Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Tesla na svojej udalosti ku Dňu batérií ešte minulý rok odhalila niekoľko zaujímavých patentov, mimo iných aj novú techniku na získavanie lítia z rudy. Ako informuje portál Electrek, teraz sa na verejnosť dostáva podrobný patentový list, ktorý detailnejšie popisuje celý proces a odhaľuje značnú úsporu nákladov.

Lítium je jedným z najdôležitejších kovov, ktoré sa využívajú pri výrobe batérií. S rozmachom elektromobility tak bude po lítiu stále vyšší dopyt a je preto nesmierne dôležité, aby sa čo najviac zefektívnil proces jeho získavania.

Tesla ešte minulý rok odhalila, že pracuje na novom patente, vďaka ktorému dokáže znížiť náklady na získavanie lítia až o 33 %. Na konferencii sme sa však viac detailov nedozvedeli, Technický riaditeľ Tesly, Drew Baglino, prezradil iba to, že lítium chce z rudy extrahovať pomocou chloridu sodného, alebo inak povedané pomocou obyčajnej kuchynskej soli.

Screenshot / Tesla

Patent popisuje súčasné problémy získavania lítia

Téme sa venoval aj portál MotorBiscuit a ako uvádza, podľa slov Elona Muska podobnú techniku extrakcie lítia z rudy pred nimi ešte nikto neskúsil. V súčasnosti sa najviac lítia získava z takzvaných soľaniek, z ktorých je proces jeho získavania najjednoduchší.

NEPREHLAIDNI
Tesla vstupuje do ťažobného priemyslu. Bude ťažiť lítium a postaví novú továreň

Neustále zvyšujúci sa dopyt má za následok, že lítium budeme musieť získavať aj z iných zdrojov, ako sú napríklad ílové minerály. V tomto prípade sa lítium extrahuje lúhovaním minerálov v kyseline, no pri tomto procese sa z minerálov uvoľňuje aj veľké množstvo „nečistôt“ ako napríklad sodík, draslík, železo, hliník, vápnik či horčík.

Pri dodatočnom odstraňovaní týchto prvkov dochádza aj k vysokej strate lítia, nehovoriac o tom, že celý proces extrakcie pomocou kyseliny je o dosť zložitejší, čo taktiež znižuje celkovú efektívnosť.

Nie je to tak jednoduché ako sa na prvý pohľad zdá

Nový proces extrakcie lítia podľa patentov Tesly je nákladovo efektívnejší, no nie je taký jednoduchý, ako sa možno na prvý pohľad zdá. Aby si si teda nemyslel, ílové minerály s obsahom lítia nestačí iba posypať soľou.

Screenshot / Tesla

Na začiatok je potrebné zmiešať ílové minerály so zdrojom katiónov, teda kladne nabitých iónov. Následne treba minerály pomleť a uskutočniť kvapalný výluh, pomocou ktorého získajú roztok bohatý na lítium.

Na prvý pohľad sa v tomto procese žiadna kuchynská soľ nenachádza, no podľa patentu je hlavným zdrojom katiónov práve NaCl, teda chlorid sodný. Celú patentovú správu si môžeš prezrieť na tomto odkaze.

Aj Tesla vstupuje do ťažobného priemyslu

Tesla počas svojej konferencie Battery Day ešte minulý rok oznámila, že začne s ťažbou lítia pre akumulátory. V Severnej Amerika tiež postaví vlastnú továreň pre výrobu katód, ktorá má pomôcť k vytvoreniu lokálneho dodávateľského reťazca.

Pred začiatkom ťaženia lítia si spoločnosť zabezpečila oblasť o rozlohe zhruba 40 500 000 m2 v Nevade, odkiaľ bude tento prvok pre batérie elektromobilov ťažiť.

K zníženiu cien batérií je však potrebné viac ako len vlastná ťažba lítia, a preto chce Tesla lokalizovať v Severnej Amerike aj dodávateľský reťazec, s ktorým ušetrí ďalšie množstvo nákladov.

Spolu s vlastnou výrobou katód tak bude môcť znížiť náklady na ťažbu, dodávanie, spracovanie a výrobu.

Screenshot / Tesla

Eliminovaním nákladov potrebných na dopravenie materiálov pre katódy môže Tesla ušetriť až 80 % nákladov. Nižšia cena tohto kľúčového komponentu elektromobilov má nakoniec viesť aj k zníženiu ich ceny.

Ročne by s novým plánom chcela Tesla vyprodukovať batérie o kapacite 10 až 20 terawatthodín. Aktuálne Tesla ešte neinformovala, kedy plánuje s ťažbou lítia začať. Elon Musk prezradil, že pri ťažbe spoločnosť pristupuje zodpovedne aj k životnému prostrediu, ktoré nemá ťažením lítia výrazne narúšať.

Vezmeme kus hliny do zeme, extrahujeme lítium a vrátime ju späť na miesto, kde bola. Bude to vyzerať rovnako ako predtým,“ informoval Musk počas eventu Battery Day.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú