Vážilo 32 kg a dosiahlo rýchlosť 30 km/h. Mazda vymyslela kufríkové auto za 5 000 dolárov
Začiatok deväťdesiatych rokov priniesol do sveta vlnu optimizmu. Studená vojna bola na konci a technológie sľubovali zjednotiť planétu aj zrýchliť každodenný život. Mazda v tom čase prežívala vlastné zlaté obdobie. Jej nový roadster MX-5 trhal predajné rekordy, v roku 1991 sa stala prvou japonskou značkou, ktorá vyhrala 24-hodinovku v Le Mans, a svetu predstavila koncept vodíkovej rotačnej technológie HR-X.
V takto povzbudivej atmosfére v centrále v Hirošime vznikol unikátny interný projekt s názvom Fantasyard – súťaž medzi zamestnancami, kde sa hodnotili najbláznivejšie, ale zároveň najkreatívnejšie nápady na mobilitu budúcnosti. Dnes by podobné experimenty možno v prísnom korporátnom prostredí len ťažko prežili, no na prelome dekády v Mazde oživovali ducha značky, ktorá sa nebála ísť proti prúdu. A práve z tohto kreatívneho „dvora fantázie“ vzišiel aj jeden z najkurióznejších projektov značky – kufríkové auto.
Na počiatku bola vrecková motorka
Tento nápad, ktorý znel ako niečo z komiksu alebo z bondovky, mal slúžiť na jednoduchší presun v rámci letísk. Jeho tvorcom bola skupina siedmich inžinierov z oddelenia testovania manuálnych prevodoviek, ktorí dostali minimálny rozpočet. Najprv si zaobstarali vreckovú motorku a najväčší pevný kufor, aký našli, konkrétne išlo o model Samsonite s rozmermi 57 × 75 cm. Všetko ostatné bola čistá improvizácia a inžinierska hra so súčiastkami.
Z vreckovej motorky použili dvojtaktný motor s objemom 34 cm³ a výkonom 1,7 konskej sily, ktorý umožnil jazdu rýchlosťou až 30 km/h. Skladanie „vozidla“ trvalo 15 sekúnd až jednu minútu – predné koleso sa vysunulo cez špeciálne navrhnutý otvor v kufri, zadné kolesá sa jednoducho zacvakli a nad zadnou nápravou sa upevnilo sedadlo. Výsledkom bol trojkolesový miniatúrny dopravný prostriedok.
Vozidlo bolo vybavené zadnou kotúčovou brzdou, diferenciálom pre lepšie zatáčanie, ako aj plne funkčným osvetlením vrátane predných svetiel, brzdových svetiel a v neskorších verziách aj smeroviek. Nechýbal mu klaksón a ani interiérový koberček.
Vznikli tri verzie
Aj keď kufríkové auto vážilo 32 kilogramov a bolo skôr kuriozitou ako praktickým riešením na cesty, nieslo v sebe akúsi esenciu Mazdy. Bolo zábavné na jazdu, nízke ťažisko mu dávalo stabilitu a svojou trojkolesovou architektúrou nadväzovalo na historický model Mazda-Go z roku 1931. Zároveň išlo o skvelý marketingový nástroj keďže médiá po ňom skočili ako po údenom a Mazda si získala pozornosť úplne iným spôsobom ako bežné automobilky.
Z pôvodného jediného prototypu napokon vznikli ešte dve ďalšie verzie – jedna pre americký a druhá pre európsky trh. Tá európska bola dokonca vystavená na frankfurtskom autosalóne po boku legendárneho víťaza Le Mans, modelu 787B. No z trojice prežila len jedna – americký exemplár, zatiaľ čo originál bol „nešťastnou náhodou zničený“ a európska verzia záhadne zmizla.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Netflix ukázal novú akčnú bombu. Vychádza zo skutočnosti a práve dostala prvý trailer
Kráľ hororu bude strašiť naďalej. Ikonická séria dostane nečakané pokračovanie
NESMIEŠ PREHLIADNUŤ Aj my sme mali svoju Mafiu. Bratislavská herná legenda začala nádejne, totálne však na ňu zabudli
VIDEO: Stallone bojuje proti hviezde Terminátora. Seriálový hit sa vracia na Slovensko
Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Vláda rozhodla: Poľsko aktivuje kľúčový článok NATO, uviedol premiér Tusk
Za 100 eur mesačne môžeš svojmu dieťaťu našetriť až pol milióna eur. Expert radí rodičom, ako správne sporiť (ROZHOVOR)
Maškrtenie, ktoré prospieva srdcu: Milovaná sladkosť Slovákov znižuje cholesterol, účinok sa prejavuje už pri malom kúsku
Fico reaguje na narušenie poľského vzdušného priestoru: Nenechá sa „vyprovokovať politickými hrami“
Vláda schválila spravodlivejšie dôchodky. Zmena od roka 2026 pomôže najmä konkrétnej skupine Slovákov
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Vedci našli artefakt starý 80 000 rokov. Odhalil, že o minulosti ľudstva sme sa totálne mýlili
- Slováci ich autá milujú. Veľká automobilka ukázala svoje auto budúcnosti, ide úplne proti prúdu
- PET fľaše sa menia na prekvapivú zbraň. Vedci hovoria o riešení klimatickej krízy
- Vedcom padla sánka. 4 757 metrov pod ľadom Antarktídy objavili stratený svet
- Miliónové rakety netreba. Spojenec Západu otestoval ultimátne riešenie proti dronom za pár centov
-
- Vedcom padla sánka. 4 757 metrov pod ľadom Antarktídy objavili stratený svet
- Veľmoc našla ložisko mimoriadne vzácnej suroviny. Má astronomickú hodnotu
- Nová rana pre vodičov. Ak nemáš splnenú túto podmienku, auto ti na STK neprejde
- PET fľaše sa menia na prekvapivú zbraň. Vedci hovoria o riešení klimatickej krízy
- Slováci ich autá milujú. Veľká automobilka ukázala svoje auto budúcnosti, ide úplne proti prúdu
-
- Vedcom padla sánka. 4 757 metrov pod ľadom Antarktídy objavili stratený svet
- Veľmoc našla ložisko mimoriadne vzácnej suroviny. Má astronomickú hodnotu
- Nová rana pre vodičov. Ak nemáš splnenú túto podmienku, auto ti na STK neprejde
- PET fľaše sa menia na prekvapivú zbraň. Vedci hovoria o riešení klimatickej krízy
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
Rusko bojuje s krízou. Dôležitá komodita je ohrozená a láme rekordy cien, urobili zúfalý krok
iPhony a Androidy si konečne rozumejú. Veľký operátor spustil Slovákom roky vytúženú funkciu
Slovenský export zbraní rastie nebývalým tempom. Rok 2025 môže priniesť 3 miliardy eur
Mapy Google sa v Kórei menia. Citlivé oblasti už nebudú viditeľné
Nový prieskum odhalil trend. Platby kartou a mobilom sa stali štandardom na Slovensku
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP