Vážilo 32 kg a dosiahlo rýchlosť 30 km/h. Mazda vymyslela kufríkové auto za 5 000 dolárov
Začiatok deväťdesiatych rokov priniesol do sveta vlnu optimizmu. Studená vojna bola na konci a technológie sľubovali zjednotiť planétu aj zrýchliť každodenný život. Mazda v tom čase prežívala vlastné zlaté obdobie. Jej nový roadster MX-5 trhal predajné rekordy, v roku 1991 sa stala prvou japonskou značkou, ktorá vyhrala 24-hodinovku v Le Mans, a svetu predstavila koncept vodíkovej rotačnej technológie HR-X.
V takto povzbudivej atmosfére v centrále v Hirošime vznikol unikátny interný projekt s názvom Fantasyard – súťaž medzi zamestnancami, kde sa hodnotili najbláznivejšie, ale zároveň najkreatívnejšie nápady na mobilitu budúcnosti. Dnes by podobné experimenty možno v prísnom korporátnom prostredí len ťažko prežili, no na prelome dekády v Mazde oživovali ducha značky, ktorá sa nebála ísť proti prúdu. A práve z tohto kreatívneho „dvora fantázie“ vzišiel aj jeden z najkurióznejších projektov značky – kufríkové auto.
Na počiatku bola vrecková motorka
Tento nápad, ktorý znel ako niečo z komiksu alebo z bondovky, mal slúžiť na jednoduchší presun v rámci letísk. Jeho tvorcom bola skupina siedmich inžinierov z oddelenia testovania manuálnych prevodoviek, ktorí dostali minimálny rozpočet. Najprv si zaobstarali vreckovú motorku a najväčší pevný kufor, aký našli, konkrétne išlo o model Samsonite s rozmermi 57 × 75 cm. Všetko ostatné bola čistá improvizácia a inžinierska hra so súčiastkami.
Z vreckovej motorky použili dvojtaktný motor s objemom 34 cm³ a výkonom 1,7 konskej sily, ktorý umožnil jazdu rýchlosťou až 30 km/h. Skladanie „vozidla“ trvalo 15 sekúnd až jednu minútu – predné koleso sa vysunulo cez špeciálne navrhnutý otvor v kufri, zadné kolesá sa jednoducho zacvakli a nad zadnou nápravou sa upevnilo sedadlo. Výsledkom bol trojkolesový miniatúrny dopravný prostriedok.
Vozidlo bolo vybavené zadnou kotúčovou brzdou, diferenciálom pre lepšie zatáčanie, ako aj plne funkčným osvetlením vrátane predných svetiel, brzdových svetiel a v neskorších verziách aj smeroviek. Nechýbal mu klaksón a ani interiérový koberček.
Vznikli tri verzie
Aj keď kufríkové auto vážilo 32 kilogramov a bolo skôr kuriozitou ako praktickým riešením na cesty, nieslo v sebe akúsi esenciu Mazdy. Bolo zábavné na jazdu, nízke ťažisko mu dávalo stabilitu a svojou trojkolesovou architektúrou nadväzovalo na historický model Mazda-Go z roku 1931. Zároveň išlo o skvelý marketingový nástroj keďže médiá po ňom skočili ako po údenom a Mazda si získala pozornosť úplne iným spôsobom ako bežné automobilky.
Z pôvodného jediného prototypu napokon vznikli ešte dve ďalšie verzie – jedna pre americký a druhá pre európsky trh. Tá európska bola dokonca vystavená na frankfurtskom autosalóne po boku legendárneho víťaza Le Mans, modelu 787B. No z trojice prežila len jedna – americký exemplár, zatiaľ čo originál bol „nešťastnou náhodou zničený“ a európska verzia záhadne zmizla.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
USA čelia vážnej hrozbe. Tajná čínska stíhačka zablokuje ich bombardéry na 1000 km
Ľudia pri ňom odchádzali z kina. Desivý horor ide do finále, najhoršie ešte len príde (VIDEO)
Najslávnejšia veta vznikla náhodou. Gladiátor má 25 rokov, prvý nápad by nikdy neprerazil
Má 340 koní a 560 km dojazd. Nová Škoda je najvýkonnejšie auto milovanej značky
Legendárny DOOM je späť v najlepšej forme. Takúto brutalitu len tak niekde nezažiješ (RECENZIA)
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Tiché ochorenie končatín, ktoré ti zničí telo aj život. „Pacienti ho neriešia včas,“ hovorí odborníčka
Tragický požiar rodinného domu: Majiteľka nemala šancu prežiť
Asteroid vo veľkosti štadióna preletí okolo Zeme: Sledovať ho môžeš naživo
Vatikánska banka: S čím si ani pápež František neporadil a čo čaká na jeho nástupcu
10 najzadlženejších krajín sveta: Od afrického Sudánu po technologické Japonsko aj 3 európske krajiny (REBRÍČEK)
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Najslávnejšia veta vznikla náhodou. Gladiátor má 25 rokov, prvý nápad by nikdy neprerazil
- Vedci šokovali svet: V tvojich bunkách sa deje kvantový zázrak, ktorý prepíše učebnice biológie
- Letíme závratnou rýchlosťou. Mliečnu cestu odsúva tajomná vesmírna prázdnota
- Vedci sú v koncoch. Gigantický objekt popiera základné pravidlá vesmíru, fyzika na to nemá odpoveď
- Star Wars a Duna na steroidoch. Veľkolepý sci-fi seriál sa predstavil v novej ukážke
-
- Robí si na ňu zálusk NATO aj Ukrajina. Sused Ruska má novú kamikadze zbraň na obranu štátu
- Vedci sú v koncoch. Gigantický objekt popiera základné pravidlá vesmíru, fyzika na to nemá odpoveď
- ČERNÁK pobláznil Slovákov. Netflix však ponúka ešte niečo omnoho lepšie
- Majitelia elektromobilov dostali studenú sprchu. Po novom majú platiť nespravodlivú a vysokú daň
- Socialistická ikona hlási návrat. Slávna značka ukázala po desaťročiach nový model
-
- Vedci našli skrytý trik, ako obnoviť zrak. Takéto niečo by ti nikdy nenapadlo
- ČERNÁK pobláznil Slovákov. Netflix však ponúka ešte niečo omnoho lepšie
- Našli artefakt starý 80 000 rokov. Odhalil, že o minulosti ľudstva sme sa totálne mýlili
- KVÍZ: Väčšina „znalcov“ nedá už tretiu otázku. Ukáž, že filmové akčné legendy máš v malíčku
- Majitelia elektromobilov dostali studenú sprchu. Po novom majú platiť nespravodlivú a vysokú daň
Malé firmy získajú dotácie na obnoviteľné zdroje. Pozri si podmienky
Americké automobilky sa búria. Trumpova dohoda s Britániou ich zrádza
Britská letecká skupina IAG nakupuje 53 lietadiel za miliardy. Obchodná dohoda s USA ruší clá
India a Pakistan na pokraji vojny. Civilné lety zastavené
Benzín aj nafta zlacneli. Analytik varuje, že ďalšie zníženie je neisté
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Tiché ochorenie končatín, ktoré ti zničí telo aj život. „Pacienti ho neriešia včas,“ hovorí odborníčka
Tragický požiar rodinného domu: Majiteľka nemala šancu prežiť
Asteroid vo veľkosti štadióna preletí okolo Zeme: Sledovať ho môžeš naživo
Vatikánska banka: S čím si ani pápež František neporadil a čo čaká na jeho nástupcu
10 najzadlženejších krajín sveta: Od afrického Sudánu po technologické Japonsko aj 3 európske krajiny (REBRÍČEK)
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené