží pomocou prístroja Animus vytiahnuť z génov Desmonda zvyšky pamäte jeho predkov, ktorí prišli do kontaktu s istým artefaktom. Ako sa príbeh vyvíja, postupne sa dozvedáme, že ide o nástroj, ktorý jeho nositeľom prináša obrovskú moc – je to totiž slávne Rajské jablko. Viac ako to, že pôjde o boj asasínov proti templárom však neprezradíme, nakoľko naozaj stojí za to, prežiť ho na vlastnej koži.

Kým po technologickej stránke bola hra dokonalým počinom, z hľadiska hrateľnosti to až take ružové nie je. Hra totiž trpela repetitívnosťou, čo bolo spôsobené malým množstvom činností, ktoré si mohol v hernom svete vykonávať. Súboje boli síce efektné, no zároveň veľmi jednoduché a po čase nudné. Ako celok tak hra doplatila na to, že sa musel dodržať stanovený termín vydania a veľa vecí bolo z pôvodného konceptu vynechaných. 

Assassin’s Creed II (Xbox 360/PS3/PC)

Technológia bola pripravená, a tak sa mohli autori sústrediť na hrateľnosť a poriadne podanie príbehu. Takto by sa dal v skratke popísať druhý diel. Podľa mnohých je považovaný za najlepší celej série, hlavne kvôli množstvu noviniek, ktoré priniesol a srdcia hráčov si získal aj nový hlavný hrdina.

Dej ťa tentokrát prenesie do Talianska, konkrétne do Benátok, Florencie a Toskánska, kde sa v roli mladíka menom Ezio Auditore da Firenze pustíme do nerovného boja proti nepriateľskej rodine Borgiovcov, ktorí sa hlásia k templárom. Ezio však nie je assassin, respektíve nič o vojne asasínov proti templárom nevie. Až po istej zlomovej udalosti v úvode si prvýkrát nasadí skrytú čepeľ a za pomoci Leonarda da Vinciho sa vydáva na dlhú cestu.

Hra zožala obrovský úspech. Nové herné mechaniky, možnosť nákupu nových zbraní a brnení, či skvelé vedľajšie úlohy boli tým, čoho sa nespokojní hráči prvého dielu dožadovali. Dokonca si sa tu mohol stretnúť aj so skutočnými historickými postavami a k dispozícii je obrovská historická encyklopédia. Hra si polepšila aj po technologickej stránke a vyzerala tak ešte o chlp lepšie.

Assassin’s Creed: Brotherhood (Xbox 360/PS3/PC)

Sympatický hlavný hrdina a veľmi pozitívne prijatie druhého dielu neušlo pozornosti vedeniu spoločnosti Ubisoft. Rozhodli sa preto vytvoriť trilógiu s Eziom, ktorý je tentokrát ostrieľaný assassín a v Ríme buduje tajné spoločenstvo asasínov.

Hra sa celá odohráva v Ríme, ktorý je pod nadvládou templárov, pričom tvojou úlohou je postupne ho oslobodiť. Kým v predchádzajúcej časti si mal k dispozícii vilu Monterigioni, ktorú si mohol zveľaďovať a dostával za to finančnú odmenu, tu máš k dispozícii celé mesto. Každá jedna dielnička, obchod alebo banka prinášajú pravidelný obnos peňazí, čo využiješ na nákup zbraní, brnení alebo rekonštrukciu vzácnych pamiatok.

Po novom pribudla novinka v podobe možnosti verbovania nových asasínov, ktorých bolo možné vysielať na misie po celom svete, z čoho samozrejme plynuli ďalšie príjmy do pokladnice. Na týchto misiách získavali skúsenosti a postupom času sa im zvyšovala úroveň vyspelosti. Takto vytrénovaných asasínov môžeš kedykoľvek zavolať na pomoc pri boji, čo je naozaj vítanou pomocou, keďže pribudla ešte jedna novinka.

Je ňou pridanie špeciálnych úloh, ktoré musíš splniť na dosiahnutie 100 % synchronizácie. V praxi ide napríklad o zabitie cieľa, čo je hlavným cieľom misie, no na plnú synchronizáciu je potrebné, aby si ho eliminoval z lavičky.

Assassin’s Creed: Revelations (Xbox 360/PS3/PC)

Posledným z príbehov, kde hrá hlavnú úlohu Ezio, je práve tento titul. Ezio je už starý a unavený a únavu badať aj pri snahe vyťažiť z hernej značky maximum. V žiadnom prípade sa nejedná o zlú hru, práve naopak, ide o vypilovanie herných prvkov k dokonalosti. Len je toho už veľa a zmien žalostne málo.

Tentokrát sa dej presunie do Konštantínopolu a okrem nového príbehu ide prakticky o kopírku Brotherhood. Ani pridanie novinky v podobe vysúvacieho háku hru nezachráni pred pocitom, že toto tu už bolo. Veľmi pozitívne boli vnímané herné pasáže, kde v koži Ezzia nasledujeme Altaira. Áno, hlavný hrdina z prvého dielu je späť, dokonca si za neho na malú chvíľu aj zahráme. Ide o chybu v Matrixe? Nie, svoju úlohu opäť zohráva Animus a spomienky uložené v génoch.

Aj napriek nesporným kvalitám bol titul prijatý vlažne. Na vine bol nedostatok zmien a celkovo je na hre badať „únavu materiálu“. Ubisoft sa snažil vydávať hry s ročným odstupom a na hrách sa to začalo prejavovať recykláciou herných prvkov a minimom inovácií. Pridanie nepodarenej mini hry na spôsob tower defense tiež nepomohlo a aj keď bol príbeh veľmi zaujímavý, cesta k cieľu už pôsobila ako hlavný hrdina – unavene a staro.

Assassin’s Creed III (Xbox 360/PS3/PC)

Unavená značka potrebovala zmenu a tá mala prísť práve s titulom, ktorý sa tentokrát pýši poradovým číslom tri. Na to, aby sa značka pozbierala, boli potrebné zmeny. Veľa zmien. Po trilógii s Eziom sa hráči dožadovali skutočne revolučných a Ubisoftu odkazovali, aby vytvoril nového, rovnako charizmatického hrdinu, ktorý si získa srdcia hráčov.

Aj tentokrát je hlavným motívom boj asasínov proti templárom. Boj sa však presunul z Európy na nový kontinent, Ameriku, kde prebieha občianska vojna za nezávislosť. Zúčastníš sa dokonca aj slávneho Bostonského pitia čaju. Aj keď si to autori prifarbili, aby to vyhovovalo ich potrebám, takýchto historických detailov je tu plno. Rovnako aj historických postáv, za všetky spomenieme aspoň Georgea Washingtona.

Hlavným hrdinom je tentokrát indiánsky chlapec Connor Kenway, známy aj pod menom Ratonhnhaké:ton. Ide o pravdepodobne najmenej obľúbeného hlavného hrdinu z celej série. Aj keď sa môže zdať, že je na vine nezapamätateľné meno, skôr ide o slabé vykreslenie charakteru a prázdno vyznievajúce dialógy. Je to škoda a premrhanie šance, lebo hru začínaš v koži jeho otca, ktorý ma naopak charizmy na rozdávanie.

Po hernej stránke však ide o výborný titul. Pohybové možnosti Connora sú opäť na vyššej úrovni, sú ladnejšie a animácie plynulejšie a aj boj sa zmenil smerom k lepšiemu. Tentokrát je naozaj potrebné časovať obranu v kombinácii s účinným protiútokom. Z Brotherhoodu sa vracia reťazová eliminácia nepriateľov, čím boje získavajú potrebnú dynamiku. Ide pravdepodobne o najbrutálnejší diel celej série a autori sa predovšetkým snažili poukázať na zúfalosť boja indiánov proti kolonizátorom.

Aj po technickej stránke si hra polepšila. Na dosluhujúcej generácii herných konzol sa podarilo vytvoriť detailný svet, kde tentokrát zohráva veľkú úlohu pohyb v zalesnených oblastiach. Celkovo ide o presun z urbanistických lokalít predchádzajúcich dielov do otvorenejšej prírody. Aj napriek nie úplne kladne prijatému hlavnému hrdinovi išlo o veľmi úspešný diel, ktorý sa dočkal niekoľkých DLC rozšírení.

 Assassin’s Creed IV: Black Flag (Xbox 360/PS3/PC/Xbox One/PS4/Nintendo Switch)

Poučený prechádzajúcimi chybami bol za hlavného hrdinu v regulárnej štvrtej časti zvolený korzár Edward Kenway. Musíme uznať, že po nemastnom-neslanom Connorovi zapôsobil Edward ako rana z čistého neba. Zmien je však tentokrát oveľa viac.

Keď sa pozrieme na hernú mapu, je obrovská a jednoznačne ide o najrozsiahlejšiu hernú plochu v sérii zatiaľ. Hra sa totiž presunula do horúceho Karibiku. Edward po stroskotaní lode stretáva neznámeho asasína, ktorý ho požiada o pomoc, no náš hlavný hrdina v tom zacíti peniaze a po krátkej potýčke sa ocitne v asasínskom obleku. Skrytú čepeľ nepozná, tak ju zahodí… Na tomto mieste končíme opisovanie príbehu, ktorý je opäť výborný a v rámci série ide jednoznačne o klenot.

Kenway nie je čiernobiely charakter. Je to korzár, či dokonca pirát, ktorý myslí primárne na zisk. V priebehu hry sa však začne jeho charakter formovať, dozvieš sa o jeho minulosti a začneš ho mať rád, pričom príbeh o asasínoch a templároch hrá tentokrát druhé husle. Viac, ako kdekoľvek inde platí, že cesta je cieľ.

Možno práve preto je táto časť v radoch hráčov tak obľúbená. Je to viac pirátska hra, kde sa staráš o svoju loď, s ktorou zvádzaš námorné bitky, ako príbeh asasína. Edward vlastne ani asasín nie je. Viac už ani neprezradíme. Radšej sa vrátime k námorným bojom, ktoré miestami naberajú epické rozmery. Tvojou základňou je tentokrát loď, ktorú možno vylepšovať a zvyšovať tak možnosti proti nepriateľom. Prvýkrát sa objavuje aj multiplayer.

Hra vyšla na dosluhujúcu generáciu herných konzol Xbox 360 a PlayStation 3 a aj keď nevyzerala zle, oproti počítačovej verzii jej už dochádzal dych. To sa však zmenilo s príchodom PlayStation 4 a Xbox One. Šlo o jeden zo štartovacích titulov novej generácie a je to vidno. Grafika na nových konzolách vyzerala nádherne, spracovanie vody, efekty počasia či hustá vegetácia sú len zlomkom z vylepšení, ktoré nás čakali v nadchádzajúcej generácii hier.

Assassin’s Creed: Rogue (Xbox 360/PS3/PC/Xbox One/PS4/Nintendo Switch)

Rozhodnutie vydať hru len pre dosluhujúce konzoly Xbox 360 a PlayStation 3 hre veľmi uškodilo. Aj napriek tomu, že ide o kvalitný titul, upadol kvôli nástupu nových zariadení do zabudnutia. Vyšiel totiž súbežne s next-gen titulom s podtitulom Unity, na ktorý sa sústredila celá pozornosť.

Prvýkrát sa v sérii ocitneme v koži hlavného hrdinu, ktorý stojí na druhej strane. Áno, Shay Cormac je templár. Aj keď to zo začiatku vyzerá úplne inak, po udalostiach, ktoré stoja za zničením polovice mesta, sa rozhodne pridať k templárom. Je to rozhodne veľmi osviežujúci prvok, ktorý pôsobí naozaj dobre.

Po hernej stránke ide o takmer o identickú kópiu karibského dobrodružstva v Black Flag, no zmenili sa kulisy a z tropického prostredia sa presúvame do chladnejších severských morí.

Súbojový systém ostal bezo zmien, grafika tiež. Aj napriek tomu ide o kvalitný titul, ktorý by nemal ostať nepovšimnutý, a to minimálne kvôli zaujímavému príbehu z pohľadu druhej strany. Keďže titul nakoniec vyšiel v remastrovanej edícii aj pre aktuálnu generáciu herných konzol, stáva sa prístupnejším ako kedykoľvek predtým.

Assassin’s Creed: Unity (PC/Xbox One/PS4)

Ide o prvý titul, ktorý bol zameraný na novú generáciu herných konzol. Hráči netrpezlivo očakávali nový diel, nakoľko podľa vyjadrení zo strany Ubisoftu pôjde o revolúciu a skutočne sme sa revolúcie aj dočkali. Len v trochu inej forme, ako sme čakali.

Za príbehovú kulisu totiž bola tentokrát vybraná Veľká francúzska revolúcia. V uliciach Paríža sa pohybujú obrovské davy, ktoré sa pod rúškom hesla Sloboda, rovnosť, bratstvo dožadujú zmeny v systéme. Práve do víru týchto udalostí sa zapletie nový hlavný hrdina Arno Dorian, ktorý sa dokonca ocitne aj v legendárnej Bastille. Ako inak, spútaný a uväznený.

Rozhodnutie, že sa hra vydá len na next-gen generáciu konzol malo za následok hru, ktorá vyzerala úžasne. Je tu miera detailov, aká tu doteraz a ani nikdy potom nebola. Dokonca, podľa materiálov, ktoré poskytli herní vývojári, sa robí rekonštrukcia vyhorenej katedrály Notre Dame. Bohužiaľ, takýto vizuál si vyžiadal svoju daň vo forme veľmi zlej optimalizácie. Či už za tým stálo urýchlenie vývoja z dôvodu stihnutia termínu alebo neznáme vývojárske prostredie nových konzol, dodnes  nie je dôvod problémov jasný. Faktom ale je, že hra bola v deň vydania vo veľmi zlom stave. Až niekoľko desiatok gigabajtov updatov ju dostalo do podoby, v akej je dnes.

Arnove pohybové schopnosti tiež prešli radom zmien. Aj napriek tomu, že ide pravdepodobne o najladnejšie pohyby, aké môžeme v asasínskej sérii vidieť, sa technické problémy nevyhli ani tejto oblasti. Postava často skočí inam, než máš pôvodne v pláne. Boj prešiel výraznými zmenami a veľká časť úspechu závisí od vybavenia, ktorým hrdina disponuje. Novinkou je strom schopností, ktoré je potrebné odomknúť, no v žiadnom prípade nejde o hlbší príklon k RPG.

Jednou z noviniek je multiplayer. Teda, multiplayer je tu už od čias Black Flag, ale v tomto prípade ide o niečo úplne iné. Ide o sériu separátnych misií, ktoré je možné prechádzať kooperatívne so živými spoluhráčmi. Ide o zaujímavý koncept, ktorý sa ale neujal a viac sa v sérii nevyskytoval. Rovnako aj interakcia so súčasnosťou je minimálna. Animus tu síce je, ale v pozmenenej podobe.

Assassin’s Creed: Syndicate (PC/Xbox One/PS4)

Po prvý krát v histórii Assassin’ Creed sú hlavné postavy dve. Dvojčatá Jacob a Evie Frey prichádzajú do Londýna v dobe priemyselnej revolúcie, aby pokračovali v šľapajách ich nebohého otca. Tu sa stretnú so sympatickým asasínom Henrym, ktorý ich zasvätí do tajomstiev mesta nad Temžou.

Aj keď sú postavy dve a po meste sa môžeš pohybovať voľne a hrať za akúkoľvek postavu, misie sú určené konkrétnej postave. Spočiatku to vyzerá, že Jacob je bojovník a Evie sa orientuje na tichý pohyb v tieňoch. Postavy sa ale dajú vyprofilovať pomocou vývojového stromu, čím sa ich využitie prakticky vyrovná.

Technická stránka bola tentokrát veľmi ostro sledovaná a aj keď sa pár chybičiek krásy určite nájde, oproti Unity ide o dokonalú hru. Podstatne lepšia optimalizácia si ale vyžiadala svoju cenu. Davy z ulíc boli zredukované na menšie skupinky a ani detaily na postavách nie sú na úrovni tých francúzskych. Hra ale beží stabilne a plynule.

Zmena zasadenia do iného obdobia umožnila využitie parníkov, ktoré slúžia na vodnú prepravu, no najväčšou zmenou je vystreľovací hák. Po vzore super-hrdinu so znakom netopiera na hrudi sa tak stáva pohyb po meste jednoduchším a hlavne rýchlejším. Hra je však až príliš podobná Unity a hráči sa začínajú dožadovať úplnej zmeny. DLC s názvom Jack The Ripper patrí k tomu najlepšiemu, čo si môžeš zahrať a určite ho minimálne kvôli odhaleniu príbehu odporúčame. Ďalší diel sa tak odkladá a je tu rok bez nového dielu Assassin’s Creed…

Assassin’s Creed: Origins (PC/Xbox One/PS4)

Návrat k pôvodu bratstva a vznik asasínov tak, ako ich poznáme je nosným pilierom tejto časti. Zasadenie do Egypta pôsobí veľmi sviežim dojmom a vyzerá to tak, že očakávaná zmena sa konečne dostavila. Boj s templármi sa tentokrát objaví len v časti odohrávajúcej sa v súčasnosti, ktorá je ale zastúpená iba zopár minútami a pri desiatkach hodín, ktoré sa v tejto hre dajú stráviť, je to naozaj zanedbateľná časť.

Počkať, desiatky hodín? Veď takéto hodnoty sa uvádzajú pri RPG žánri a práve tu sa dostávame k tomu, čo robí tento diel výnimočným. Hra si totiž za svoj vzor zobrala to najlepšie z hier ako Zaklínač a Dark Souls. Z druhej menovanej si zobrali súbojový systém, ktorý je dynamický a konečne dostali poriadnu dávku obtiažnosti. Systém zadávania úloh a ich plnenie je veľmi podobné, aj keď ani zďaleka nie tak prepracované ako pri Geraltových dobrodružstvách.

Graficky sa hra opäť posunula o stupienok vyššie. Obrovský herný svet je vykreslený do najmenších detailov a aj keď miera detailov nedosahuje kvalitu spracovania Paríža, ide o jednu z najkrajších hier generácie. Herný svet je obrovský, dokonca je najväčší, aký sme tu zatiaľ mali a príklon k RPG žánru pôsobí dobre aj po grafickej stránke. Všetky zmeny brnení, zbraní a štítov sú tak okamžite viditeľné. Hra vrátila upadajúcu sériu naspäť na výslnie a vyzerá to tak, že smer, ktorým sa Ubisoft vydal, je správny.

Assassin’s Creed: Oddyssey (PC/Xbox One/PS4)

Zatiaľ posledný diel série je zasadený do antického grécka. Príklad k žánru RPG je viditeľný hneď od začiatku, kde si môžeš vybrať, za akého hlavného hrdinu chceš hrať. Na výber je statný Alexios alebo jeho krásna sestra Kassandra. Na rozdiel od Syndicate je táto zmena permanentná a zmena počas hry nie je možná. Ide však len o kozmetickú zmenu, vplyv na dej to nemá žiaden.

Pribudla možnosť voľby pri dialógoch, čím máš možnosť upraviť priebeh niektorých úloh a tých vedľajších je k dispozícií naozaj obrovské množstvo. Aj keď v podstate tieto úlohy nemusíš plniť a môžeš sa vydať za hlavnej dejovej línii. Časom však narazíš na vysoký level nepriateľov a k vedľajším úlohám sa budeš musieť vrátiť. Veľmi výrazne ti to uľahčí prechod hrou.

Po grafickej stránke ide o krásnu hru hlavne na Xbox One X a PS4 Pro a dokonca aj optimalizácia je bezproblémová. Herná doba je však umelo naťahovaná generickou mapou. V duchu, s každým dielom to urobíme väčšie, vývojari vytvorili jedno z najrozsiahlejších herných prostredí a toto tvrdenie siaha ďaleko za hranice tejto série.

Je to ale všetko?

Spomínané hry tvoria kanonickú časť série Assassin’s Creed, no bola vydaná aj celá rada spin-offov, ktoré rozširujú univerzum o nové príbehy a postavy. Aj tak  vznikla hra s podtitulom Liberation, ktorá bola primárne vydaná na PlayStation Vita a časom sa dostala vo forme remasteru aj na PC a veľké konzoly.

Na prenosnú konzolu od Nintenda vznikla hra Assassin’s Creed: Altair Chronicles, kde ide o 2D plošinovku, ktorá sa však mimo domovskú platformu nikdy nedostala. Na PlayStation 4 a Xbox One vyšla pred nejakým časom remastrovaná edícia s názvom Assassin’s Creed: Ezio Collection, pričom neskôr nasledoval remaster Rogue a nie veľmi podarený remaster tretieho dielu.

Uvidíme, čo prinesie budúcnosť. Valhalla vyzerá zaujímavo, ale do next-gen titulu má ďaleko. Vydanie je totiž naplánované aj na aktuálnu generáciu herných zariadení a teda sa dostáva do podobnej situácie ako Black Flag v minulosti.  Neznamená to však, že nepôjde o kvalitnú hru, avšak na finálne hodnotenie si ešte musíme chvíľu počkať.

Assassin’s Creed Valhalla bude k dispozícii 10. novembra na PC, PS4, Xbox One, Google Stadia, aj novú generáciu konzol PlayStation 5 a Xbox Series X. PC verzia hry bude dostupná prostredníctvom Epic Store a uPlay. Ubisoft už stihol predstaviť aj verzie, v ktorých hra na jeseň dorazí do obchodov. Celkovo budú fanúšikom k dispozícii štyri verzie hry.

  • Standard edition (59,99 €): základná verzia hry
  • Gold Edition (99,99 €): základná verzia hry + Season Pass
  • Ultimate Edition (109,99 €): základná verzia hry, Season Pass a bonusový balíček Ultimate Pack. Ten hráčom sprístupní exkluzívny obsah v podobe jedinečných úprav v hre a súpravu rún pre vylepšenie zbraní a zbroje.
  • Collector’s Edition (199,99 €): základná verzia hry, Season Pass, balíček Ultimate Pack, 30 cm vysoká zberateľská figúrka hlavnej ženskej protagonistky, špeciálny kovový zberateľský obal, malá 5 cm vysoka soška Eivora s havranom, soundtrack ku hre, artworky

Potešujúcou verziou pre majiteľov verzií pre PlayStation 4 a Xbox One je bezplatný update na konzoly novej generácie. Ten so sebou prináša vylepšený vizuál a rýchlejšie nahrávania. Ubisoft zároveň potvrdil, že na PlayStation 5 a Xbox Series X bude hra bežať pri 60 fps v natívnom 4K rozlíšení. Detailný rozbor novinky prinesieme v blízkej dobe v pripravovanej recenzii.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú