Vážilo 32 kg a dosiahlo rýchlosť 30 km/h. Mazda vymyslela kufríkové auto za 5 000 dolárov
Začiatok deväťdesiatych rokov priniesol do sveta vlnu optimizmu. Studená vojna bola na konci a technológie sľubovali zjednotiť planétu aj zrýchliť každodenný život. Mazda v tom čase prežívala vlastné zlaté obdobie. Jej nový roadster MX-5 trhal predajné rekordy, v roku 1991 sa stala prvou japonskou značkou, ktorá vyhrala 24-hodinovku v Le Mans, a svetu predstavila koncept vodíkovej rotačnej technológie HR-X.
V takto povzbudivej atmosfére v centrále v Hirošime vznikol unikátny interný projekt s názvom Fantasyard – súťaž medzi zamestnancami, kde sa hodnotili najbláznivejšie, ale zároveň najkreatívnejšie nápady na mobilitu budúcnosti. Dnes by podobné experimenty možno v prísnom korporátnom prostredí len ťažko prežili, no na prelome dekády v Mazde oživovali ducha značky, ktorá sa nebála ísť proti prúdu. A práve z tohto kreatívneho „dvora fantázie“ vzišiel aj jeden z najkurióznejších projektov značky – kufríkové auto.
Na počiatku bola vrecková motorka
Tento nápad, ktorý znel ako niečo z komiksu alebo z bondovky, mal slúžiť na jednoduchší presun v rámci letísk. Jeho tvorcom bola skupina siedmich inžinierov z oddelenia testovania manuálnych prevodoviek, ktorí dostali minimálny rozpočet. Najprv si zaobstarali vreckovú motorku a najväčší pevný kufor, aký našli, konkrétne išlo o model Samsonite s rozmermi 57 × 75 cm. Všetko ostatné bola čistá improvizácia a inžinierska hra so súčiastkami.
Z vreckovej motorky použili dvojtaktný motor s objemom 34 cm³ a výkonom 1,7 konskej sily, ktorý umožnil jazdu rýchlosťou až 30 km/h. Skladanie „vozidla“ trvalo 15 sekúnd až jednu minútu – predné koleso sa vysunulo cez špeciálne navrhnutý otvor v kufri, zadné kolesá sa jednoducho zacvakli a nad zadnou nápravou sa upevnilo sedadlo. Výsledkom bol trojkolesový miniatúrny dopravný prostriedok.
Vozidlo bolo vybavené zadnou kotúčovou brzdou, diferenciálom pre lepšie zatáčanie, ako aj plne funkčným osvetlením vrátane predných svetiel, brzdových svetiel a v neskorších verziách aj smeroviek. Nechýbal mu klaksón a ani interiérový koberček.
Vznikli tri verzie
Aj keď kufríkové auto vážilo 32 kilogramov a bolo skôr kuriozitou ako praktickým riešením na cesty, nieslo v sebe akúsi esenciu Mazdy. Bolo zábavné na jazdu, nízke ťažisko mu dávalo stabilitu a svojou trojkolesovou architektúrou nadväzovalo na historický model Mazda-Go z roku 1931. Zároveň išlo o skvelý marketingový nástroj keďže médiá po ňom skočili ako po údenom a Mazda si získala pozornosť úplne iným spôsobom ako bežné automobilky.
Z pôvodného jediného prototypu napokon vznikli ešte dve ďalšie verzie – jedna pre americký a druhá pre európsky trh. Tá európska bola dokonca vystavená na frankfurtskom autosalóne po boku legendárneho víťaza Le Mans, modelu 787B. No z trojice prežila len jedna – americký exemplár, zatiaľ čo originál bol „nešťastnou náhodou zničený“ a európska verzia záhadne zmizla.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Čína predstavila projekt desaťročia. Je prvý na svete s desivou technológiou, ktorá úplne mení boj na mori
„Hračkárstvo hackerov“. Tieto (ne)legálne gadgety si objednáš z internetu aj na Slovensko
Vyšetrovanie zločinov v budúcnosti plnej technológii. Neo Berlin 2087 sa pripomenul trailerom
Kúpiš si auto, no nie celý výkon. Volkswagen spustil trend, ktorý nahneval tisíce vodičov
Za málo peňazí dostaneš famózny stroj. Toto sú najlepšie a najlacnejšie drony na slovenskom trhu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
FOTO: Post Malone odpálil v Bratislave ohňovú šou. Druhý deň festivalu Lovestream 2025 bol veľkolepý
Kto vládne svetu zbraní a tankov: Rebríček najsilnejších armád odhalil poradie veľmocí aj prekvapivé posuny
Slovensko prišlo o legendu televíznej zábavy: Oldo Hlaváček zomrel vo veku 91 rokov
Starnutie sa môže šíriť telom ako „infekcia“. Nový objav odhalil proteín, ktorý je za to zodpovedný
Putin mal podľa zdrojov Bieleho domu maximalistické nároky. Trump ich nazval úspechom a Európa spozornela
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Má dojazd 2 245 km a neskutočnú spotrebu. Automobilka pôsobiaca aj na Slovensku predstavila zázračný hybrid
- 30 rokov ho nič neprekonalo. Jeden z najlepších akčných filmov histórie hlási návrat, máme detaily
- Vedci odhalili trik s vodou, po ktorom z nej zmizne až 90 % mikroplastov. Vyskúšať ho môže každý
- Dodáva teplo a elektrinu v Arktíde. Plávajúca jadrová elektráreň Rusov dosiahla nový rekord
- Strach z Votrelca vôbec nehrali, herečka omdlela priamo pred kamerou. Takto vznikla najdesivejšia sci-fi bytosť histórie
-
- Bill Gates mal pravdu. Umelá inteligencia narazila na veľký problém, môže znamenať jej koniec
- 30 rokov ho nič neprekonalo. Jeden z najlepších akčných filmov histórie hlási návrat, máme detaily
- Západ ju nemá ako zastaviť. Desivá ruská zbraň dokáže vyradiť základne NATO v sekundách
- Dodáva teplo a elektrinu v Arktíde. Plávajúca jadrová elektráreň Rusov dosiahla nový rekord
- Má dojazd 2 245 km a neskutočnú spotrebu. Automobilka pôsobiaca aj na Slovensku predstavila zázračný hybrid
-
- NASA sleduje emisie CO2 z vesmíru. Najväčší znečisťovateľ v Európe je blízko Slovenska
- Najväčší nepriateľ nebol Rus, ale mikro zabijak. Vedci po 200 rokoch odhalili, čo zabilo armádu Napoleona
- Bill Gates mal pravdu. Umelá inteligencia narazila na veľký problém, môže znamenať jej koniec
- Európa sa vráti 20 000 rokov späť v čase, katastrofu už nemožno zastaviť
- Spojenec Slovenska stavia svoju najdrahšiu zbraň. Ponesie 144 jadrových hlavíc a vyzerá ako zo sci-fi
Postavia jadrové elektrárne, vysokorýchlostnú železnicu a predbehnú Slovensko. Ázia má nového tigra
Volkswagen znovu zaťal do živého. Vládu vyzval na štátnu podporu elektromobilov
Putin berie Rusom aj posledný kúsok slobody. Ľuďom bizarne ruší hovory cez obľúbené aplikácie
Rada Európy vyslala jasný odkaz: Prestaňte predávať zbrane do tejto krajiny
Niečo sa chystá a „nikto nevie čo“. USA začali vojenské cvičenia s nečakanou krajinou
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP